آکسیوس به نقل از سه مسئول اسرائیلی نوشت که اعلام موافقت حماس با توافقنامه آتش بس دولت اسرائیل را غافلگیر کرد.

به گزارش جماران ، وبسایت خبری آکسیوس به نقل از سه مسئول اسرائیلی نوشت که اعلام موافقت حماس با توافقنامه آتش بس دولت اسرائیل را غافلگیر کرد.

آکسیوس همچنین به نقل از یک مسئول آمریکایی نوشت که هدف دولت بایدن این است که آتش بس اولیه 6 هفته ادامه یابد.

در همین حال، نیویورک تایمز به نقل از برخی منابع گزارش داد که جنبش حماس به مذاکره کنندگان اطلاع داده است که شماری از 33 اسیر اسرائیلی که قرار است در مرحله اول آزاد شوند زنده نیستند.

حماس به مذاکره کنندگان اطلاع داده است که اجساد اسیرانی که مرده اند جزو بخش نخست عملیات آزادی اسیران است.

 

توافق آتش‌بس در غزه احتمالا در روزهای آینده اجرا می شود/مفاد آتش بس چیست؟

 یک منبع آگاه از روند مذاکرات آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا میان جنبش حماس و رژیم اسرائیل اعلام کرد توافق میان طرفین نزدیک است و احتمال می‌رود که طی چند روز آینده این توافق حاصل شود.

به گزارش خبرگزاری "العالم العربی"، این منبع تصریح کرد که در صورت حل و فصل برخی از موضوعات مورد اختلاف، که مانع اجرای توافق می‌شود، توافق نهایی درباره آتش‌بس در غزه طی چند روز آینده حاصل خواهد شد.

طبق این گزارش، پیشنهاد مصر مورد قبول دو طرف است اما مشکل بر سر تعداد بازداشتی‌ها نزد حماس و رده سنی و مشاغل آنان است که انتظار می‌رود بر اساس پیشنهاد مطرح‌شده آزاد شوند.

جنبش حماس پیشتر اعلام کرده بود که حاضر است ۲۰ نفر از بازداشتی‌های سن‌بالا و بیمار و یا زنان را در فهرست تبادل اسرا قرار دهد، در حالی‌که اسرائیلی‌ها خواهان آزادی ۳۵ الی ۴۰ نفر از اسرای‌شان هستند.

منبع یاد شده افزود: این مانع را می‌توان از طریق مدت زمان آتش‌بسی که می‌توان درباره آن توافق کرد، پشت سرگذاشت و مدت زمان مطرح‌شده برای آتش بس ۶ هفته است و در صورتی‌که حماس نتواند بیش از ۲۰ نفر از اسرای اسرائیلی را آزاد کند، تعداد روزهای آتش‌بس کاهش خواهد یافت.

منبع یاد شده همچنین گفت که جنبش حماس تا کنون از خواسته خود مبنی بر اعلام پایان جنگ علیه غزه کوتاه نیامده، اما آمادگی خود را برای بررسی این موضوع در زمان آتش‌بس و اجرای بخش اول این توافق اعلام کرده است.

مفاد توافق آتش‌بس و تبادل اسرا

در این حال، طرف اسرائیلی همچنان از اهرم عملیات زمینی در رفح برای اعمال فشار بیشتر بر جنبش حماس به منظور دستیابی به پیشرفت در این توافق استفاده می‌کند.

رادیو اسرائیل اعلام کرد که "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر اسرائیل پس از آماده شدن برای اجرای عملیات زمینی در رفح، دوباره از اقدام به این عملیات عقب‌نشینی کرد.

در این گزارش آمده است که با افزایش فشارهای بین‌المللی در رابطه با عملیات اسرائیل درجنوب باریکه غزه، و همزمان با تلاش‌های میانجی‌گران برای دستیابی به توافق جدید برای آزادی بازداشت‌شدگان، بنیامین نتنیاهو تصمیم گرفت که در شرایط فعلی عملیات رفح را متوقف کند. اما در صورتی‌که تلاش‌ها برای دستیابی به توافق به شکست بینجامد، انتظار می‌رود که این عملیات در آینده نزدیک شروع شود.

به گزارش رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی، تل‌آویو با عقب‌نشینی نیروهایش از این گذرگاه - که شمال باریکه غزه را از جنوب آن جدا می‌کند - موافقت کرده، و این اقدام را نوعی انعطاف در روند مذاکرات خوانده است.

اما شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل اعلام کرده است که علی‌رغم موافقت سیاستمداران اسرائیلی با عقب‌نشینی از این گذرگاه، مراکز امنیتی اسرائیلی درباره خواسته حماس درباره گشودن گذرگاه از بیم بازگشت مبارزان این جنبش به شمال باریکه غزه ملاحظاتی دارند.

شبکه تلویزیونی خبری "القاهره"، شب گذشته اعلام کرد که هیات حماس پایتخت مصر را ترک کرد و بار دیگر با پاسخ مکتوب این جنبش به پیشنهاد آتش‌بس بازخواهد گذشت.

 

موضع جهاد درباره موافقت حماس با طرح سیاسی پایان جنگ غزه

 

رهبر جنبش جهاد اسلامی فلسطین تاکید کرد موافقت جنبش حماس با پیشنهاد مصر و قطر، در چارچوب‌های بنیادین فلسطینی که مورد توافق جنبش‌های مقاومت فلسطین است، صورت گرفت.

"هیثم ابوغزلان" در گفت‌وگو با تلویزیون العالم گفت: اعلامیه جنبش حماس مبنی بر موافقت با پیشنهاد میانجی‌گران درباره باریکه غزه در چارچوب فلسطین و مبانی مورد توافق جنبش‌های مقاومت است.

ابو غزلان افزود: این موافقت در چارچوب نگرانی مقاومت نسبت به مردم فلسطین و نیز مصون ماندن مردم رفح از ویرانی و خسارات بیشتر است.

رهبر جنبش جهاد اسلامی تاکید کرد که "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، مانع هرگونه توافق آتش‌بس در باریکه غزه بوده و هست.

ابوغزلان اظهار داشت نتانیاهو تلاش کرد جنبش حماس را مقصر و عامل مانع‌تراشی در رسیدن به توافق در مورد غزه، جلوه دهد اما با موافقت این جنبش با پیشنهاد میانجیگران، در این زمینه ناکام ماند و برای فرار از فشار "ویلیام برنز" رئیس سیا بر وی، از کوچ دادن فلسطینی‌ها از رفح خبر داد.

ابوغزلان بر آمادگی مقاومت در باریکه غزه برای مقابله با نظامیان اسرائیلی هنگام حمله به رفح در جنوب باریکه  به صهیونیست ها هشدار داد که نظامیانی که با حمله به شمال و مرکز باریکه غزه دچار تلفات جانی و تجهیزاتی شدند، در حمله به رفح نیز دقیقا با همین سرنوشت روبه‌رو خواهند شد.

 

سازمان آزادی‌بخش فلسطین: در خصوص آتش‌بس اکنون توپ در زمین اسرائیل است

دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین از پذیرش پیشنهاد حماس در مورد آتش‌بس و تبادل اسرا در غزه استقبال کرده و گفت اکنون دیگر توپ در زمین اسرائیل است.

حسین الشیخ، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین به شبکه تلویزیونی العربیه گفت: از پذیرش پیشنهاد حماس در مورد آتش‌بس و تبادل اسرا در غزه استقبال می‌کنیم؛ با این اقدام اکنون دیگر توپ در زمین اسرائیل است.

وی از قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای به‌ویژه آمریکا خواست تا برای توافقی که جنگ ویرانگر غزه را متوقف می‌کند به دولت اسرائیل فشار بیاورند.

الشیخ تصریح کرد: در این راستا ما به عنوان سازمان آزادی‌بخش فلسطین از آتش‌بس حمایت می‌کنیم. حماس نیز حماس پیشنهاد را تائید و جزئیات آن را به اطلاع آنها رسانده است.

وی با اشاره به اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نمی‌خواهد جنگ را متوقف کند، گفت: جنگ غزه طناب نجات نتانیاهو است.

الشیخ درباره نقشی که دولت فلسطین پس از پایان حملات به عهده خواهد گرفت، اظهار داشت: ابتدا باید حملات متوقف شود و اسرائیل فورا نوار غزه را ترک کند و بعد از آن، جامعه جهانی چاره‌ای جز بازگرداندن رهبری فلسطین به غزه با توافق تمامی فلسطینی‌ها ندارد.

گفتنی است، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس به قطر و مصر اعلام کرد که پیشنهادات آنها در مورد توافق آتش‌بس در نوار غزه را تائید کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی جنگ غزه 2023
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.