به گزارش ایرنا، این مورخ قزوینی در سال های 680 تا 750 هجری قمری می زیسته و هم اکنون مزارش در محله ملک ‌آباد قزوین به عنوان یک اثر تاریخی و گردشگری پا برجاست.
سه اثر مشهور مستوفی به نام های نزهت القلوب، ظفرنامه و تاریخ گزیده در علوم جغرافیا و تاریخ نگارش شده اند.
مهمترین اثر این نویسنده قزوینی قرن هشتم، تاریخ گزیده است که تاریخ عمومی بوده و حوادث عالم را از ابتدای خلقت تا زمان مولف شامل می شود.
با هدف پاسداشت جایگاه و مقام این نویسنده نامور قزوینی همایشی با حضور استادان و صاحب نظران رشته های ادبیات، تاریخ و جغرافیا فردا /پنجشنبه/ در تالار مهندس سید مهدی مجابی قزوین برگزار خواهد شد.

** تکریم مفاخر قزوینی در دستور کار قرار دارد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: هدف از برگزاری این همایش معرفی چهره علمی و فرهنگی حمدالله مستوفی و نیز بررسی بیشتر دستاوردهای علمی و ادبی وی در قالب کارگاه های آموزشی و مقالات جمع آوری شده و بهره مندی آحاد مختلف مردم و محققان از این پژوهش ها است.
اکبر اسکندری نژاد افزود: همایش یاد شده در قالب سه گروه ادبیات، جغرافیا و تاریخ برگزار می شود و هیات های حاضر نیز کار داوری و بررسی مقالات را در گروه های فوق از مدتی پیش آغاز کرده اند.
به گفته وی، فراخوان این همایش به صورت کشوری بوده و از بین 45 مقاله رسیده به دبیرخانه، 33 مقاله برگزیده شده است.
اسکندرنژاد ادامه داد: همایش حمدالله مستوفی با حضور حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به عنوان مهمان ویژه، استاندار، اعضای هیات علمی صاحب نظر در رشته های ادبیات، تاریخ و جغرافیای سراسر کشور در تالار مهندس سید مهدی مجابی شهر قزوین برگزار می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین اضافه کرد: این همایش از چهار ماه پیش در قزوین کلید خورده و تمامی تلاش ها برای برگزاری باشکوه و در سطح این شخصیت علمی انجام گرفته است.

**نزهت القلوب پرتیراژترین اثر حمدالله مستوفی است
استاد و مسئول گروه جغرافی این همایش به خبرنگار ایرنا گفت: کتاب نزهت القلوب در بین آثار حمدالله مستوفی با موضوع جغرافی تالیف شده و بیشترین چاپ را در میان آثار وی و میزان انعکاس در سطح جهان را داشته است.
مهشید شفاهی ادامه داد: این کتاب به زبان های مختلف از جمله انگلیسی و عربی ترجمه شده و چاپ های متعددی از آن در کشورهای مختلف وجود دارد.
وی افزود: از شاخصه های این کتاب فراگیر بودن مطالب و پرداختن به عجایب جغرافیایی و طبیعی آن است.
وی با بیان اینکه کتاب نزهت القلوب دارای مقدمه، سه مقاله و یک خاتمه است، گفت: در این کتاب به موضوعاتی از قبیل ابداع افلاک نجوم، عناصر ربع مسکون، طول و عرض جغرافیایی، زمین شناسی، گیاه شناسی، علم ابدان و مکان یابی جغرافیایی پرداخته شده است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: ارزش دیگر این کتاب ارائه اطلاعات و مطالبی بوده که در منابع دیگر وجود نداشته و تنها در این کتاب به آن اشاره شده است.
به گفت وی، مستوفی توجه خاصی در توصیف مناظر طبیعی و شهرها و ویژگی های آنها داشته و بسیاری از مشکلات آنها از قبیل کمبود آب و نحوه آب رسانی را توصیف کرده است.

** مستوفی در ایران و قزوین شناخته شده نیست
مسئول گروه تاریخ این همایش نیز اظهار کرد: حمدالله مستوفی از مورخان به نام و شهیر قرن هشتم و دوره ایلخانان بوده و کتب برجای مانده این نویسنده گویای مقام علمی و ادبی وی است.
لیلا ملاحسنی افزود: این نویسنده قزوینی در منطقه قزوین و زنجان مقام استیفا داشته و به همین دلیل آمار و ارقام ذکر شده در کتب وی از صحت زیادی برخوردار هستند.
وی، تاریخ گزیده، نزهت القلوب و ظفرنامه را سه کتاب مشهور وی دانست و گفت: تاریخ گزیده مستوفی را با کتاب جامع التواریخ رشیدالدین فضل الله که ثبت جهانی شده، هم رتبه دانسته اند.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: این کتاب که تاریخ عمومی است به لحاظ ذکر رویدادها و حوادث دوره مولف بسیار معتبر بوده و به ویژه در ذکر تاریخ و حوادث منطقه قزوین از منابع بسیار مهم برای مورخان و مولفان محسوب می شود.
وی در پایان اظهار کرد: متاسفانه حمدالله مستوفی نه تنها در ایران بلکه در قزوین نیز مهجور و ناشناخته مانده و باید مردم را با کتاب ها و اندیشه های وی بیشتر آشنا کرد.

***ارزش ادبی آثار مستوفی چندان بالا نیست
مسئول گروه ادبیات همایش حمدالله مستوفی و استاد این رشته به ایرنا گفت: یکی از آثار این نویسنده قزوینی ظفرنامه است که در 75 هزار بیت و به تاسی از شاهنامه سروده شده است.
علی اصغر ارجی اضافه کرد: مستوفی نخستین تصحیح شاهنامه را انجام داده و به درخواست دوستان خود سرودن کتاب تاریخی را در بحر متقارب به سبک شاهنامه آغاز می کند.
وی ادامه داد: این مورخ قزوینی اگرچه تلاش کرده سبک و سیاق فردوسی را در سرودن کتاب خود رعایت کند اما با چالش و کاستی های عمده ای روبه رو بوده است.
به گفته وی، ظفرنامه از نظر تاریخی منظومه ای موثر است اما از نظر ادبی و زیبایی شناسی جذاب و ارزشمند نیست.
این استاد ادبیات و زبان فارسی ادامه داد: مستوفی تابع تاریخ و ملزم به رعایت اصول تاریخ نگاری است ولی در روایت پردازی و تصویرسازی های ادبی چندان به اصول ادبی پایبند نیست.
وی، آثار حمدالله مستوفی از منظر تاریخ و جغرافیا را ارزشمند دانست اما از نظر ادبی آثار وی را قابل مقایسه با شاهکارهای ادب فارسی ندانست.
ارجی در پایان گفت: البته مستوفی در ظفرنامه زبان استوار، طبیعی و نرم دارد و واژگان و کلمات را در شکل طبیعی و غیر تصنعی آن بیان کرده که به ارزش اثرش افزوده است.
6101/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.