در این مطلب می خوانیم:
مدت ‌ها بود که تماس ‌هایی به دفتر روزنامه در مورد برخی مشکلات در اداره کل تأمین اجتماعی استان از برخی کم و کاستی ‌ها در کارگزاری ‌ها و شعبات داشتیم. برای روشن شدن موضوع رهسپار یکی ازکارگزاری‌ها و شعبات تامین اجتماعی استان شدم.
پرده اول: دولت الکترونیک هنوز کار دارد
یکی از همکاران برای تهیه سابقه بیمه به کارگزاری تامین اجتماعی واقع در ابتدای خیابان جمهوری مراجعه کرده بود و بدون نتیجه بازگشته بود. به او گفته بودند سیستم قطع است و دوباره مراجعه کند. به توصیه همکارم برای اینکه در تهیه سابقه بیمه دچار مشکل نشوم ابتدا در سایت تأمین اجتماعی ثبت نام می ‌کنم.
برای شروع گزارش میدانی از همین مکان کارگزاری شروع کردم اما در عین ناباوری با پاسخی متفاوت با پاسخی که به همکارم داده شده مواجه می ‌شوم. یکی از کارمندان کارگزاری در مقابل تقاضای سابقه بیمه از سوی من گفت امکان صدور سابقه بیمه در کارگزاری وجود ندارد و باید به شعبه صدور دفترچه مراجعه کنید. وی در مقابل این سؤال که چرا پیشتر گفته بودید به علت قطعی سیستم امکان صدور سابقه بیمه را نداریم، گفت: شاید همکاران بنده اشتباه کرده‌اند!
چاره‌ای نیست خود را از یک سوی شهر به سوی دیگر شهر می‌رسانم و وارد شعبه 2 تامین اجتماعی قم در خیابان 15 خرداد می‌شوم.
بعد از پرس و جو به کارمند مورد نظر رسیده و صبر می ‌کنم تا نوبت به من برسد. در کمال تعجب خانم متصدی می‌ گوید ما اینجا سابقه بیمه نمی ‌دهیم. با ناراحتی به او می ‌گویم مگر کارگزاری نماینده شما نیست؟ پس چرا او گفته برای تهیه سابقه بیمه باید به شعبه مراجعه کنم. پاسخ خانم کارمند خیلی جالب است: شاید از این موضوع مطلع نیستند! من دوباره معترض می ‌شوم که مگر نباید شما این موضوع را به آن‌ ها بگوئید که او پاسخ می ‌دهد باشد یک زنگی می‌ زنم!
بعد به کارمند مربوطه می‌گویم چاره کار چیست؟ او می‌ گوید: اگر سابقه به صورت دستی بخواهید باید نامه آورده و دستور رئیس روی آن باشد و یا اینکه سابقه خود را از سایت پرینت بگیرید و ما اینجا مهر کنیم.
در پاسخ به او می ‌گویم همین کار پرینت از سایت را خودتان انجام دهید من که به خاطر این کار نمی ‌توانم یک بار دیگر مراجعه کنم. او پاسخ می‌ دهد اینجا اینترنت نداریم. به او می ‌گویم پس دولت الکترونیک چه می‌ شود؟ مگر یکی از مزایای دولت الکترونیک کاستن از مراجعه حضوری نیست؟ پاسخی شنیده نمی ‌شود.
در نهایت نتیجه این می‌شود که برای تهیه سابقه بیمه چاره ‌ای جز مراجعه مجدد وجود ندارد.
پیگیر این مشکل از سید مجتبی موسوی مدیر کل تامین اجتماعی استان قم می ‌شوم. او در پاسخ می ‌گوید: مدتی است سامانه سازمان تامین اجتماعی در حال تغییر است و مشکل دارد. تا یک ماه پیش بیمه شدگان با وارد کردن کد ملی و مشخصات سوابق خود را دریافت می ‌کردند.
وی می ‌گوید: برخی در کشور چند دفترچه داشتند و در این مدت حدود 600 هزار نفر که دو دفترچه داشتند حذف شده ‌اند. در نهایت اگر سامانه به روز رسانی شود با شماره جدید، خدمات به صورت بین ‌المللی ارائه خواهد شد. فکر می‌کنم تا یکی دو هفته آینده این سامانه راه ‌اندازی شود.
موسوی در ادامه تاکید می‌کند: هر فردی سابقه بیمه می‌ خواهد باید از ارگان مربوطه نامه بیاورد و ما موظف به ارائه این خدمت هستیم اما با این شیوه که هر کسی مراجعه کند و سابقه بخواهد نمی ‌شود کار کرد. البته برخی ارگان‌ ها بوده ‌اند که با ما مرتبط شده ‌اند و ما این خدمت را به آنها ارائه داده ‌ایم.
وی در پاسخ به این سوال که پس چطور کارمند شعبه می ‌گوید ما اینترنت نداریم و شما پرینت سابقه را بیاورید تا مهر کنیم؟ اینگونه پاسخ می‌ دهد: مگر می‌شود در سازمان اینترنت نباشد اما بحث این است که تعداد بیمه شدگان و خدمات سازمان به آن ‌ها بسیار گسترده است و ما نمی ‌توانیم هر فردی آمد و درخواستی داشت انجام دهیم. اگر این درخواست با نامه از ارگانی باشد ما پاسخگو خواهیم بود.
موسوی اضافه می ‌کند: هدف ما تسهیل در امور مردم است و در صورت راه ‌اندازی سامانه جدید بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد.
پرده دوم: طولانی بودن انجام خدمات
در حین صحبت با کارمند مربوط به بخش بیمه، ناگهان صدای جیغ و داد و بیداد خانمی توجه همه را به خود جلب کرد. مراجعه کننده ‌ای که مدت زیادی منتظر انجام کارش شده بود، تحملش سرآمده و داد و فریاد می ‌کند. صدای فریادش برای دقایقی ادامه دارد. مراجعه کننده‌ ای که کنارم ایستاد می ‌گوید تاکنون چند بار چنین صحنه ‌ای را دیده ‌ام.
در واکنش به این موضوع موسوی اینگونه موارد را به گستردگی خدمات سازمان مرتبط می‌ داند و می ‌گوید: شما ببینید هر روز خدمات جدیدی به سازمان وارد می ‌شود. در مقطع کنونی بحث بیمه کارگران ساختمانی وجود دارد. برای بیمه این افراد نیاز به ارائه کارت مهارت از سازمان فنی حرفه ‌ای می‌باشد. استعلام آن زمان ‌بر است. خوشبختانه برای تسهیل در این کار لینکی میان سازمان تأمین اجتماعی و سازمان فنی حرفه‌ای ایجاد شده است. وی دلیل دیگر این مشکل را به تک شهر بودن استان مرتبط می ‌داند و می ‌افزاید: شما این را در نظر بگیرید استان قم به دلیل تک شهر بودن و حجم بالای مراجعات خاص و استثناست. در همین بحث کارگران ساختمانی، این افراد بیشتر در محله نیروگاه و شاه ابراهیم هستند که این امر باعث می‌شود شعبه آن منطقه شلوغ باشد و کارها کندتر پیش رود. در آینده نزدیک شعبه‌های پردیسان و سلفچگان به بهره ‌برداری خواهند رسید و این مشکلات کمتر خواهد شد.
پرده سوم: تغییر ساختمان پزشکان
فرصت حضور در شعبه 2 تامین اجتماعی استان را مغتنم شمرده برای بررسی یکی از مشکلات مطرح شده از سوی مردم به درمانگاه غرضی واقع در این شعبه می ‌روم و با یکی از پزشکان این درمانگاه هم‌ کلام می‌شوم. این پزشک با نارضایتی از تغییر ساختمان قبلی به بهانه تعمیرات و انتقال به مکان کنونی می‌گوید: ساختمان قبلی به درمان تعلق دارد. اگر نگاهی به آن ساختمان بیندازید می ‌بینید که بعد از تخلیه در آن قفل شده و بلااستفاده مانده است تا زمانی که تعمیرات آغاز شود.
این پزشک که نمی‌ خواهد نامش فاش شود اضافه می ‌کند: فضای داخل اتاق را ملاحظه کنید، بسیار کوچک است، نورش بسیار کم و فضا دلگیر است. باز در زمستان قابل تحمل ‌تر است. در تابستان نمی‌شود پنجره آن را باز کرد. فضای صف انتظار بیماران هم نامناسب است. او در ادامه از نارضایتی دیگر همکاران خود نیز سخن می‌ گوید.
وقتی این مشکل را با موسوی مدیر کل تامین اجتماعی در میان می ‌گذارم نظر دیگری دارد و می ‌گوید می‌ دانم طرح این مشکل کار چه کسی است. مکان مورد اشاره قبلا کلینیک بود و در آن جراحی صورت می ‌گرفت اما بعد از افتتاح بیمارستان امام رضا (ع) که برای تامین اجتماعی است جراحی‌ ها به آنجا منتقل شد و اکنون در این جا فقط جراحی سرپایی صورت می ‌گیرد.
وی ادامه می ‌دهد: هدف از تخلیه آن ساختمان هم اوپن سازی آن است تا خدمات به شیوه نوینی ارائه گردد؛ همه اتاق ‌ها قابل رؤیت شود و کلیه خدمات در آن ارائه شود. در کل، سازمان به دنبال توسعه است و رو به جلو حرکت می‌کند. ممکن است برخی زیرساخت‌ ها فراهم نباشد و در این راه ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد اما شک نکنید چند ماه آینده بیشتر این مشکلات مرتفع خواهد شد.
روایت بالا برشی از یک روز در تامین اجتماعی قم است. البته هدف از انتشار این گزارش به هیچ عنوان تخریب و نادیده گرفتن خدمات این سازمان نبوده بلکه هدف بیان مشکلات و اصلاح آن است.
8138/ 6133/تنظیم کننده: فرزانه پیری **جعفرمسلمی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.