به گزارش شنبه شب ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی، وی در ابتدای درس خارج فقه خود با اشاره به این که همه امامان معصوم در سیره جهادی خود به مقابله با کفر و الحاد پرداخته بودند، به توجه بر نحوه رفتار و سیره هر یک از ائمه هدی در این جریان مقابله با کفر و استکبار در جامعه علمی و حوزوی تاکید کرد.
وی گفت: سیره هر یک از معصومین بخشی از منظومه عملی و سیره سیاسی و اجتماعی همه معصومین است که هدف واحدی را دنبال می کرده است که شناخت سیره فردی و مجموعی آن ها در گرو تجزیه و تحلیل عالمانه تاریخ این بزرگواران است.
وی با اشاره به این که اساس فلسفه تاریخ اهل بیت(ع) دانشی است که باید احیا شود، بیان کرد: از پیش گامان احیای نگاه تحلیلی به تاریخ اهل بیت، شهید آیت الله سید محمد باقر صدر بود که تاریخ ائمه را به دوره های مختلفی تقسیم کرده است.
آیت الله شاهرودی ادامه داد: آیت الله صدر خصوصیات راهبردی سیره اجتماعی هر یک از امامان را در منظومه عملی و سیره مجموعی آن ها به درستی تفسیر می کرد، به گونه ای که سیره هر یک از معصومین تکمیل و تتمیم همین منظومه رفتاری تبیین می شد.
وی هم چنین گفت: یکی از آسیب های حوزه های شیعی، کم کاری در عرصه بررسی ابعاد مختلف شخصیتی معصومین(ع)، به ویژه سیره سیاسی و اجتماعی آنان است.
وی با اشاره به کم کاری حوزه های علمیه در عرصه پژوهش و تحقیق در باب سیره ائمه هدی(ع)، بر لزوم بررسی های عالمانه در بعد سیره عملی امامان معصوم در مباحث حوزوی تاکید کرد.
آیت الله هاشمی شاهرودی ضمن تاکید بر ضرورت بهره برداری از سیره معصومین(ع) و اشاره به حجیت سیره آن ها برای همه انسان ها و در همه عصرها، تفسیر عصمت و علم غیب را به گونه ای که مانع استفاده از سیره آن ها شود و از جریان هدایت آن انوار الهی در مسیر زندگی جلوگیری کند را یک اشتباه معرفی کرد.
وی ابراز امیدواری کرد: حوزه های علمیه و روحانیان فاضل هرچه سریع تر به این گونه بحث های بسیار مهم روی آورده و در این عرصه فعال شوند.
/2085/ 1175 تنظیم کننده: سمیه حیدری ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.