به گزارش ایرنا، هر چند دغدغه اصلی بسیاری از سفید پوشان رفع مشکلات بیماران و بازگشت سلامتی به آنان است ولی دغدغه هایی برای کار و زندگی خود نیز دارند که لازم است با برنامه ریزی و هم افزایی نسبت به رفع آنها اقدام شود.
پرستاران قزوین دستمزد پایین، نبود تعرفه گذاری خدمات، کمبود پرستار در بیمارستان ها و فشار کاری مضاعف بر پرستاران و اجرا نشدن قانون مشاغل سخت و زیان آور را از جمله مسایل و مشکلات خود عنوان می کنند.

**اجرا نشدن تعرفه گذاری خدمات پرستاران مهم ترین مطالبه پرستاران است
یک پرستار شاغل در بیمارستان تامین اجتماعی رازی قزوین به خبرنگار ایرنا گفت:مشکلات پرستاران از یک سو به مسایلی چون سختی کار، اضافه کار اجباری، شیفت های زیاد و مشکلات با بیماران مربوط بوده و از سوی دیگر نیز به قوانین این شغل مربوط است.
صدیقه حمزه ای عدم اجرای قوانین را یکی از مشکلات بزرگ پرستاران عنوان کرد و گفت: با وجود گذشت حدود10سال از تصویب قانون تعرفه گذاری خدمات در مجلس شورای اسلامی ،هنوز این قانون در بیمارستان ها اجرا نشده است.
وی اضافه کرد: تمام حرفه ها و مشاغل تعرفه ای برای خدمات خود دارند اما در پرستاری این امر رعایت نشده است.
حمزه ای، اجرا نشدن قانون مشاغل سخت و زیان آور با 20سال سابقه و 30روز حقوق برای پرستاران را نیز از دیگر مشکلات این حرفه عنوان کرد و گفت:این قانون هم در مجلس شورای اسلامی تصویب شده اما اجرا نشده است هرچند به تازگی قول هایی در این زمینه داده اند.

**دستمزد پرستاران متناسب با سختی کار آنان نیست
یک پرستار دیگر نیز تبعیض درآمد بین پزشکان با سایر کارکنان نظام سلامت را یک معضل بسیار مهم دانست و گفت: حرفه پرستاری با سختی ها و مسایل جسمی و روحی که دارد مناسب با هر فردی نیست و تنها چیزی که پرستاران را با وجود این همه سختی پایبند این حرفه کرده لذتی است که از بهبود بیماران می برند وگرنه فاصله زیادی بین حقوق و مزایای پزشکان با حرفه های مختلف در نظام درمان وجود دارد.
عبدالرضا عاشوری با اشاره به اجرا نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات نیز گفت: کمبود پرستار به ویژه پرستار مرد نیز در این حرفه مشکل ساز شده که البته خوشبختانه در استخدام های جدید، شاهد استقبال مردان از این حرفه نیز هستیم.
این پرستار همچنین به مطالبات معوقه پرستاران از بابت اجرای با تاخیر قانون ارتقای بهره وری پرستاران نیز اشاره کرد و گفت:با توجه به تاخیر سه ساله اجرای این طرح در بیمارستان تامین اجتماعی متاسفانه پرستاران هنوز نتوانسته اند مطالبه معوقه آن سه سال را در یافت کنند و کار به جایی رسیده که ناچار باید این موضوع را از طریق دیوان عدالت پیگیری کنند.

**پرستاران ایمنی شغلی بالایی ندارند
یک پرستار بخش جراحی اطفال نیز به خبرنگار ایرنا گفت: قشر پرستار در طی کار خود ممکن است با حوادث مختلف و بیماری های خاصی در ارتباط باشند و همین ضریب ایمنی آنان را کاهش می دهد بنابراین باید با توجه به همین سختی ها نسبت به افزایش حقوق و دستمزد آنان توجه شود.
مرضیه فصیحی رامندی افزود: پرستاران بر خلاف سایر کارکنان بخش های دیگر ناچار هستند در تمام روزهای هفته و ایام تعطیل عمومی هم در محل کار حاضر و به بیماران خدمات ارائه دهند.
وی اضافه کرد: این حرفه در کنار تمام شیرینی ها و لذت هایی که از درمان بیماران دارد اما پر از سختی ها و مشقاتی است که عدم اجرای قوانین نیز بر بار آن افزوده است.
این پرستار، معوقات و پرداختی هایی که ماه ها به تعویق می افتند را یکی از مشکلات صاحبان این حرفه ذکر کرد و افزود:با وجود آن که بیشترین بار فشار اجرای طرح تحول نظام سلامت بر دوش پرستاران افتاد اما شاهدیم که در این طرح نسبت به این قشر توجه کمتری شد.
وی اضافه کرد: هرساله در روز پرستار وعده هایی از سوی مسئولان درباره این قشر داده می شود اما امیدوارم با یک عزم و اراده از سوی مسئولان نظام بهداشت و درمان حداقل مطالبات جامعه پرستاری محقق شود.

**استرس کار در فوریت های پزشکی بسیار بالا است
نیروهای پرستاری تنها محدود به پرستاران شاغل در بیمارستان ها نیست بلکه در سطحی دیگر کارکنان فوریت های پزشکی هم از دیگر نیروهای پرستاری هستند که نحوه خدمات و فشار کاری آنها به مراتب بیش از پرستاران بیمارستان ها است.
مسئول روابط عمومی اورژانس 115 قزوین در باره سختی کار شاغلان فوریت های پزشکی گفت:کارکنان اورژانس115 در مقایسه با پرستاران شاغل در بیمارستان که در فضایی سرپوشیده و بخش درمانی مشخص ارائه خدمت می کنند باید همیشه آماده حضور در هر نوع ماموریتی اعم از سکته، غرق شدگی، سوختگی، خفگی و سقوط باشند.
سید مهدی حسینی افزود:این افراد در ماموریت هایی حضور می یابند که نیاز به حمل بیمار از محل حادثه است وهمین موجب شده تا اکثر این افراد دچار دیسک گردن و کمر باشند.
وی اضافه کرد: شاغلان فوریت های پزشکی با حاضر شدن در محل حادثه در معرض انواع فشارهای روانی از سوی همراهان بیمار هم هستند و همین استرس کار آنها را بیشتر و حتی به خانواده های آنها نیز انتقال می دهد.
حسینی ادامه داد: آگاهی پایین مردم نسبت به وظایف کارکنان اورژانس پیش بیمارستانی، گاهی موجب برخوردهایی با این افراد می شود که بر بار فشارهای آنان می افزاید.
وی افزود: پرستاران شاغل در بیمارستان ها و اورژانس 115 در شرایطی این فشارهای روحی را تحمل می کنند که دست آخر دریافتی آنها با فاصله ای زیاد، بسیار پایین تر از پزشکان است.

**2هزار پرستار عضو نظام پرستاری قزوین هستند
مدیر نظام پرستاری استان قزوین از عضویت 2هزار پرستار از بیمارستان های دانشگاهی، مراکز درمانی تامین اجتماعی، خصوصی و مرکز فوریت های پزشکی در سازمان نظام پرستاری استان خبر داد.
آرمین قناعت، عدم اجرای صحیح قانون ارتقای بهره وری برای گروه پرستاری در بیمارستان های خصوصی و فوریت های پزشکی و مشکلات تبدیل بیمه دوران طرح تعهد خدمت همکاران گروه پرستاری در استان را اصلی ترین مشکلات عنوان کرد.
وی با اشاره به سطح پایین حقوق و مزایای گروه پرستاری شاغل در بخش خصوصی و همچنین موانع خدمتی این گروه از پرستاران افزود:آسیب اصلی این موضوع نیز به بیماران وارد خواهد شد.
قناعت گفت: از سال 88 قانون ارتقای بهره وری خدمات پرستاران در مجلس تصویب و در بیمارستان های دولتی اجرا شد اما در بیمارستان های خصوصی اجرایی نشد تا اینکه از آبان ماه سال جاری با پیگیری های جدی استانداری قزوین این طرح در استان محقق شد اما نواقصی در اجرای آن وجود دارد که باید مرتفع شود.
وی اظهار کرد: بیش از یک هزار نفر از نیروهای پرستاری استان در بیمارستان های خصوصی فعالیت می کنند و با لغو حق جذب آنها، تفاوت حقوق و دستمزد مورد نظر برای آنها ایجاد نشده است.
وی گفت: تبعات این موضوع هم مردم را متضرر می کند و هم بیمارستان های خصوصی را از وجود پرستاران حرفه ای محروم می سازد.
قناعت خاطرنشان کرد: قانون ارتقای بهره وری خدمات درباره کارکنان فوریت‌های پزشکی هم با وجود سختی کار به طور ناقص اجرا می شود.
وی با اشاره به اینکه تبدیل بیمه های دوران طرح تعهد خدمت پرستاران نیز از مشکلات دیگر جامعه پرستاری استان است گفت: از سال79 تبصره ای به قانون طرح خدمات پیراپزشکان اضافه شد که براساس آن حق بیمه دوران طرح تعهد خدمت پرستاران باید به بیمه تامین اجتماعی واریز می شد اما به اشتباه به بیمه سلامت واریز شد و اکنون این مساله به میراثی تبدیل شده که بیش از هزار و 400 پرستار استان را متضرر کرده است.
وی افزود: این موضوع به مشکل کشداری تبدیل شده و تامین اجتماعی،دانشگاه علوم پزشکی و سازمان بازنشستگی پیگیر آن هستند تا این مبلغ به تامین اجتماعی بازگردد.

***کمبود پرستار از مهم ترین مشکلات بیمارستان ها است
مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، عدم اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، کمبود نیروی انسانی، عدم پوشش بیمه ای تعرفه خدمات پرستاری در منزل، تعداد کم مجوز به کارگیری نیروی استخدامی و کمبود پرستار مرد را از مهم ترین مشکلات جامعه پرستاری عنوان کرد.
فاطمه تیموری، کل کادر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قزوین را شامل پرستار، اتاق عمل، هوشبری، فوریتهای پزشکی، بهیار و کمک پرستار را یک هزار و 900 نفر و در مراکز خصوصی و تأمین اجتماعی یک هزار و 676 نفر اعلام کرد.
وی اضافه کرد:استاندارد پرستاری به ازای هر تخت بیمارستانی طبق اعلام معاونت پرستاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی 1.8 پرستار است که استان قزوین نیز مانند سایر استان های کشور کمبود پر ستار دارد و این شاخص در مراکز دانشگاهی حدود یک پرستار به ازای هر تخت است.
تیموری با بیان اینکه در حال حاضر مجوز استخدامی جدیدی ابلاغ نشده است گفت:در این میان تعداد پر ستاران مرد خیلی کمتر از تعداد پرستاران خانم هستند به طوری که تنها حدود ۱۹ درصد از کل کادر پرستاری مرد و ۸۱ درصد پرستاران زن هستند در حالی که تقریبا ۵۰درصد مراجعان مراکز درمانی آقایان و ۵۰ درصد بانوان هستند..
پنجم جمادی الاول به مناسبت میلاد حضرت زینب(س) در ایران به عنوان روز پرستار نام گذاری شده است.
6012/7388خبرنگار:پریسا نوروزی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.