به گزارش ایرنا، اگرچه تا رسیدن به نقطه مطلوب در حوزه اشتغال هنوز فاصله زیادی وجود دارد اما تلاش های دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه اشتغالزایی با وجود مشکلات اقتصادی که کشور با آن روبروست، چشمگیر بوده است.
دولت یازدهم و دوازدهم طی سال های اخیر با اجرای طرح های مختلف از جمله رونق تولید، تسهیلات اشتغال فراگیر و مشاغل روستایی و همچنین طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی و تقویت آموزش های فنی و حرفه ای تلاش کرده است تا ضمن تقویت صنعت و کشاورزی، فرصت های شغلی جدید برای جوانان ایجاد کند.
در کنار سیاست های یاد شده که در حوزه داخلی بوده اند، نباید از تاثیرهای مستقیم و غیرمستقیم سیاست های خارجی دولت بر حوزه اشتغال که موجب افزایش جذب سرمایه گذاری های خارجی و برقراری امکان ارتباط و همکاری های اقتصادی با کشورهای مختلف شده است، به سادگی گذشت.

**اشتغالزایی برای جوانان از اهداف اصلی دولت است
استاندار قزوین دستاوردهای دولت در زمینه اشتغال را قابل توجه توصیف کرد و گفت: دغدغه اصلی دولت رونق بخشی به تولید و اشتغالزایی برای جوانان است و این مهم از اهداف اصلی قوه مجریه محسوب می شود.
عبدالمحمد زاهدی با بیان اینکه سیاست گذاری های مناسبی در دولت تدبیر و امید پیرامون حوزه اشتغال صورت گرفته است، افزود: از جمله مهم ترین این سیاست ها ارایه بسته ها و مشوق های مختلف به بخش تولید بوده است.
وی با بیان اینکه رونق تولید در کشور اشتغالزایی را با خود به همراه دارد،اظهار کرد: اجرای طرح رونق تولید با هدف تامین نیازهای مالی شامل سرمایه ثابت و در گردش واحدها و طرح های تولیدی که از سوی دولت و با مشارکت بانک ها در حال اجراست، کمک بزرگی به حفظ مشاغل و همچنین ایجاد مشاغل جدید در استان قزوین کرده است.
زاهدی اضافه کرد: در کنار طرح رونق تولید، وام های مشاغل و کسب و کارهای خانگی، ارایه تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و تسهیلات فراگیر و روستایی، اجرای طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی و تقویت آموزش های فنی و حرفه ای را باید از دیگر اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه اشتغال نام برد.
استاندار قزوین همچنین گفت: موارد یاد شده، تلاش های دولت در حوزه داخلی بوده است اما همچنین باید به سیاست خارجی دولت نیز اشاره کرد که موجب شد تا تحریم ها علیه کشور رفع شود و این موضوع سرمایه گذاری های خارجی و امکان برقراری دوباره تعامل و داد و ستدها بین فعالان اقتصادی کشور با همتایان خارجی را فراهم آورد که این موضوع نیز در حوزه اشتغالزایی تاثیر داشته است.
زاهدی اضافه کرد: این سیاست ها منجر به رشد صادرات کالاهای قزوین به خارج و همچنین افزایش قابل ملاحظه جذب سرمایه گذاری های خارجی در استان شده است.
وی با بیان اینکه قزوین در نیمه نخست امسال رتبه دوم کشور را در جذب سرمایه گذاری خارجی به خود اختصاص داده است، افزود: تاکنون 458 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی جذب شده است.
استاندار قزوین با اشاره به راه اندازی مرکز خدمات سرمایه گذاری قزوین، گفت: این مرکز به حمایت و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در استان کمک می کند و این مهم را باید از دستاوردهای اقتصادی دولت در استان بدانیم که موجب شده تا روند سرمایه گذاری ها تسهیل شود و به موجب آن شاهد رونق تولید و اشتغال در قزوین باشیم.

**توجه ویژه دولت به اشتغالزایی
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا توجه ویژه به اشتغالزایی را از اقدامات دولت های یازدهم و دوازدهم دانست و گفت: براساس اطلاعات ثبت شده در سامانه رصد که پایگاه مرجع به منظور ثبت مشاغل جدید زیر نظر وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی است از سال 92 تاکنون شاهد ایجاد 71 هزار و 625 شغل در استان بوده ایم.
منوچهر حبیبی افزود: براساس اطلاعات ثبت شده در سامانه مرجع رصد در سال 92 معادل 15 هزار و 162 شغل و در سال بعد از آن 10 هزار و 194 شغل در استان قزوین ایجاد شد.
این مسئول گفت: براین اساس در سال 94 نیز هفت هزار و 794 شغل و در سال گذشته 20 هزار شغل در استان قزوین ایجاد شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین همچنین از ایجاد 18 هزار و 475 شغل جدید در استان قزوین طی سال جاری خبر داد و گفت: براساس تعهدات اشتغال استان امسال باید 20 هزار شغل در قزوین ایجاد شود که با همکاری دستگاه های اجرایی، امیدواریم شاهد تحقق این مهم باشیم.
حبیبی، اشتغالزایی را اولویت اصلی دولت دانست و گفت: ارایه بسته های حمایتی در زمینه رونق تولید و ایجاد فرصت های شغلی با همین هدف دنبال شده است.
این مسئول با اشاره به پیش بینی تامین مالی طرح های اشتغالزا توسط دولت،گفت: به عنوان نمونه براساس قانون بودجه سال 96 تسهیلات خوداشتغالی برای افراد زیر پوشش دستگاه های حمایتی شامل کمیته امداد و بهزیستی در نظرگرفته شده است.
وی به ارایه تسهیلات اشتغال فراگیر از محل اجرای تبصره 18 قانون بودجه سال جاری اشاره کرد و گفت: دادن تسهیلات مربوط به قانون حمایت از توسعه مناطق روستایی و عشایر از منابع صندوق توسعه ملی از دیگر اقدام هایی بوده که در راستای تقویت اشتغالزایی در کشور توسط دولت در حال اجرا و پیگیری است.

**بهره مندی 700 طرح و واحد تولیدی استان قزوین از تسهیلات رونق تولید
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین همچنین با اشاره به اجرای طرح رونق تولید توسط دولت، اظهار کرد: در قالب اجرای این طرح تاکنون 700 واحد و طرح تولیدی قزوین در بخش های صنعت و کشاورزی از تسهیلات بهره مند شده اند که با این اقدام ضمن حفظ مشاغل موجود، فرصت های شغلی زیادی نیز در استان ایجاد شده است.
وی اظهار کرد: اختصاص این تسهیلات خیلی از کارخانجات راکد در استان را فعال ساخته و ضمن حفظ اشتغال افراد در بخش صنعت، بستری برای ایجاد فرصت های شغلی جدید نیز فراهم کرده است.
این مسئول اضافه کرد: در کنار تسهیلات یاد شده، ارایه وام های مشاغل خانگی نیز در جهت ایجاد کسب و کارهای کوچک از سوی دولت تدبیر و امید با قوت دنبال شده است.
حبیبی همچنین گفت: طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی از دیگر اقدامات دولت در حوزه اشتغالزایی بوده است به گونه ای که جوانان تحصیل کرده با حضور در کارگاه ها و واحدهای تولیدی و مهارت آموزی آماده ورود به بازار کار می شوند.

** دستیابی به نرخ بیکاری تک رقمی در قزوین دور از انتظار نیست
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین نیز گفت: با توجه به سیاست های دولت، دستیابی به نرخ بیکاری تک رقمی در استان دور از انتظار نیست و این مهم امری قابل تحقق است.
ابوالفضل یاری افزود: سیاست دولت در اجرای طرح های اشتغالزا ارائه تسهیلات کم بهره است که سهم استان قزوین از این تسهیلات برای سال آینده چهار هزار میلیارد ریال است.
وی از تداوم طرح های اشتغالزایی دولت در سال آینده خبر داد و گفت: سیاست دولت در سال آینده اجرای 2 طرح اشتغالزایی فراگیر و روستایی و عشایری است که با اجرای آن 980 هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شود.
یاری اظهار کرد: سهم استان قزوین از این میزان اشتغال هشت هزار و 800 نفر است که با توجه به برنامه ریزی دستگاه های استان برای ایجاد اشتغال، در مجموع 27 هزار شغل در سال آینده در استان ایجاد خواهد شد.

**کم ترشدن نرخ بیکاری قزوین از میانگین کشوری
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با تلاش های صورت گرفته توسط دولت در حوزه اشتغال، طی سال های اخیر نرخ بیکاری استان از میانگین کشوری کم تر شده است.
مسعود بابایی افزود: در حال حاضر نرخ بیکاری استان 11.1 درصد می باشد که 6 دهم درصد از رقم کشوری پایین تر است.
وی در خصوص طرح های جدید دولت در حوزه اشتغالزایی، گفت: با تخصیص تسهیلات فراگیر و روستایی که در مرحله ثبت نام از متقاضیان قرار دارد، هشت هزار شغل جدید به زودی در استان ایجاد خواهد شد.
وی یادآور شد: به منظور پیشبرد بسته های اشتغال فراگیر و روستایی در استان قزوین چهار هزار میلیارد ریال اعتبار در نظرگرفته شده که به بانک ها ابلاغ شده و این میزان منابع به شکل تسهیلات ارزان قیمت با هدف اشتغالزایی در مناطق روستایی به متقاضیان ارایه می شود.
استان قزوین در شمال غربی کشور واقع شده و از شمال به استان های گیلان ومازندران، از مشرق به استان البرز و از جنوب به استان های مرکزی وهمدان و از مغرب به استان زنجان محدود است.
استان قزوین از 6 شهرستان تشکیل شده که در مجموع 19 بخش شامل 25 شهر و 46 دهستان را در بر می گیرد.
این استان یک میلیون و 273 هزار نفر جمعیت دارد که حدود 75 درصد آنان در شهرها و بقیه در روستاها سکونت دارند.
این استان با برخورداری از سه هزار و 600 واحد تولیدی بهره بردار یکی از پنج قطب صنعت کشور شناخته می شود.
قزوین همچنین با کمتر از یک درصد مساحت ایران نزدیک به پنج درصد محصولات کشاورزی کشور را تولید می کند.
6104/6012/3013
خبرنگاران: ناصرنیلی و رضا اولادی** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.