به گزارش ایرنا، آیت الله علیرضا اعرافی روز پنجشنبه در همایش «خمس و تعالی فرهنگ جامعه» در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم، پرداخت خمس را موجب گشایش درهای اقتصادی و رونق فرهنگی جامعه دانست و اظهار کرد: نظام فرهنگی اسلام با خمس جان می گیرد.
وی با بیان این که خمس در چهار نظام فرهنگی، عبادی، سیاسی و اقتصادی اسلامی جایگاه ویژه ای دارد افزود: عبادت از منظر اسلام تنها ارتباط بین انسان و خدا نیست بلکه ارتباط با انسان ها و رفع حاجت نیازمندان به نیت تقرب خدا نیز عبادت است.
وی ادامه داد: اسلام در ذات خود دینی سیاسی است و دارای مولفه های دقیق سیاسی است و خمس پشتوانه مهم حرکت سیاسی اسلام بوده و حرکت های سیاسی را به سمت جلو پیش برده است.
اعرافی تاکید کرد: باید اقدام های جامع تری از منظر علمی به موضوع خمس در حوزه های علمیه صورت گیرد تا خمس و زکات به جایگاه واقعی خود نزدیک شود.
امام جمعه موقت قم اضافه کرد: با وجود منابع غنی علمی، شبهه های زیادی در موضوع خمس وجود دارد که باید به این شبه ها پاسخ های جامع و علمی داده شود.
وی با اشاره به ضرورت تحقیق های فقهی و اجتماعی در خصوص خمس اظهار داشت: جایگاه والای خمس در مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی اسلام باید در جامعه تشریح شود تا به این واجب الهی توجه بیشتری صورت بگیرد.
اعرافی، دلیل شبه هافکنی در خصوص خمس را نقش اساسی آن در پیشبرد اهداف اسلام نام برد و افزود: حوزه علمیه باید در خصوص شبهه شناسی، آسیب شناسی، پاسخ به شبهه ها و ارائه راه حل پیرامون احیای ترویج خمس در جامعه وارد میدان شود.
مدیر حوزه های علمیه با بیان این که محور فعالیت های حوزه بر اساس خمس و رابطه عاطفی و اعتقادی مردم با روحانیت شکل گرفته است، اظهار داشت: مردم در قالب خمس به تقویت و گسترش حوزه علمیه به عنوان متولی نظر علوم دینی در جامعه کمک و پشتیبانی می کنند.
وی مردم را تکیه گاه حوزه علمیه دانست و ادامه داد: عنصر مهم در جایگاه رفیع حوزه علمیه در نشر علوم دینی، خمس و رابطه عاطفی مردم با روحانیت است.
همایش بین المللی «خمس و تعالی فرهنگ جامعه» به همراه رونمایی از «بنیاد بین المللی احیای فرهنگ خمس» با هدف ترویج این فریضه الهی در جامعه با حضور مراجع تقلید، علمای برجسته، اندیشمندان جهان اسلام و جمعی از مسئولان در سالن همایش های پیامبر اعظم(ص) مدرسه امام کاظم(ع) قم برگزار شد.
7404 / 1175 خبرنگار: محمد زمانی راد ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.