به گزارش ایرنا، رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده در این همایش با اشاره به این که علامه طباطبایی مهمترین اندیشمند قرن بیستم است گفت: ایشان در دوران زندگی خویش، شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه از جمله مشروطه در ایران را درک کرد.
حجت الاسلام محمدرضا زیبایی نژاد افزود: همچنین جنگ جهانی اول و دوم، نهضت های جدید و جریان کمونیست و الحاد، روشنفکری با فضای غرب، نقد سنت و مباحث قرانی در زمان این عالم فرزانه رخ داد.
وی بیان داشت: این وقایع تاریخی بسیاری از مسائل را برای کشور ما پدید آورد که نیازمند پاسخگویی بود، از این روعلامه طباطبایی احساس مسئولیت کرد و وارد عرصه علم و فلسفه شد و مباحث بسیاری در حوزه های مختلف برای طلبه ها ارائه کرد.
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: علامه طباطبایی از محضر استادهای برجسته بهره برد و توانست با استفاده از ظرفیت های علمی خویش در حوزه های مختلف کتاب های بسیاری را از جمله تفسیر المیزان، مباحث جنسیتی و سایر نظریه های زنان و خانواده تالیف کنند.
وی ابراز کرد: تفسیر المیزان نخستین تفسیر قرآن و مهمترین اثر موجود در جهان اسلام است و ایشان با تسلط به حوزه های مختلف به تفسیر قرآن پرداخته است.
وی با اشاره به دیدگاه های این دانشمند گفت: ایشان در حوزه جنسیت قدم هایی به سمت ارائه نظریه ها برداشت و چارچوبی برای فهم زنان و مسائل خانواده ارائه کرد که راهگشای مسائل است.
وی افزود: همچنین نسلی که ایشان تربیت کرد، خوش فکر و اجتماعی و آماده به پاسخگویی به دغدغه های نسل جوان هستند.
زیبایی نژاد ابراز داشت: مبانی و روش های مهم نظریه جنسیت و خانواده از دیدگاه علامه و شاگردان ایشان موجود است که باید از آنها بهره برد.

** دبیر علمی همایش جنسیت و خانواده در نگاه علامه طباطبایی نیز گفت: فراخوان مقاله های این همایش در مهرماه امسال در سراسر کشور در محورهای مختلف انجام شد.
فریبا علاسوند افزود: 81 مقاله به دبیرخانه این همایش رسید که از این تعداد 31 مقاله به مرحله داوری راه یافت و در نهایت 16 مقاله مورد پذیرش قرار گرفت.
وی گفت: ارتقای سطح دانش محققان و بهره مندی طلبه های حوزه های علمیه از منابع علمی و دیدگاه های مختلف در حوزه خانواده از جمله اهداف برگزاری این همایش بود که تعدادی از این محققان بانوان طلبه بودند.
وی ادامه داد: در راستای این همایش مصاحبه هایی با شخصیت های علمی و محققان در خصوص دیدگاه های انتقادی به حوزه جنسیت و خانواده و پاسخگویی به شبه هایی در این زمینه صورت گرفت.
وی اضافه کرد: مرکز تحقیقات زن و خانواده درصدد رسیدن به اهداف مطالعاتی و پژوهشی و نظریه پردازی در خصوص جایگاه زنان است.
وی خاطرنشان کرد: در این حوزه نیازمند همکاری محققان و ورد آنان در خصوص مباحث جنسیت هستیم تا بتوانیم با انتقاد دیدگاه های مختلف، سطح علمی و پاسخگویی به حوزه زنان را در دستور کار قرار دهیم.

** پژوهشگر حوزه علمیه نیز در این همایش با اشاره به استدلال روش تفسیری قرآن به قرآن گفت: آنچه که برای هدایت بشر ضرورت دارد در قرآن بیان شده است ضمن این که قرآن کتاب علم است و آنچه که در عالم وجود دارد در این کتاب آسمانی به آن پرداخته شده است.
حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا فیاضی افزود: علامه طباطبایی دیدگاه های خویش را از طریق تفسیر المیزان بیان کرده است که مطابق با تفسیر آیات قرآن در حوزه های مختلف از جمله جایگاه زنان و خانواده است.
وی با بیان این که قرآن دارای ظاهر و باطن است گفت: همه مردم ظاهر قرآن را می دانند و آنچه که مفسران بیان می کنند بخشی از باطن قرآن در بیان موضوع های مختلف برای هدایت انسان ها و پاسخگویی به دغدغه ها و شبه ها است.
وی ادامه داد: فهم کامل ظاهر و باطن قرآن توسط معصومان است و مفسران می توانند به بخش هایی از باطن قرآن دست پیدا کنند، چراکه معرفت کامل به باطن قرآن کار معصوم است.
وی با اشاره به روش های تفسیری گفت: تفسیر قرآن به قرآن با استفاده از کتاب قرآن و استفاده از روایات و احادیث محقق می شود.
وی افزود: افرادی که راه تهذیب و تزکیه نفس را در خویش پرورش بدهند باطن آنان برای پذیرش قرآن و تفسیر آن آماده می شود.
سید محمدحسین طباطبایی در سال 1281 هجری شمسی در تبریز متولد شد، ایشان مشهور به علامه طباطبایی، مفسر، فلیسوف، فقیه، عارف و اسلام ‌شناس قرن ۱۴قمری بود که در فضای فکری و مذهبی ایران تاثیر بسزایی گذاشت و کتاب های مختلفی از جمله تفسیر المیزان، بدایة الحکمة، نهایه الحکمة، اصول فلسفه و روش رئالیسم را تالیف کرد. سرانجام در سال ۱۳۶۰ هجری شمسی در قم دیدار حق را لبیک گفت و در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.
8138/ 1175 خبرنگار: فرزانه پیری ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.