به گزارش ایرنا، تنها معدن مس کاتدی کشور که با سرمایه گذاری بخش خصوصی و حمایت های دولتی در منطقه طارم سفلی قزوین احداث شده است، هم اکنون حدود 98 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
استان قزوین که بیشتر به عنوان استان صنعتی شناخته می شود در قطب دیگر اقتصادی یعنی معادن نیز فعال است و و در حال حاضر 26 نوع ماده معدنی از معادن فعال استان استخراج می شود.
186 پروانه بهره برداری معدنی، 80 معدن فعال، 50 معدن نیمه فعال در استان قزوین وجود دارد و بزرگترین معادن استان متعلق به شرکت‌های استخراج و مواد اولیه شیشه، سیلیس‌، دولومیت، سرب و روی،آهک ، شن ، ماسه و مس است.
یکی از این معادن قابل توجه استان که مسئولان پیش تر از این قول بهره برداری از آن را در فروردین ماه سال 96 داده بودند معدن مس کاتدی طارم سفلی است که با بهره‌برداری از آن برای 400 تا 450 نفر به شکل مستقیم فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

**بهره برداری از مس طارم اقتصاد منطقه را متحول می کند
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با تلاش های مدیریت ارشد استان، مقدار هزینه مورد نیاز این واحد معدنی برای تکمیل و راه اندازی از طریق ارائه تسهیلات بانکی تامین شده و به زودی شاهد افتتاح این پروژه خواهیم بود.
منوچهر حبیبی افزود: با راه اندازی این واحد مشکل اشتغال در بخش طارم سفلی و مناطق اطراف آن حل شده و شاهد رونق اقتصادی این منطقه خواهیم بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: معادن نیمه فعال یا تعطیل به دلیل وجود معارض محلی یا بدهی به دستگاه های اجرایی یا نبود بازار نیمه فعال یا غیر فعال هستند.
وی افزود: مجموع نیروهای شاغل در بخش معدن استان قزوین یک هزار و 400 نفر است.

**مشکل معارضان محلی معدن مس طارم رفع شده است
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این واحد یکی از 150 طرح شاخص و ممتاز کشوری و مورد تایید وزارت متبوع بوده و در طارم سفلی در حال اجرا است.
علی پرزحمت با اشاره به وضعیت پیشرفت فیزیکی این پروژه عنوان کرد: صنایع مس طارم از پیشرفت فیزیکی بالایی برخوردار است و به دلیل موقعیت آب و هوایی منطقه اوایل سال آینده به بهره برداری می رسد.
وی ادامه داد: عمده مشکلات مربوط به طرح ملی معدن مس طارم مربوط به معارضان محلی بوده که طی جلساتی با اداره منابع طبیعی، استانداری قزوین و زنجان حل شده اند.
این مسئول افزود: تامین اعتبار لازم از سوی دولت در این خصوص صورت گرفته اما پیمانکار به دلیل شرایط سرد منطقه و وضعیت کوهستانی نمی تواند دکل های انتقال برق را نصب کند.
وی افزود:برای احداث این واحد معدنی تا کنون 130 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و برای 400 نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد.
پرزحمت افزود:سرمایه گذار این طرح تنها بخش خصوصی کشور است که در زمینه تولید مس کاتدی فعالیت می کند ولی بخش دولتی در چندین طرح مشابه سرمایه گذاری داشته است.

**سالانه 10 هزار تن مس کاتد در این معدن تولید می شود
مدیرعامل شرکت مس طارم سفلی نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: این کارخانه با سرمایه گذاری یک هزار و 200 میلیارد ریالی که 200 میلیارد ریال آن توسط بانک صنعت و معدن در قالب تسهیلات تامین شده در اردیبهشت ماه سال آینده به بهره برداری می رسد.
سید کرامت الله حسینی افزود:این واحد تولیدی هم اکنون 98.5 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که به دلیل تاخیر در تخصیص وام و سرمایه در گردش و برخی مشکلات دیگر بهره برداری از آن به تاخیر افتاد.
وی افزود:بهره برداری ازمرحله اول این واحد برای 453 نفر به صورت مستقیم و یک هزار و 500 نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی خواهد داشت.
وی با اشاره به ظرفیت تولید این معدن گفت: با راه اندازی این واحد معدنی، درمرحله اول می توان سالیانه 10هزار تن مس کاتد تولید کرد و در صورت سرمایه گذاری درمرحله های بعد و اکتشافات معدنی 10 هزار تن دیگر به ظرفیت معدن اضافه خواهد شد.
حسینی با بیان اینکه این مجموعه پس از مس سرچشمه کرمان دومین واحد بزرگ تولیدکننده مس کاتد در کشور خواهد بود، اظهار کرد: واحد معدنی مس طارم سفلی تا 2 مرحله قابل توسعه است.
6101/6012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.