به گزارش ایرنا، دولت سالانه صدها میلیارد ریال اعتبار در راه مبارزه با پدیده خانمانسوز اعتیاد صرف می کند، نیروهای جان بر کف انتظامی نیز به طور شبانه روزی در مرزها و جای جای ایران به مبارزه بی امان با قاچاقچیان مشغولند و مراکز درمانی و اجتماعی نیز در این راستا به تلاش می پردازند، ولی هنوز هم اعتیاد و آثار زیانبار آن در جامعه دیده می شود.
برخی از دست اندرکاران و تحلیلگران بر کنترل مصرف تاکید دارند وبر این باورند که نگاه به اعتیاد و افراد گرفتار در چنگال آن باید تغییر یافته و دیگر نباید به فرد گرفتار در آن به عنوان یک بیمار نگاه کرد.
براساس آمارهای موجود، امروزه آسیب های اجتماعی فراوانی شهروندان جامعه را مورد تهدید قرار داده و به گفته بسیاری از صاحب نظران نیز پایه و اساس بیشتر آنها موادمخدر و اعتیاد است.
برای پرداختن به این موضوع مهم، شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر در استان های کشور ضمن برگزاری نشست های مختلف،برنامه ها و سیاست های مبارزه با این پدیده خانمانسوز را به دستگاه های ذیربط اعلام کرده و از آنان طرح و راهکارهای پیشنهادی را نیز مطالبه می کند.
در راستای مبارزه، مقابله و پیشگیری از این پدیده مذموم، دستگاه های مرتبط با موضوع مبارزه با موادمخدر در استان قزوین ضمن اطلاع رسانی و آگاهی بخشیدن افراد جامعه هدف، همواره خواستار مشارکت جدی مسئولان و به خصوص رسانه ها در این زمینه شده اند.

**اعتیاد مهمترین آسیب اجتماعی در کشور است
استاندار قزوین در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اینکه کفه اعتیاد در برابر سایر آسیب های اجتماعی سنگینی می کند از این رو برای رفع معضل یاد شده باید دستگاه های مرتبط با آن بیش از پیش تلاش کنند.
عبدالمحمد زاهدی،اعتیاد به موادمخدر را مهمترین آسیب اجتماعی برشمرد و افزود:بدون شک اگر همه آسیب ها را در برابر پدیده اعتیاد قرار دهیم، این موضوع به مراتب خطرناک تر از سایر موارد است.
رئیس شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر قزوین اضافه کرد: برای برداشتن گام های بلند در امر مبارزه با اعتیاد، به نظر می رسد اگر بتوانیم جامعه را بر روی این مساله حساس تر کرده و آن را به یک دغدغه اجتماعی تبدیل کنیم، موفق تر از گذشته عمل خواهیم کرد.
وی، ایجاد حس مسئولیت پذیری در برابر این معضل همگانی و پررنگ کردن برنامه های پیشگیری برای مصون سازی جامعه از موادمخدر را از مهمترین راهکارهای مبارزه با این معضل اجتماعی دانست و گفت: با توجه به اینکه همه آحاد جامعه، از پزشک و استاد دانشگاه گرفته تا ورزشکار و کارمند، کارگر و افراد عادی در معرض تهدید این گونه مواد هستند، لذا مبارزه با آن باید در اولویت بسیاری از برنامه ها باشد.
به گفته وی، شاخص اعتیاد در قزوین نسبت به سایر استان های کشور از درجه پائینی برخوردار بوده اما این مساله دلیل موجهی در بی تفاوتی و سهل انگاری مسئولان آن در حوزه مبارزه و مقابله با این پدیده شوم نمی شود.
زاهدی، محله محور بودن را از شاخص های اصلی اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر و آسیب های اجتماعی دانست و اظهار داشت: اجتماعی شدن به معنای مشارکت همگانی مردم برای مقابله با مشکل و موضوعی اجتماعی محسوب می شود و در صورت شکل گیری آن، مقابله با آسیب بسیار سهل تر خواهد شد.
وی با بیان اینکه مردم با اجتماعی شدن یک مساله به دغدغه مشترکی در خصوص آن دست یافته و برای حل آن به صورت جمعی اقدام می کنند، افزود: محله محوری مهمترین موضوع در زمینه مقابله با آسیب های اجتماعی به شمار می رود زیرا آسیب دیدگان اعتیاد و کسانی که در معرض آن قرار دارند به معتمدان محله جهت رفع مشکل خود بیش از سایر افراد و آحاد جامعه، اعتماد دارند.
وی، نقش مردم در مبارزه با انواع آسیب ها را بسیار ضروری برشمرد و یادآور شد: اگر چه جامعه برای مقابله با اعتیاد علاقه مند به همکاری است اما کسانی که این آسیب را تجربه کرده اند بهتر و با انگیزه بیشتر می توانند در این زمینه کمک کنند.
استاندار قزوین در ادامه، مشاهده افراد درمان شده را الگویی مناسب برای دیگران دانست که می تواند موجبات روحیه و امید به آینده در قشر آسیب دیده را فراهم کند.
زاهدی اظهار داشت: با شناسایی نیازهای مهارتی معتادان، باید آنان را به مراکزی مانند سازمان های فنی و حرفه ای معرفی کرد تا ضمن فراگیری دوره های آموزش مهارت های فنی، زمینه اشتعال آنها را نیز فراهم کرد.

** نقش مردم در مقابله با موادمخدر پررنگ تر دیده شود
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین نیز در این رابطه گفت: شیوه جدید اجتماعی کردن مقابله با موادمخدر در جامعه افق روشنی را در برابر ما قرار داده است.
علیرضا آشناگر ادامه داد: بدون تردید باید وظایف مقابله با موادمخدر به مردم و نهادهای حاصل از آن واگذار شود زیرا ما با یک آسیب اجتماعی روبرو هستیم که سایر آسیب ها را به دنبال خود دارد.
وی با اشاره به اینکه امروز شاهد ترویج یک رویکرد و گفتمان جدید در عرصه مقابله با مواد مخدر با محوریت مردم و اجتماعی شدن مقابله با این پدیده هستیم، اظهار داشت: به اذعان بسیاری از کارشناسان وظیفه مقابله با اعتیاد و موادمخدر باید به سازمان های مردم نهاد واگذار شود.
آشناگر با بیان اینکه همه جوامع نگاه مشابهی به قاچاق موادمخدر و اعتیاد دارند، افزود: برای مقابله با این معضل اجتماعی که متاسفانه بخشی از توان افراد جامعه، به خصوص جوانان را به خود مشغول می کند باید بیش از پیش تلاش کرد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین، ایجاد نشاط در جامعه از سوی شهرداری ها و شوراهای اسلامی را یادآور شد و ادامه داد: اگر فضای اجتماعی جامعه مورد غفلت قرار گیرد در آینده شاهد شیوع آسیب هایی مانند اعتیاد بوده و برای خسارت های ناشی از آن نیز باید هزینه های سنگینی پرداخت کنیم.
به گفته وی، متاسفانه این روزهای شاهد تعدد و تکثر انواع مصرف موادمخدر صنعتی هستیم تا جایی که مقابله با آن را نیز روز به روز برای ما دشوارتر می سازد.
آشناگر اضافه کرد: بدون تردید اگر جامعه و شهروندان به درستی از مضرات آلودگی به موادمخدر مطلع شوند دولت نیز به یاری آنان آمده و در عین حال نارسایی های موجود در این زمینه مرتفع خواهد شد.

**آگاهی بخشی در پیشگیری از اعتیاد ضروری است
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر قزوین هم اظهار داشت: برای پیشگیری و مقابله با این پدیده شوم، ضمن جلوگیری از توزیع و عرضه مواد در سطح جامعه، آگاهی بخشیدن به افراد و شهروندان باید در دستور کار جدی قرار گیرد.
اردشیر صفاپور یادآور شد: براساس آمار سال 95، قزوین در بین سایر استان های کشور در بخش شیوع شناسی در حد متوسط قرار داشته که برای بهبود بخشیدن وضعیت موجود باید بیش از پیش تلاش کنیم.
وی با بیان اینکه دشمن امروز از راه موادمخدر در تلاش برای ضربه زدن به ایران اسلامی است، گفت: آنان از طریق تلاش برای شیوع اعتیاد، جنگ نرم سختی را علیه کشور ما آغاز کرده اند تا جایی که حتی خانواده ها را در معرض این تهدید قرار داده اند.
صفاپور در ادامه اضافه کرد: امروزه 700 نوع موادمخدر روانگردان صنعتی در جامعه وجود دارد که هستی خانواده ها و جوانان را در معرض تهدید جدی قرار داده است.
این مسئول افزود: امسال نیز براساس سیاست شورای مبارزه با موادمخدر، اجتماعی کردن مقابله با اعتیاد به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته و در همین رابطه کلاس های آموزشی را در برخی پادگان ها، مراکز آموزشی، محلات و واحدهای تولیدی برگزار خواهیم کرد.
6101/8054/6012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.