سخنران مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی با تأکید بر اینکه همه مردم آیت الله موسوی اربیلی را بر محور اعتدال و عقلانیت باور داشتند، اظهار کرد: تشکیلاتی که می تواند آرامش را به جامعه برگرداند و بر اساس قانون اساسی نقد را در جامعه نهادینه کند و زمینه رشد افکار عمومی را فراهم نماید مسأله قضاء، قضاوت و دادگستری است که تمام ارکان نظام بر محور قضاوت و اجرای عدل و داد قرار دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، حجت الاسلام و المسلمین اکبر حمیدزاده در مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی گفت: آیت الله العظمی موسوی اردبیلی در تمام طول زندگی کوشید تا پیام های روشن و روشنگری را که ار ثقلین گرفته بود در حد توان در زوایای جامعه اسلامی منعکس نماید.

این پژوهشگر مسائل دینی با تأکید بر اینکه درگذشت یک مرجع تقلید مصیبت بزرگی است، افزود: در روایات آمده است زمانی که مؤمن فقیهی از دنیا برود رخنه ای در ارکان معارف بشری به وجود می آید که چیزی نمی تواند این رخنه را پوشش دهد. علم زاییده عقلانیت و یک موهبت الهی است. بنابر این پروردگار عالم موهبتی را که در پرتو عقلانیت به بشر ارزانی داشته است از آنان نمی گیرد اما وقتی عالمی از دنیا می رود علم خود را نیز می برد؛ جز آن بخش از آثار و برکات علمی که توانسته است به حافظه جمعی جامعه انتقال دهد.

وی ادامه داد: امام باقر (ع) می فرماید یکی از بزرگترین خسارت ها نه صرفا از دست دادن یک عالم بلکه این است که با مرگ چنین عالمی دسته ای از جاهلان فرصت اظهار وجود پیدا می کنند. طبیعتا آرام آرام تأثیر این ثلمه ای که بر پیکره جامعه اسلامی ایجاد شده است بیش از پیش خود را نشان می دهد. لذا درگذشت این مرجع عالیقدر نه ضایعه ای برای بیت مکرم موسوی اردبیلی، حتی نه ضایعه ای صرفا برای حوزه های علمیه، بلکه ضایعه و رخنه ای است که حتی در ارکان اجتماعی نیز خلأ وجودی آن احساس می شود.

حمیدزاده اظهار کرد: وقتی عالمی به اقشار پایین جامعه توجه می کند و دردهای جامعه را مورد مطالعه قرار می دهد و در اندیشه پاسخگویی به نیازمندان و تهی دستان جامعه بر می آید بدیهی است که چنین شخصیتی فارغ از موقعیت علمی خود به عنوان یک عنصر اجتماعی اثرگذار، دلها و دیده ها را به خود مجذوب می کند. این شرایطی بود که برای آیت الله العظمی موسوی اردبیلی فراهم آمد و توانست در طول سالیان دراز در اردبیل، تهران، قم و نجف هم به عنوان یک روحانی می رود که مسئولیت روحانی خود را انجام دهد و هم اینکه منشأ خیر و برکت برای دیگر اقشار اجتماعی باشد.

وی با اشاره به نقش آیت الله موسوی اردبیلی در مبارزات انقلاب اسلامی گفت: ایشان در عین اینکه یک روحانی با درک صحیح از مبانی معرفتی بود تمام مسائل جامعه را درک می کرد. وقتی که به جریان فکر، اندیشه و توسعه معرفت از رهگذر دانشگاه و مدارس زیرمجموعه و تربیت فضلا، علما، اندیشمندان، صاحبان فکر و قلم و کسانی که می توانند تفکر صحیح توحیدی را در جامعه نهادینه کنند اهمیت داده شود می تواند بخشی از کدورت و ظلمت جهل را از چهره جامعه بزداید. مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی در این زمینه یکی از چهره های موفق بود و با تأسیس دانشگاه مفید با توجه به شخصیت شیخ مفید که بر محور عقلانیت از اسلام دفاع می کرد توانست شرایط مناسبی را برای شکوفایی استعدادها به وجود آورد.

حمیدزاده تأکید کرد: آن زمان که ایشان در عالی ترین موقعیت قضایی قرار گرفت در کنار شهید بهشتی سنگردار عدالت و دادگری بود و فراوان مشاهده کردم که وقتی مطلب آفتابی می شد جسورانه در برابر ظلم و بیدادگری ایستادگی می کرد. حقوقدانان می دانند که در دل دادستانی و قوه قضاییه تمام ارزش های انسانی تبلور پیدا می کنند؛ مخصوصا که در منطق ولایی ما اصل حکومت و ولایت شکل قضایی دارد و در واقع چیزی که به عنوان ولایت فقیه گفته می شود در دل قضا و قضاوت خود را نشان می دهد.

وی با تأکید بر اینکه همه مردم آیت الله موسوی اربیلی را بر محور اعتدال و عقلانیت باور داشتند، ادامه داد: اهمیت دادن به قضاوت و دادگستری در جامعه یکی از دغدغه های آیت الله موسوی اردبیلی و آیت الله شهید بهشتی بود. آن چنان که امروز هم تشکیلاتی که می تواند آرامش را به جامعه برگرداند و بر اساس قانون اساسی نقد را در جامعه نهادینه کند و زمینه رشد افکار عمومی را فراهم نماید مسأله قضاء، قضاوت و دادگستری است که تمام ارکان نظام بر محور قضاوت و اجرای عدل و داد قرار دارد. لذا آیت الله موسوی اردبیلی در زمینه مشکلات اجتماعی، جهل عمومی که بسترساز منیت و خودکامگی بود و در راستای از دست رفتن انتقاد و فرصت دفاع آزادانه از فهم و عقل و فضیلت دغدغه داشت.

این پژوهشگر مسائل دینی گفت: امام رضا (ع) به عبدالعظیم حسنی فرمودند که به شیعیان ما بگو اجازه ندهید شیطان در دل و جانتان نفوذ کند و اوصاف شیطانی را در زندگی شما به ظهور رساند. صداقت در گفتار و کردار، تعاملات اجتماعی، سیاست و مدیریت جامعه و تأکید بر سکوت سفارش های دیگر امام رضا (ع) به عبدالعظیم حسنی است. امروز سکوت در بعضی موارد به معنای تحمل است. تحمل بعضی از قضایا حکیمانه تر از سخن گفتن است. ضمن اینکه به تعبیر قرآن کریم گاهی در برابر حرکت هایی که زاییده جهل است باید از منطق بردباری استفاده کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.