عباس شیری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: از مجموع 225 هزار تن که در مشاغل مختلف زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی در قم هستند، 109 تن از آنها از ابتدای سال تاکنون دچار حادثه در زمان انجام کار شدند.
وی افزود: از این تعداد 12 تن فوت کردند که مرگ هفت تن از آنها شامل چهار مورد بر اثر سقوط بالابر و 2 تن بر اثر تخریب دیواره جانبی کارگاه قطار شهری در ایستگاه ولیعصر(ع) و یک تن نیز در حین کار در یکی از طرح های ساختمانی طی 40 روز گذشته اتفاق افتاده است.
در ساعت 11:20 دقیقه صبح پنجشنبه 21 بهمن ماه امسال، ریزش دیواره خارجی محل خروج دستگاه حفار در کارگاه متروی قم واقع در میدان ولیعصر(عج) این شهر به جانباختن 2 تن و مصدومیت چهار تن منجر شد.
عضو هیات مدیره کانون کارگران قم همچنین با بیان این که 20 تن از کارگران ساختمانی این استان در سال 95 موفق به اخذ کارت مهارت شدند، افزود: از این تعداد 19 هزار و 600 تن بیمه شدند و بقیه نیز طبق وعده داده شده تا پایان سال بیمه خواهند شد.
مشاور رئیس کانون کارگران ساختمانی کشور همچنین با اشاره به بیمه شدن 800 هزار تن از کارگران ساختمانی در سراسر کشور، اضافه کرد: همچنان 200 هزار تن در انتظار بیمه شدن قرار دارند و متاسفانه امسال هیچ گونه سهمیه بیمه کارگری از سازمان تامین اجتماعی کشور اعلام نشد، هر چند سهمیه بندی بیمه امری کاملا مغایر با قانون است و تامین اجتماعی بر طبق آیین نامه و بخش نامه داخلی خود آن را انجام می دهد.
وی گفت: مطابق قانون هر کارگر ساختمانی به محض دریافت کارت مهارت، باید برای بیمه شدن به تامین اجتماعی مراجعه کند.
شیری با بیان این که خوشبختانه در این استان مشکل سهمیه بندی برای بیمه وجود ندارد و کارگران وقتی کارت مهارت می گیرند، در انجمن صنفی ثبت نام و به مرور زمان بیمه می شوند، افزود: مشکل سهمیه بندی بیمه طی نامه ای به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی انعکاس داده شده است.
وی با اشاره به بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی و این که قرار است در پنج ساله ششم توسعه کشور این بدهی پرداخت شود، افزود: در این صورت سازمان تامین اجتماعی به راحتی می تواند نسبت به اعلام سهمیه برای بیمه کارگران ساختمانی اقدام کند.
وی خاطر نشان کرد: 70 درصد هزینه درمان توسط تامین اجتماعی و از 30 درصد باقی مانده نیز 20 درصد از محل عوارض پروانه های ساختمانی، سه درصد را دولت و هفت درصد را نیز شخص کارگر پرداخت می کند.
مشاور کانون کارگران ساختمانی کشور همچنین تعداد مرگ و میر ناشی از کار در ایران در سال جاری را بین 800 تا یک هزار تن عنوان کرد و افزود: با توجه به رکود فعالیت های ساختمانی این میزان نسبت به سال گذشته حداقل 20 درصد کاهش داشته است.
7403/ 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.