به گزارش ایرنا نالاب سیاو به عنوان یکی از دیدنی ترین مناطق گردشگری و مهم ترین زیستگاه های گیاهی و جانوری استان ایلام با مساحت چهار هکتار درنزدیکی روستای سیاب درویش حوزه بخش گچی شهرستان ملکشاهی نقش تعیین کننده ای در حفظ حیات چرخه زیستگاهی منطقه دارد .
این آبگیر که روزگاری دراز- از آغاز تاکنون -0سفره ای غنی و چهار هکتاری سخاوت گسترده و آبشخور گیاهان ، وحوش و پرندگان بسیاری بوده اکنون متاثر از خشکسالی به مخاطره کم ابی و نیستی افتاده است به نحوی که مساحت ان حدود یک ع.

حداقل درجه حرارت در این تالاب 14 درجه سانتی گراد ومتوسط بارندگی سالیانه آن بیش از 600 میلیمتر است، تالاب فوق الذکر دارای آب دایمی و شکل آن دایره ای میباشد، به دلیل قرار گیری در ناحیه کوهستانی جزو منطقه سردسیری و ییلاقی استان محسوب می شود و مأمن و مأوای مناسبی برای زمستان گذرانی تعداد زیادی از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی به شمار می رود .
این تالاب محل زیستگاه پرندگانی هم چون چنگر، کشیم، حواصیل خاکستری، اردک ارده ای و اردک سر سبز است وهر ساله پذیرای پرندگان مهاجر از مناطق آسیای میانه، قفقاز و سیبری است که در ماه های سرد به این منطقه مهاجرت می‌کنند.
پوشش گیاهی سطح تالاب علفی است که به صورت گیاهان آبزی در داخل آب رشد کرده است گیاهان مرتعی، گیاهان علفی و گرامینه تیره جگن و نی از پوشش گیاهی غالب در تالاب محسوب می شوند، پوشش گیاهی اطراف آن چشم انداز زیبایی را بوجود آورده و زیستگاه بسیار مناسبی برای حیات وحش فراهم نموده است.
این تالاب تا کنون بعلت عدم معرفی از طریق رسانه ها و محیط زیست نتوانسته در میان مردم استان ایلام آنچنان که باید معرفی و سهم قابل توجهی از اقتصاد گردشگری را نصیب مردم منطقه کند که لازم است در این خصوص نیز چاره اندیشی شود .
متاسفانه چند سالی است که این تالاب بعلت خشکسالی ، زمین لرزه و دیگر بلایای طبیعی و انسانی کم آب شده و اگر احیا نشود این گنیجینه طبیعی و ارزشمند برای هیشه از بین خواهد رفت .
فرماندار ملکشاهی در این خصوص در گفتگو با خبرنگار ایرنا با تأکید بر اهمیت زیست محیطی و گردشگری این تالاب گفت: باید منابع لازم برای احیای تالاب سیاب درویش اختصاص یابد تا شاهد حیات این سرمایه ملی و ارزشمند باشیم.
محمد تاسمه افزود: خوشبختانه وضعیت احیای تالاب ظاهرا نسبت به سنوات گذشته روند بهبودی را طی می کند با اینحال کارهای بسیاری باید در زمینه احیای تالاب صورت پذیرد.
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از این کارها باید در حوزه آبریز بالادست انجام شود تا رسوب گذاری در تالاب کاهش پیدا کند.
وی با اشاره به لزوم احداث تله های رسوبگیری تاکید کرد: باید زندگی و معیشت مردم منطقه و روستاهای همجوار را بیشتر به تالاب پیوند بزنیم.
نماینده عالی دولت درملکشاهی اظهار داشت: در صورتی که ظرفیت های اشتغالزایی مرتبط با تالاب را افزایش دهیم، مردم مطالبه گرتر خواهند شد و حامی جدی تر برای احیای تالاب خواهند بود.
مدیر محیط زیست ملکشاهی نیز گفت : وضعیت کنونی تالاب سیاب درویش به محیط زیست استان گزارش شده و مدیریت استان نیز بر لزوم احیایی این تالاب تاکید داشته و کار مطالعاتی آن نیز آغاز شده است.
رضا عدالت جو گفت : در ابتدای سال جاری نیز در جلسه ای با حضور مدیرکل محیط زیست استان و فرماندار ملکشاهی نیز این موضوع مطرح و کار اجرای این طرح به زودی در دستور کار قرار خواهد گرفت .
شهرستان ملکشاهی در 35 کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان ایلام، 150 هزار هکتار عرصه طبیعی شامل کوهستان ، جنگل ومرتع با شرایط زیستگاهی برجسته دارد.
7179/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.