به گزارش ایرنا، رسانه ها در دنیای امروز توان بی بدیلی برای هدایت و جهت دهی به افکار عمومی و همچنین فرهنگ سازی دارند.
با این توان بالا، از رسانه های داخلی انتظار می رود برای کمک به تحقق شعار سال که بهبود وضع اشتغال و رونق اقتصادی کشور را بدنبال دارد همه توان و ظرفیت خود را به خدمت بگیرند.
در همین رابطه، میزگرد نقش رسانه و خبرنگاران در پیشبرد شعار حمایت از کالای ایرانی توسط خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) قزوین با حضور نصرت الله علیرضایی دبیر شورای اطلاع رسانی استان قزوین، شهریار پرهیزگاری معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین، محمد کشاورز رییس سازمان بسیج رسانه قزوین، محمدرضا جباری سرپرست خبرگزاری مهر در استان قزوین و امیر رجبی مدیرمسئول نشریه استانی فروردین امروز برگزار شد.
نقش رسانه ها در جهت دهی به افکار عمومی برای مصرف کالاهای ایرانی، تغییر دیدگاه و ایجاد عرق و تعصب بین شهروندان نسبت به محصولات ملی، بیان انتظارات مردم از کالاهای داخلی و انعکاس آنها به مدیران و تولیدکنندگان، رصد عملکرد مسئولان در حمایت از محصول ایرانی و تبیین آثار حمایت از کالای داخلی در اقتصاد کشور برای مردم توسط رسانه ها از جمله مباحث طرح شده در این میزگرد بود.
مشروح گفت و گوهای انجام شده در این میزگرد به شرح زیر است:

**شعار سال علاوه بر اقتصاد، دارای جنبه های فرهنگی و اجتماعی است
نصرت الله علیرضایی، کارشناس جامعه شناسی و دبیر شورای اطلاع رسانی استان قزوین در این میزگرد گفت: نام گذاری شعار سال براساس شناخت از شرایط و وضعیت موجود در کشور انتخاب شده است و یک نام گذاری سلیقه ای و شعاری نیست و نشان از وجود یک خلاء فرهنگی در جامعه ماست.
وی با بیان اینکه طرح این شعار نشان می دهد در جامعه نسبت به کالای ایرانی یک بی رغبتی وجود دارد،افزود: اگر این خلاء و مشکل وجود نداشت شعار امسال عنوان دیگری پیدا می کرد.
علیرضایی با بیان اینکه نباید تنها از جنبه اقتصادی به بحث خرید و مصرف کالای ایرانی نگاه کرد،افزود: این موضوع دارای ابعاد فرهنگی و اجتماعی گسترده ای است.
این کارشناس جامعه شناسی با بیان اینکه خرید جنس خارجی علاوه بر پاسخ به نیازهای اقتصادی یک رفتار فرهنگی و اجتماعی نیز محسوب می شود،گفت: خیلی از شهروندان ما از طریق رفتن به سمت مصرف کالای خارجی می خواهند اعلام کنند که ما از طبقه برتر هستیم.
علیرضایی گفت: تنها با تبلیغ کالای ایرانی مردم به مصرف آنها تشویق نمی شوند بلکه مساله موجود 'هویتی،فرهنگی و اجتماعی' است و این یک بحران هویتی به شمار می رود که وقتی مردم ما از دهه ها پیش با غرب روبرو شدند و با پیشرفت های صنعتی و ظاهری آن آشنا شدند دچار نوعی خودباختگی شده و پرستیژ اجتماعی و اقتصادی خود را در خرید و مصرف کالای غربی یا خارجی می دانند که البته این رفتار از جانب اقشار متوسط رو به بالا سر می زند و آنان می خواهند با شبیه سازی زندگی خود با طبقات بالا و مصرف کالای خارجی از لوازم آرایشی و بهداشتی و پوشاک گرفته تا لوازم خانگی و خودرو به لحاظ ظاهری مشکل هویتی خود را حل کنند.

**رسانه ها باید سبک زندگی مناسب را ترویج کنند
وی با بیان اینکه رسانه ها باید در حوزه سبک زندگی مطلوب و نفی مصرف گرایی ورود پیدا کنند تا به تحقق شعار سال کمک کنند،افزود: این شکل زندگی کنونی در بین شهروندان ایرانی و توجه آنها به مصرف گرایی پس از جنگ تحمیلی و از دوره سازندگی به بعد ایجاد شد و به نوعی نظام ارزشی جامعه تغییر یافت.
علیرضایی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه باید پذیرفت خیلی از کالاهای ایرانی نسبت به اجناس ایرانی از کیفیت کمتری برخوردار هستند چرا که هزینه های تولید و رقابت پذیری با محصولات مشابه خارجی و همچنین سطح فناوری صنایع ما با بعضی کشورهای غربی قابل مقایسه نیست،افزود: در چنین شرایطی باید ارزش خرید کالای داخلی از سوی رسانه ها به مردم تبیین شود چرا که در غیر این صورت نظریه انتخاب عقلانی حکم به استفاده از مصرف کالای خارجی می دهد چرا که از نظر قیمت و کیفیت انتخابی مناسب به شمار می رود اما وقتی مساله به خوبی برای شهروندان تبیین شود شاید ماجرا اینگونه نباشد.
وی با بیان اینکه مردم نسبت به کالاهای ایرانی در یک فضای بی اعتمادی به سرمی برند و در چنین شرایطی حتی از خرید محصولاتی که کیفیت هم داشته باشند خودداری می کنند،افزود: باید توجه داشت که مردم در رفتارهای اقتصادی خود را همانند حوزه های اجتماعی و فرهنگی تابع گروه های مرجع می دانند به این معنا که این گروه ها الگوی آنها را تشکیل می دهند و این مساله در شرایطی که با تکثر و تنوع بالا و رنگارنگ محصولات و اجناس مواجه هستیم پررنگ تر می شود.
علیرضایی این گروه های مرجع را شامل هنرپیشه های سینما و تلویزیون، خوانندگان و هنرمندان معروف، فوتبالیست ها، روحانیون مردمی،چهره های سیاسی شاخص و افراد صاحب تریبون و نویسندگان محلی مطرح یاد کرد و گفت: رسانه ها باید به سراغ این افراد بروند چرا که حمایت این دسته از افراد می تواند نقش مهمی در لایه های مختلف جامعه در مصرف کالای ایرانی داشته باشد.
وی همچنین به تاثیرگذاری رسانه ملی در فرهنگ سازی برای مصرف کالای ایرانی اشاره کرد و گفت: تلویزیون رسانه ای است که اهل خانواده دور آن می نشینند و بیشترین میزان مخاطب را دارد و هم دیداری و هم شنیداری است و با برنامه های خود می تواند تاثیر مستقیمی بر مصرف و یا پرهیز از مصرف کالای ایرانی داشته باشد.

**رسانه هایی که از شعار سال حمایت کنند، تجلیل می شوند
شهریار پرهیزگاری، معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین نیز در این میزگرد گفت: رسانه ها باید شعار سال مردم را به دغدغه ای جدی برای شهروندان جامعه تبدیل کنند.
وی با بیان اینکه رسانه ملی در این میان از نقش مهم و تاثیرگذارتری برخوردار است،گفت: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند صداوسیما یک دانشگاه است و باید از سوی این رسانه شاهد تولید برنامه های مناسب و تاثیرگذار برای حمایت از کالای ایرانی باشیم.
این مسئول گفت: تصمیم داریم تا امسال در روز خبرنگار از خبرنگاران و رسانه هایی که پیرامون شعار سال و تحقق آن تلاش های شایسته ای داشته باشند، تقدیر و تجلیل کنیم.
پرهیزگاری در ادامه گفت: رسانه های قزوین باید به برندسازی محصولات و کالاهای بومی استان نیز کمک کنند تا حداقل در سطح استانی از تولیدکنندگان حمایت کرده و نتایج ملموس آنرا در حوزه اقتصاد و اشتغال منطقه ببینیم.
وی با بیان اینکه به شعار سال به عنوان نه یک شعار بلکه یک رفتار باید نگاه کنیم،افزود: باید ارزش و بهای واقعی حمایت از کالای ایرانی و حمایت از آنرا که شامل کاهش وابستگی به بیگانگان و اشتغالزایی برای جوانان و رونق اقتصادی و در نهایت اقتدار و عزت بیشتر کشور است را برای شهروندان تبیین کنیم.
پرهیزگاری با بیان اینکه اگر مردم را نسبت به پیامدهای حمایت از کالای ایرانی بیشتر آگاه کنیم که این موضوع باید توسط رسانه ها صورت بگیرد شاهد اثرات بسیار خوبی در اقتصاد کشور خواهیم بود، اظهار کرد: نگاه جامعه نگاهی که در اوایل انقلاب بر امور حاکم بود نیست بنابراین رسانه ها باید تلاش کنند تا این رویه تغییر یابد.
این مسئول همچنین با اشاره به روحیه مردم کشور در مواقعی که برای انجام کاری احساس تکلیف می کنند،گفت: اگر ارزش استفاده از کالای ایرانی برای شهروندان به خوبی تبیین و تشریح شود آنها حاضرند حتی در شرایطی که کیفیت جنس داخلی کمتر از مشابه خارجی باشد، اولی را انتخاب کنند.
وی با بیان اینکه باید با انجام کار فرهنگی از جمله توسط رسانه ها تعصب و عرق شهروندان نسبت به تولید ملی را افزایش دهیم،افزود: بعد فرهنگی شعار سال متوجه همه فعالان حوزه فرهنگ از جمله اصحاب رسانه است.

**رسانه ها افکار مردم را به سمت حمایت از کالای ایرانی هدایت کنند
محمد کشاورز، رییس سازمان بسیج رسانه استان قزوین نیز در این میزگرد گفت: مقام معظم رهبری طی سالیان گذشته با انتخاب شعارهای اقتصادی اهمیت توجه به این بخش را به مسئولان و مردم گوشزد کرده اند.
وی با بیان اینکه رسانه ها در جهت دهی به افکار عمومی نقش اساسی ایفا می کنند،افزود: اصحاب رسانه باید نقش و تاثیر خود را در تحقق شعار سال به کار گیرند که این موضوع با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم محقق می شود.
کشاورز گفت: اگر با قلم و اثر خود نشان دهیم که در جنگ اقتصادی با دشمن قرار داریم و دشمنان همه تمرکز خود را برای ضربه زدن به نظام و مردم و فلج کردن اقتصاد ما به کار گرفته اند، بدون شک مردم نیز به طور جدی و پررنگ در مسیر کمک به تحقق شعار سال قرار خواهند گرفت.
رییس سازمان بسیج رسانه استان قزوین، مطالبه گری فراجناحی را از دیگر وظایف رسانه ها برای کمک به تحقق شعار سال عنوان کرد و گفت: رسانه ها باید نقاط ضعف و قوت مربوط به این شعار را مطرح، تبیین و پیگیری کنند و پیشرفت ها و یا نواقص را بدور از دسته بندی های سیاسی بیان کرده و مسئولان نیز باید با سعه صدر به پرسش های خبرنگاران پاسخ بدهند.
وی در قسمت دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس بسیاری از جان خود گذشتند تا آسیبی به انقلاب، کشور و مردم وارد نشود،افزود: اما اکنون از این روحیه فاصله گرفته ایم و حاضر نیستیم برای اشتغالزایی جوانان میهن اسلامی و رونق اقتصادی کشور از کالای ایرانی استفاده کنیم بنابراین باید رسانه ها به جامعه نهیب بزنند و به آنان یادآور شوند که باید روحیه ایثار و انقلابی خود را افزایش دهند.
کشاورز با بیان اینکه اگر یک کالا و یا یک صنعت ما مانند خودروسازی دچار مشکل و ضعف بود نباید آنرا به همه کالاهای داخلی تعمیم داد،افزود: با حمایت از کالای ایرانی به تدریج زمینه ارتقای کیفیت محصولات داخلی نیز فراهم می شود.
وی همچنین گفت: سطح شعار حمایت از کالای ایرانی را نباید به خرید کالا نازل ببخشیم بلکه همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند این مساله شامل همه فرایندهایی که منجر به تولید یک محصول نهایی می شود، است و باید در همه این فرایندها شاهد یک حمایت واقعی از سوی مسئولان و مردم باشیم.
کشاورز در ادامه گفت: رسانه ها باید حمایت از کالای ایرانی را به گونه ای برای شهروندان تبیین کنند که اعضای جامعه آنرا یک فریضه ملی و دینی بدانند و آگاه باشند که با این کار خود به تقویت نظام جمهوری اسلامی کمک کرده و دشمنان را در جنگ اقتصادی علیه کشور ناکام می گذارند.
وی اظهار کرد: رسانه ها برای کمک به تحقق شعار سال باید برای سه قشر شامل مسئولان و مدیران، مردم و تولیدکنندگان به تولید محتوا بپردازند.

**رسانه ها برای تحقق شعار سال باید عملکرد مسئولان را رصد کنند
محمدرضا جباری، سرپرست خبرگزاری مهر قزوین نیز در این میزگرد گفت: شعاری که مقام معظم رهبری برای سال جاری مطرح ساختند یک کلید واژه برای تعیین راهبرد و مسیر مسئولان و مردم در حوزه اقتصادی است.
وی اظهار کرد: به نظر می رسد این شعار آسان تر از شعارهای سال های گذشته امکان تحقق و عملیاتی شدن دارد چرا که در آن علاوه بر مسئولان، مردم نیز خطاب قرار داشته و به ایفای نقش می پردازند.
جباری با بیان اینکه رسانه ها باید برای حمایت از کالای ایرانی از بیان مباحث کلی و شعاری بپرهیزند و وارد جزییات و بطن کار شوند،افزود: رسانه ها باید به طور شفاف به مسایل ورود کنند و همچنین برای مردم تبیین کنند که در صورت حمایت از تولید داخلی در هر بخش و هرکالایی چه میزان اشتغال و رونق اقتصادی برای جامعه و کشور حاصل می شود.
سرپرست خبرگزاری مهر قزوین افزود: باید رسانه ها نظر افرادی که کالاهای خارجی را مصرف می کنند بگیرند و آنها را به تولیدکنندگان منعکس کنند تا تولیدات داخلی با سلیقه و نظر مشتریان انطباق بیشتری پیدا کند.
وی با بیان اینکه رسانه ها باید هنر به خرج داده و با قلم و دوربین خود موضوعات مرتبط با حمایت از کالای ایرانی را به زیبایی به مخاطبان منعکس کنند،افزود: گاهی اوقات یک فیلم، عکس و مطلب خوب می تواند مخاطبان بسیار گسترده ای پیدا کند و تاثیرگذاری شگرفی داشته باشد.
این فعال رسانه همچنین گفت: باید با ظرافت به اهمیت حمایت از کالاهای ایرانی بپردازیم تا مردم پس از تعمق در این خصوص تصمیم بگیرند.
جباری با بیان اینکه با شعار دادن کاری از پیش نمی رود،افزود: باید حمایت از کالای ایرانی ابتدا از مسئولان آغاز شود چرا که نمی توان وقتی یک مسئول 80 درصد وسایل زندگی اش و خودرویش خارجی است، انتظار داشت که مردم کالای داخلی مصرف کنند بنابراین باید رسانه ها عملکرد مسئولان را در حمایت واقعی از شعار سال رصد کنند.
وی همچنین گفت: رسانه ها همچنین باید بکوشند تا تولیدکنندگان مجاب شوند اهمیت بیشتری برای ارتقای کیفیت تولیدات خود قائل باشند تا مورد اقبال مردم قرار بگیرند مثلا نمی توان انتظار داشت یک محصول بدون یک ضمانت مناسب و خدمات پس از فروش بتواند جای خوبی در بازار پیدا کند و حریف محصول مشابه خارجی خود که از این مزایا برخوردار است،شود.
جباری افزود: البته مسئولان باید با تدابیر مناسب اجازه ندهند جنس نامرغوب تولید شود و این منطقی و حق مردم ماست که کالاهای مورد نیاز خود را با کیفیت و با قیمت مناسب بخواهند.
این فعال رسانه گفت: مردم می پذیرند در شرایط برابر بین جنس خارجی و کالای داخلی، مورد دوم را انتخاب کنند اما وقتی کیفیت و قیمت یک محصول خارجی خیلی مناسب تر از جنس داخلی باشند ناگزیر به مصرف محصول خارجی می شوند.

**مردم باید حمایت از کالای ایرانی را در رسانه ملی مشاهده کنند
امیر رجبی، مدیر مسئول و صاحب امتیاز نشریه فرورین امروز نیز در این میزگرد گفت: شعارهای سال را مقام معظم رهبری برای عملیاتی کردن مطرح می کنند نه اینکه در حد شعار باقی بماند بنابراین باید از سوی مسئولان و دستگاه ها و نهادها شاهد عزم و اراده جدی در این خصوص باشیم.
وی با بیان اینکه به محض اعلام شعار سال توسط مقام معظم رهبری در تیزرهای تبلیغاتی رسانه ملی در پربیننده ترین ساعات به جای معرفی و تبلیغ کالای ایرانی شاهد تبلیغ کالاهای خارجی مانند شامپوهای ترکیه ای بودیم،افزود: این موضوع تناقض است و مردم را دچار شک و شبهه می کند در حالی که شهروندان از رسانه ملی باید حمایت از کالای ایرانی را مشاهده و لمس کنند.
این فعال رسانه با بیان اینکه امروز شاهدیم آمریکا برای حمایت از کالاهای داخلی خود اقدام به وضع تعرفه های سنگین می کند،افزود: معتقدم این کار به معنا و مفهوم حمایت از کالای داخلی است اما ما در کشور بیشتر شعار می دهیم تا اینکه بخواهیم عمل کنیم.
وی با اشاره به لزوم کیفیت بخشی به محصولات داخلی،گفت: مردم ما درک و شعور کافی برای استفاده از کالای ایرانی در صورت داشتن کیفیت و قیمت مناسب را دارند.
رجبی با بیان اینکه در خیلی از بخش های صنعت شاهد تولید بهترین محصولات هستیم اما شاهدیم که جنس مشابه خارجی آن با کیفیت کمتر وارد کشور می شود،افزود: دستانی پشت پرده قرار دارند که منافع آنها نمی تواند در حمایت از کالای ایرانی تامین شود.
این فعال رسانه همچنین گفت: رسانه ها باید انتظارات و توقعات مردم از کالای داخلی را به مسئولان و تولیدکنندگان منتقل کنند تا همت و عزم بیشتری را برای بهبود کیفی تولیدملی شاهد بوده و در نهایت شاهد استقبال مردم برای مصرف کالای ایرانی باشیم.
وی با بیان اینکه رسانه می تواند در فرهنگ سازی برای مصرف کالای ایرانی بسیار مفید واقع شود،افزود: البته این موضوع در صورتی محقق می شود که مسئولان کمر همت بسته و به شکل واقعی از تولید و صنعت ملی حمایت کنند و ضمن مقابله با قاچاق، تسهیلات و مزایای مناسبی را برای تولیدکننده در نظربگیرند تا او بتواند محصولی مشتری پسند را روانه بازارهای داخلی کند.
رجبی با بیان اینکه دشمنان برای ما و اقتصاد کشور دندان تیز کرده اند،افزود: باید از شعار دادن بپرهیزیم و به فکر علاج واقعی کارباشیم.
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.