به گزارش ایرنا،عبدالمحمد زاهدی روز چهارشنبه در پانزدهمین نشست اقتصاد مقاومتی استان که با حضور عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در استانداری قزوین برگزار شد، افزود:همه دغدغه مسئولان این است که طرح اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی به سرنوشت سایر طرح ها دچار نشود.
وی اظهار کرد: ما قبلا فکرمی کردیم که فقط با وام، مشکل اشتغال کشور و استان حل می شود اما امروزه نادرستی این اندیشه روشن تر شده است.
زاهدی اضافه کرد:روستائیان ما در تولید موفق هستند اما در تامین منابع اولیه و بازاریابی اصلا موفق نیستند و اگر سازماندهی برای این چرخه نداشته باشیم باز موفق نخواهیم بود.
استاندار قزوین خاطر نشان ساخت:ایجاد زنجیره و خوشه های تولید در استان و کشور از تولیدات خانگی و روستایی و صنایع خرد و کوچک و متوسط را شامل می شود و باید جدی گرفته شود که نقش مهمی در رونق اقتصادی ایفا می کند.
وی افزود:اصلا نمی توان جزیره ای در این زمینه عمل کرد بلکه باید با مداخلات توسعه ای برای ساماندهی روستاها و اشتغال روستاها اقدام کرد.
زاهدی ادامه داد:سالهاست فرهنگ کار را مطرح می کنیم که نقش اصلی در اجرای آن برعهده آموزش و پرورش است و باید سیستمی تعریف شود که با کار بتوان در آمد کسب کرد نه اینکه برخی بدون کار کردن به درآمد هنگفت دست یابند.
وی افزود:متاسفانه کارآفرین و فردی که به درد بازارکار بخورد پرورش نمی دهیم و بسیاری از آموزش های کشور به درد کشور نمی خورد و اهداف خود را دنبال می کنند.
استاندار قزوین خاطر نشان کرد: باید اولویت بندی را در حل مشکلات در سطح استان و شهرستان ها در دستور کار قرار داد و برند سازی را در سطح استان و شهرستان ها توسعه داد.
وی افزود:فرمانداران کارگروه اشتغال را به صورت هفتگی پیگیری کنند و خود را تنها به یک نسخه واحد در این زمینه محدود نکنند.
زاهدی خاطر نشان کردذ: اطلاع رسانی در سطح روستاها توسط دهیاران برای طرح اشتغال روستائیان و عشایر صورت گیرد تا تنها خود را به دریافت وام محدود نسازند.

* پروسه طولانی اعطای تسهیلات اشتغالزایی کوتاه تر شود
معاون اقتصادی استاندار قزوین نیز در این نشست گفت: در بحث رونق تولید، طرح اشتغال فراگیر و روستایی هم زمان به استان ها ابلاغ شده و نیازمند تحرک بیشتر دستگاه ها و به ویژه بانک ها در این خصوص هستیم.
منوچهر حبیبی افزود:برای اجرای این طرح، هم سهم شهرستانی و هم سهم دستگاه هایی مانند صنعت و معدن، جهاد کشاوزی و میراث فرهنگی مشخص شده است که بیشترین حجم کار را دارند .
وی اظهار کرد: مدیران دستگاه ها نیز توجیه شده اند و کار شروع شده و اموری در سطح شهرستان ها در حال پیگیری است.
وی ادامه داد:در کنار دستگاه های اشتغالزا، کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد شهید تجربه خوبی در این زمینه از قبل داشته اند و پیشنهاد می کنیم سهم بیشتری در اشتغال روستایی به این دستگاه ها داده شود تا بتوانیم گزارش گیری کنیم.
وی افزود:در دستور العمل اشتغالزایی روستایی طولانی بودن روند برای اعطای تسهیلات و به نتیجه رسیدن یک پرونده وجود دارد درحالی که همین الان در طرح رونق تولید بیش از یک هفته تا 10 روز پرداخت وام صورت می گیرد.
وی افزود:چون زمان کمی داریم و پروسه طولانی است باید اصلاح آن ابلاغ شود چون بانک ها در اسفندماه درگیر جمع بندی و گزارشگیری مالی خود هستند.

*زنجیره تولید و عرضه درطرح های اشتغالزایی باید مورد توجه قرار گیرد
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز گفت: موضوع وثیقه ها و ضمانت ها در اعطای تسهیلات موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گرفته و برنامه ریزی جدی شود.
علی فرخزاد افزود: در روند اعطای تسیهلات باید رضایتمندی مردم کسب شود و برای تایید طرح ها برنامه ریزی جدی صورت گیرد.
وی افزود:در زنجیره تولید باید به بحث فروش توجه شود چون اگر در فروش نقص داشته باشیم کار ما بی نتیجه خواهد ماند.
در سال جاری ایجاد 20 هزار فرصت شغلیدر استان قزوین سیاست گذاری شده بود که تا 25 دی ماه حدود 16 هزار فرصت شغلی در استان ایجاد شده است.
6101* 6012 خبرنگار :هادی درزی رامندی** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.