به گزارش ایرنا، این مراسم پایان بخش برنامه های نخستین همایش نکوداشت حمدالله مستوفی در قزوین بود.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین در این مراسم گفت: مزار حمدالله مستوفی در سده اخیر فاقد سنگ بوده و بر اساس اطلاعاتی که ما از سال1309در اختیار داریم هیچ اثری از آن وجود نداشته است.
محمدعلی حضرتی افزود: با توجه به اینکه داشتن سنگ مزار جزو هویت بخش بناهای آرامگاهی است، سنگ مزار وی را با الهام از الگوی متعارف در دوره ایلخانی که بناهای گهواره ای و همچنین یک سنگ شاهد می گذاشتند طراحی و با خوشنویسی استاد علیرضا محبی نوشته و توسط یک گروه حجاری آماده سازی کردیم.
وی اضافه کرد:خطوط این مزار به صورت نقش برجسته و بر روی سنگ مرمر کار شده و بر روی سنگ شاهد ابیاتی از حمدالله مستوفی در ستایش اهل بیت پیامبر اکرم(ص) حکاکی شده و بر روی سنگ قبر اصلی نیز زندگینامه و آثار وی به خط نسخ نوشته شده است.
آرامگاه حمدالله مستوفی تاریخ نگار، جغرافی نویس، شاعر مربوط به دوره ایلخانی در قزوین به گنبد دراز شهرت یافته و از جاذبه های گردشگری این شهر به شمار می رود.
این بنای تاریخی ارزشمند در سال 1318 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
حمدالله مستوفی در سال های 680 تا 750 هجری قمری می زیسته و هم اکنون مزارش در محله ملک ‌آباد قزوین به عنوان یک اثر تاریخی و گردشگری پا برجاست.
سه اثر مهم مستوفی به نام های نزهت القلوب، ظفرنامه و تاریخ گزیده در علوم جغرافیا و تاریخ نگارش شده اند و از شهرت بالایی برخوردارند.
مستوفی نخستین تصحیح شاهنامه را انجام داده و به درخواست دوستان خود سرودن کتاب تاریخی را در بحر متقارب به سبک شاهنامه انجام داده است.
7388*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.