به گزارش ایرنا، اهداکنندگان خون در سه دسته بار اولی، با سابقه و مستمر تقسیم می شوند که البته بخش عمده اهداکنندگان، آنهایی هستند که به صورت مستمر و بیش از سه بار در سال به شکل داوطلبانه اهدای خون دارند.
ایران اولین کشور منطقه است که در سال 2007توانست به اهدای خون صد درصد داوطلبانه دست یابد که این شاخص بسیار مهمی برای رسیدن به خون کافی و سالم محسوب می شود.
شاهد ادعا بر این فرهنگ بالنده همین که مردم ما در زمان حوادث و بحران ها به محض اعلام نیاز سازمان انتقال خون پرشور به مراکز خون گیری مراجعه کرده و می خواهند هموطنان خود را نجات دهند.
البته با توجه به نیاز همیشگی به خون از یک سو و عمر کوتاه بین 3 تا 5 روزه خون و فراورده های خونی باید اهداکنندگان خون به صورت ساماندهی شده تر هدایت شوند تا در تمام ایام از ظرفیت آنها استفاده شود.
شهناز اصغری یکی از اهداکنندگان مستمر خو در قزوین اس که تاکنون بیش از 60 بار خون اهدا کرده است.
وی می گوید: بر خلاف تصورات و باورهای عمومی نسبت به عوارض اهدای خون تاکنون که به سن 55 سالگی رسیده ام هیچ اتفاق و مشکلی از این نظر برایم نیافتاده و خوشبختانه از سلامت کافی برخوردار هستم.
این بانوی قزوینی افزود: در طول این سال ها به طور مکرر اطرافیان خصوصا بانوان را نسبت به اهدای خون دعوت کرده ام و خود نیز تا هر زمان که سلامت داشته باشم و نیاز باشد به این کار ادامه می دهم.
قاسم بهرامی نیز یکی دیگر از اهداکنندگان رکوردار در قزوین است که با سابقه 85 بار اهدای خون و پلاکت به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر مدتی است که پس از گذشت چند سال از اهدای خون، پلاکت اهدا می کنم.
وی با ابزار رضایت از اهدای خون افزود:این کار علاوه بر رضایت خداوند، با توجه به اینکه آزمایشات مداوم برای فرد اهداکننده انجام می شود سلامت فرد را نیز تامین می کند.
بهرامی با بیان اینکه هنوز فرهنگ اهدای خون آنطور که باید در جامعه ما نهادینه نشده است، ادامه داد: افراد زیادی حتی از تحصیل کردگان در اطرافم به من توصیه می کنند که این کار در زمان پیری مشکل ساز می شود اما خوشبختانه تاکنون هیچ مشکلی نداشته ام و حتی برخی ناراحتی ها و سردردهای دوران نوجوانیم پس از اهدای خون بهبود یافته است.
این اهداکننده مستمر که خود ورزشکار هم هست افزود: مردم خصوصا جوانان آگاهی کمی در این مورد دارند و باید در این زمینه تبلیغات و اطلاع رسانی بیشتری انجام شود.

**58 درصد اهداکنندگان خون در قزوین اعضای مستمر هستند
مدیرکل انتقال خون استان قزوین با بیان اینکه 58 درصد اهداکنندگان خون استان را افراد مستمر تشکیل می دهند،گفت: سیاست سازمان انتقال خون بر این است که به اهدای 90 درصدی مستمر خون دست یابیم.
دکتر محمد حسین برادران با بیان اینکه اهداکنندگان مستمر منابع خونی پایدارتری دارند،افزود: یکی از تصورات اشتباه در بخش اهدای خون این است که تصور می شود یک بار اهدا کافی است اما هدف این است که تا این اهداکنندگان به سمت اهدای خون بیش از سه بار در سال حرکت کنند.
وی اضافه کرد: اهداکنندگان مستمر خون به خاطر بیش از 2 بار اهدا در طول سال،از رفتارهایی که خون را دچار مخاطره کرده آشنا بوده و خود مراقبتی خوبی از خود دارند بنابراین بهترین گروه ها برای اهدای خون به شمار می روند و حتی در محیط اجتماع نیز به عنوان الگو شناخته می شوند.
برادران ادامه داد:میانگین کشوری اهدای خون در سال گذشته 27 نفر به ازای هر هزار نفر و در قزوین 30 نفر به ازای هر هزار نفر بوده است.
وی همچنین گفت: سهم بانوان استان از اهدای خون طی سال گذشته 6/7 درصد بوده که این رقم کمی است و با توجه به رشد مشارکت اجتماعی زنان انتظار داریم این سهم به 20 تا 25 درصد برسد.
برادران ادامه داد: با گذشت بیش از 30 سال از انقلاب اسلامی، میزان اهدای خون در کشور به بیش از 2 میلیون واحد رسیده و در طول این مدت خوشبختانه هیچ بیماری برای دریافت خون مورد نیاز خود معطل نمانده و کمبودی احساس نکرده است.
مدیرکل انتقال خون استان قزوین، اهدا کنندگان، مصرف کنندگان و کارکنان خدوم را سه راس خدمتی سازمان انتقال خون دانست و اضافه کرد: این سه ضلع با همکاری یکدیگر چرخه تولید فراورده های خونی را به نیازمندان می رسانند.
از سال 2004 میلادی روز 24 ژوئن به عنوان روز جهانی اهداکنندگان خون نام گذاری کردند.
7388*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.