به گزارش ایرنا،ایجاد رسانه های دیجیتال و همچنین شکل گیری شبکه های اجتماعی در فضای مجازی، اگرچه از رونق مطبوعات و نشریات کاغذی کاسته است اما هنوز برخی پای ثابت این بخش از رسانه هستند و اخبار و رویدادهای خبری مورد نظر خود را از روزنامه و نشریه دنبال می کنند.
در استان قزوین نیز اکنون خیلی ها روزنامه و نشریه را با 'ولایت' می شناسند و ماندگاری این رسانه کاغذی قدیمی را باید با وجود رقیب سرسختی چون فضای مجازی و همچنین وجود همه مشکلاتی که طی سالیان گذشته در حوزه مطبوعات وجود داشته است به فال نیک گرفت.
روزنامه ولایت قزوین که امروز تنها روزنامه این استان است،34 سال قبل در قالب هفته نامه منتشر شد و به مرور جای ویژه ای در منازل مردم قزوین باز کرد و چون تا مدت های زیادی تنها رسانه محلی بود مرجع استناد بسیاری از رویدادها و حوادث آن مقطع نیز محسوب می شد.
اکنون با ورود این نشریه به سی و چهارمین سال حیات خود هرچند نشریات مختلف و مهم تر از آن شبکه های اجتماعی پای به عرصه اطلاع رسانی قزوین گذاشته اند اما ولایت همچنان با قوت مانند گذشته با انتشار روزانه اخبار از ارکان مهم خبررسانی در استان است.
به مناسبت سالروز تاسیس این روزنامه، رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز قزوین میهمان این نشریه شد تا ضمن تبریک سالگرد تولد آن بازدیدی نیز از تحریریه و نحوه فعالیت همکاران فعال در این رسانه داشته باشد.

**ولایت منبعی برای اسناد و پژوهش در خصوص مسایل قزوین
سیدعبدالعظیم موسوی مدیرمسئول این روزنامه در این دیدار به عمر 34 ساله روزنامه ولایت اشاره کرد و گفت: این نشریه تنها روزنامه محلی استان قزوین به شمار می رود که با وجود تمام تنگناهای مالی که مطبوعات با آن درگیرند همچنان در میدان حاضر بوده و فعالیت می کند.
وی همچنین گفت: این روزنامه به دلیل قدمت دیرینه و همچنین اینکه تنها نشریه محلی استان در سال های پس از انقلاب اسلامی است می تواند منبع و ابزار خوبی برای اسناد و پژوهش در موضوعات مهم قزوین باشد که اتفاقا موارد اینچنینی نیز زیاد اتفاق افتاده است.
مدیرمسئول روزنامه ولایت در ادامه با اشاره به فراز و فرود مطبوعات کشور در دوران پس از انقلاب اسلامی،افزود: خوشحالیم با وجود تحولات فراوان در جامعه، مطبوعات هنوز حیات دارند هرچند فعالان این حوزه با مسایل و مشکلاتی روبرو هستند که رفع آنها نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.

**ولایت از همکاری و تعامل بیشتر با ایرنا استقبال می کند
سردبیر روزنامه ولایت نیز در این دیدار به معرفی این نشریه پرداخت و گفت: در سال های پس از انقلاب اسلامی هرچند که چندین نشریه کوچک و محدود از جمله رسالت و صدای قزوین فعالیت می کردند اما این فعالیتها بسیار محدود بود و به شدت یک خلاء رسانه ای عمیق در قزوین احساس می شد تا اینکه در سال 62 هفته نامه ولایت تاسیس و سپس در قالب سه شماره در هفته و از سال 88 به این سو به صورت روزنامه فعالیت خود را ادامه داد.
محمدحسن سلیمانی افزود: این روزنامه به همین دلیل که تنها نشریه محلی استان بوده در موارد و اتفاقات زیادی در تاریخ معاصر دوره پیروزی انقلاب اسلامی به این سو می تواند به عنوان منبع و سند آشکار برای پژوهش ها در خصوص رخدادهای قزوین مورد استناد قرار گیرد.
وی، داشتن کادر تحریریه حرفه ای، منابع خبری قوی و همکاری مناسب با دستگاه ها و افراد صاحب نظر را از ویژگی ها و شاخص های کار حرفه ای در مطبوعات دانست و گفت: برای موفقیت، یک نشریه باید همواره از جناحی گری پرهیز و بدون دخالت دادن مشی سیاسی خود در انعکاس اخبار و رویدادها به آگاهی بخشی بین افراد جامعه کمک کند که روزنامه ولایت در طول این سال ها تلاش کرده این موضوع را رعایت کند.
سلیمانی همچنین با اشاره به قدمت بیش از 80 ساله خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)،گفت: این رسانه اکنون بدون داشتن نگرش های جناحی و سیاسی خاص، اصول و موازین حرفه ای خبر را به خوبی رعایت کرده است.
وی اضافه کرد: تعامل روزنامه ولایت با خبرگزاری ایرنا مثبت است و ما آمادگی خود را برای همکاری های مشترک با این رسانه در جهت استفاده از ظرفیت های یکدیگر برای معرفی و پیشرفت و توسعه قزوین قزوین اعلام می کنیم.

**رسانه ها در توسعه کشور و استان موثرند
رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قزوین نیز در این دیدار گفت: روزنامه ولایت با چنین قدمتی و به عنوان تنها روزنامه محلی قزوین قدرت این را دارد تا با استفاده از ظرفیت های خود، استان را در تمام ابعاد به مسئولان و هموطنان معرفی کند.
علی حیدر شاه حسینی گفت: خوشبختانه حضور و فعالیت روزنامه ولایت در طول تمام این سال ها بدون شک در معرفی و پیشرفت قزوین موثر بوده و در ادامه نیز این روند باید تقویت شود.
وی افزود: خوشبختانه مسئولان بویژه استاندار قزوین دیدگاه خوبی به رسانه ها دارند و باید از این فرصت نهایت استفاده را به منظور تقویت جایگاه رسانه ببریم.
شاه حسینی از رسانه ها به عنوان درمانگران اجتماع یاد کرد و با اشاره به نقش آنها در توسعه استان و کشور، افزود: در هر استانی که مطبوعات و رسانه ها مغفول واقع شوند آن استان از توسعه عقب می ماند.
7388*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.