به گزارش ایرنا، آلودگی هوا از بزرگ ترین چالش های زیست محیطی سده اخیر به شمار می رود و مهار آن در برخی کشورها به مهم ترین برنامه دولت ها تبدیل شده است.
افزایش سطح بیابان و کاهش منابع آبی که منجر به ایجاد گرد و غبار و ریزگرد می شود در کنار استفاده از آفت کش ها و کودهای شیمیایی در سطح مزارع، دود خودروها و فعالیت صنایع آلاینده از جمله مهم ترین عوامل در ایجاد آلودگی هوا به شمار می روند.
در استان قزوین اما بیشتر آلودگی ها مربوط به ریزگردها است و طی سال های اخیر نیز با تشدید پدیده بیابان زایی و کاهش بارندگی در قزوین و ایجاد گرد و غبار حاصل از باد در بیابان ها، این مساله به یکی از مشکلات زیست محیطی تبدیل شده است.
به منظور واکاوی ریشه ها و راهکارهای رفع آلودگی هوا در قزوین میزگردی با حضور سیاوش شمسی پور مدیرکل محیط زیست قزوین، علی اکبر اسدالهی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین و عبدالحسین مظفری معاون اداره کل محیط زیست استان و استاد دانشگاه در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قزوین برگزار شد.

** نظرات و تحلیل های مربوط به آلودگی هوا باید منشاء علمی داشته باشند
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین در این میزگرد گفت: اظهار نظرهای زیادی در خصوص محیط زیست به ویژه آلودگی هوا وجود دارد که همه آنها باید دارای منشاء علمی و کارشناسی شده باشند وگرنه نمی توان در خصوص آنها چندان بحث کرد و به یک نتیجه منطبق بر واقعیت دست یافت.
سیاوش شمسی پور از گازها به عنوان یکی از مهم ترین عوامل ایجاد آلودگی هوا یاد کرد و افزود: منشاء بسیاری از آلودگی های هوا گازها هستند ولی خوشبختانه استان قزوین به لحاظ گازها آلودگی خاصی را ندارد.

*هوای شهر قزوین آلوده نیست
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین ادامه داد: با توجه به اینکه قزوین در کریدور و مسیر باد قرار گرفته است و همچنین مجموعه باغستان های سنتی را به عنوان کمربندی سبز در خود دارد که نقش ریه های تنفسی را برای این شهر بازی می کنند و به پالایش آلودگی ها می پردازند، قزوین چندان مشکلی در این حوزه ندارد و می توان اذعان کرد هوای شهر قزوین آلوده نیست.
شمسی پور ادامه داد: قزوین به لحاظ ساختار شهری و معابر از موقعیت خوبی برخوردار بوده و شاهد ایجاد ترافیک های سنگین در سطح شهر نیستیم و همچنین ناوگان حمل و نقل شهری در آن نوساز است و از استانداردها و معیارهای مناسبی برخوردار می باشد وهمچنین گاز سوز بودن تاکسی ها و اتوبوس های درون شهری عامل مهمی برای نداشتن آلودگی هوا در این شهر است.
وی ادامه داد: همچنین با توجه به ورود فناوری های نوین در صنایع و تعطیلی برخی واحدهای صنعتی استان شاهد کاهش آلودگی هوا در این شهر به نسبت سال های گذشته هستیم و آلودگی نسبی مشاهده شده در برخی از روزهای سال در قزوین نیز ناشی از وجود ریزگردها در این استان است.

**کاهش ریزگردها در قزوین
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین ادامه داد: سال گذشته 20 روز شاهد پدیده ریزگردها در این شهر بودیم ولی از ابتدای سال جاری تاکنون 10روز هوای آلوده ناشی از ریزگردها به ثبت رسیده است.
شمسی پور، اجرای طرح های احیای دشت قزوین با کاشت گونه های گیاهی مقاوم به خشکی و پایش مستمر واحدهای آلاینده را از جمله عوامل پیشگیری از بروز آلودگی هوا در این شهر دانست که با همت مسئولان و مشارکت های مردمی انجام شده است.

**پیشگیری از آلودگی هوا تنها برعهده محیط زیست نیست
وی یادآور شد: از نظر همگان سازمان محیط زیست به عنوان متولی رفع مشکلات محیط زیستی از جمله آلودگی هوا شناخته می شود اما با بررسی های دقیق تر می توان به این نتیجه رسید که رفع این پدیده نیازمند همکاری و تعامل بسیاری از سازمان ها و دستگاه ها است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین با بیان اینکه 17 دستگاه در حوزه امور محیط زیست از جمله پیشگیری از آلودگی هوا دارای وظیفه هستند، افزود: رویکرد تصمیم گیران در کشور باید به این سمت و سو برود که احساس نیاز برای حفظ محیط زیست بیشتر شود همان گونه که مقام معظم رهبری در نشست با فعالان محیط زیست سیاست های کلی محیط زیست کشور در 15 بند به سران قوه ابلاغ شد تا به محیط زیست تگاه جامع تری شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین در ادامه با اشاره به تلاش های دولت در حوزه محیط زیست، یادآور شد: مساله کاهش آلودگی هوا در کشور به ویژه کلان شهرها از سیاست های جدی دولت تدبیر و امید به شمار می رود و در برنامه ششم توسعه وظیفه دستگاه ها نسبت به مسائل زیست محیطی تاکید شده است.
شمسی پور به طرح جامع کاهش آلودگی هوا در کشور اشاره کرد و گفت : این طرح به تمام دستگاه های اجرایی ابلاغ شده که باید نسبت به اجرای آن اقدام کنند.
وی تصریح کرد: معاینه فنی خودروها، توسعه حمل و نقل عمومی، استاندارد سازی سوخت و اطلاع رسانی همگانی از جمله محورهای اصلی طرح جامع کاهش آلودگی هوا به شمار می روند.

*تاثیر رفتار نامناسب با طبیعت در آلودگی هوا
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین در ادامه با اشاره به اینکه رفتار نامناسب با طبیعت و بهره برداری نامناسب از آن مشکلات زیست محیطی عمده ای از جمله آلودگی هوا را به همراه داشته است، تصریح کرد: متاسفانه منابع آبی خود را کتترل نشده مصرف می کنیم و با بهره برداری نامناسب خود شرایط را به گونه ای رقم می زنیم که شاهد بیابانی شدن زمین ها و ایجاد کانون های ریزگرد شویم.
شمسی پور افزود: متاسفانه برای تامین آب تهران اراضی پایین دست سد طالقان در دشت قزوین با کمبود آب مواجه می شود و این موضوع موجب خشک شدن خاک و به تبع آن فرسایش خاک و از بین رفتن آن می شود.
وی، چرای بی رویه دام ها در دشت قزوین، وجود شترهای رها شده در عرصه های طبیعی و کاهش منابع آبی را نیز جمله عوامل افزایش بیابان و تخریب محیط زیست که به ایجاد آلودگی هوا کمک می کنند عنوان کرد.

**90 درصد سوخت نیروگاه شهید رجایی قزوین گاز است
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین در خصوص تاثیر فعالیت نیروگاه شهید رجایی بر آلودگی هوا در قزوین نیز گفت: در دولت یازدهم قدم های خوبی در جهت استفاده از گاز به جای مازوت در نیروگاه های کشور برداشته شده که منجر به کاهش آلایندگی های ناشی از استفاده از سوخت مازوت شده است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر 90 درصد سوخت نیروگاه شهید رجایی قزوین از طریق گاز تامین می شود که امیدواریم 10درصد باقی مانده نیز محقق شود که خود باعث کاهش آلودگی هوا خواهد بود.

**سهم نیروگاه شهید رجایی در تغییر اقلیم و آلودگی قزوین در حال مطالعه
شمسی پور افزود: در حال حاضر سهم نیروگاه شهید رجایی قزوین در تغییر اقلیم و آلودگی هوا در قالب یک طرح مطالعاتی در دست اجرا است که در اواخر تابستان سال آینده نتیجه آن اعلام خواهد شد.
وی در خصوص فعالیت کارخانه سیمان آبیک نیز که در گذشته خبرهای زیادی از آلودگی آن منتشر می شد نیز گفت: این واحد توسط محیط زیست استان البرز مورد پایش قرارمی گیرد و در حال حاضر سیستم غبارگیری این واحد فعال بوده و دارای سیستم پایش آنلاین است و به لحاظ آلودگی مشکلی خاصی ندارد.

**مقابله با مشکلات زیست محیطی نیازمند تغییر نگاه مسئولان
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین نیز در ادامه تغییر نگاه مسئولان و مدیران نسبت به محیط زیست را یکی از راهکارهای حفظ این منابع عنوان کرد.
وی با بیان اینکه همه مردم باید نسبت به مسایل زیست محیطی حساسیت جدی داشته باشند،اظهار کرد: در این حوزه نیازمند مشارکت و عزم همگانی هستیم.
شمسی پور با اشاره به اقدامات دولت برای کمک به حوزه محیط زیست، یادآور شد: خوشبختانه در بدنه دولت حرکت های خوبی برداشته شده که اجباری بودن اخذ مجوز زیست محیطی برای اجرای پروژه ها یکی از آنهاست.

**کیفی سازی تشکل های مردمی گام موثر برای حفظ محیط زیست/ ثبت 27 سمن محیط زیستی در قزوین
مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین با بیان اینکه تشکل های مردمی محیط زیست در دولت دهم و یازدهم افزایش فوق العاده ای داشته اند،گفت: در حال حاضر 27 تشکل زیست محیطی در استان به ثبت رسیده که 17تشکل فعال هستند و کیفی سازی آنها باید در دستور کار قرار گیرد.
شمسی پور افزود: تشکل های مردمی به عنوان بازوی کمکی ما محسوب می شوند و با کیفی سازی آنها و نگاه علمی و تخصصی به موضوع محیط زیست اثرگذاری بسیاری خواهند داشت.
وی اظهار امیدواری کرد تشکل های زیست محیطی قزوین با هدایت فعالیت های خود و مطالبه گری دقیق و علمی و نقد کارشناسانه در جهت حفظ طبیعت و جلوگیری از آلوده شدن آن موثر واقع شوند.

**کشت گیاهان مقاوم راهکاری برای احیای اراضی بیابانی و جلوگیری از ایجاد ریزگردها
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین نیز در این میزگرد با اشاره به تاثیر بیابانی شدن اراضی بر آلودگی هوا و ایجاد ریزگردها گفت: برای مقابله با توسعه بیابان ها در استان باید گونه ها و نهال های مقاوم به خشکی با شرایط آب و هوایی در سطح زمین های مستعد تولید گرد وغبار کشت شود که البته در همین راستا بخش هایی از این اراضی به زیر کشت گیاهان مقاوم و کم آب رفته اند.
علی اکبر اسدالهی افزود: با اجرای این طرح بخشی از بیابان های استان قزوین احیا و از بروز پدیده گرد وغبار در آنها جلوگیری شده است.
وی ادامه داد: برای نمونه با پیگیری های انجام شده توسط مسئولان استان، برنامه ریزی شده تا 35 هزار هکتار از اراضی روستای حسین آباد بخش طارم سفلی با کاشت نهال های مقاوم جنگلی احیا شود که 12هزار هکتار از این عرصه مستعد توسعه هستند.
اسدالهی به سرانه جنگل در کشور اشاره کرد و با اشاره به نقش جنگل کاری در بهبود هوا و جلوگیری از آلودگی، گفت: در حال حاضر سرانه جنگل در کشور 2 هزار متر مربع است که این رقم در دنیا هشت هزار متر مربع می باشد اما سهم استان قزوین حتی از میانگین کشوری نیز پایین تر است.
وی اظهار کرد: در سال جاری 200 هکتار از این عرصه های طبیعی استان به جنگلکاری اختصاص یافته است که البته این میزان خیلی کم است و باید بیشتر شود.

*دشت الله آباد قزوین، یک تهدید جدی
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین به کانون ریزگردهای استان اشاره کرد و گفت: بخشی از ریزگردها در این استان ناشی از تغییر اقلیم و متاثر از خشکسالی است و امروزه دشت الله آباد یک تهدید جدی به شمار می رود که می تواند به یک کانون بزرگ تولید ریزگرد بدل شود.
اسدالهی ادامه داد: در حال حاضر 50 هزار هکتار از اراضی جنوب آبیک و شمال بویین زهرا در وضیعت بحرانی قرار دارند که تهدیدی جدی برای قزوین و استان های همجوار همچون تهران والبرز مسحوب می شوند.
وی با اشاره به معضل رها سازی زمین های کشاورزی در مناطق یاد شده، گفت: رها شدن زمین های کشاورزی در این منطقه یک معضل جدی است و به تشدید بحران و اینکه منطقه به یک کانون جدی تولید ریزگرد تبدیل شوند کمک می کند.
اسدالهی تصریح کرد: در دولت یازدهم برنامه ریزی ها و اقداماتی در جهت احیای این دشت صورت گرفته است ولی کافی نیست و باید شاهد توجه بیشتری به این موضوع باشیم.
به گفته وی از محل اجرای مصوبه سفر رییس جمهوری به قزوین، 6 هزار هکتار نهال کاری و پوشش گیاهی در استان انجام شده ولی برای احیای بیشتر اراضی بیابانی نیازمند یک عزم جدی هستیم و باید راهکاری اندیشیده شود.

*بین بقای دشت قزوین و منفعت زودبازده باید یکی را انتخاب کرد
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین تاکید کرد: هرچند مشکلات اقتصادی گریبانگیر جامعه است ولی باید بین بقای دشت قزوین که از آن به عنوان یکی از حاصلخیزترین دشت ها یاد می شود و منفعت زودبازده یکی را انتخاب کرد.
اسدالهی افزود: این 2 موضوع با هم یک جا جمع نمی شود و باید منفعت کوتاه مدت را به دراز مدت ترجیح نداد بلکه باید با یکسری اقدامات فوری و ضروری دشت را حفظ کنیم.

*متوجه عمق بحران در دشت قزوین نیستیم
اسدالهی با بیان اینکه متوجه عمق بحران در دشت قزوین نیستیم، اضافه کرد: هر روز شاهد گسترده شدن اراضی بیابانی در این دشت هستیم که یکی از نتایج آن ایجاد ریزگردها و گرد و غبار است.
وی اظهار کرد: هنوز وجود بحران و خطر نابودیاین دشت را باور نکرده ایم در حالی که این واقعه مانند زلزله قدرتمندی است که وقوع آن در کمتر از یک دهه آینده حتمی است اما اقدامی برای مصون ماندن خود نمی کنیم.
این مسئول تاکید کرد: به یک عزم جدی برای کاهش معضلات زیست محیطی در استان قزوین نیازمندیم و اگر این اتفاق نیفتد به سرعت بحران حاد و فاجعه بزرگی اتفاق خواهد افتاد ولی متاسفانه همه سکوت کرده اند و این جای تعجب دارد.
اسدالهی گفت: در حال حاضر زمانی برای چانه زنی در خصوص این که بحران داریم یا خیر نداریم بلکه باید به سرعت وارد فاز عملیات برای جلوگیری از تشدید بحران شویم.

**در حوزه آلودگی هوا خلاء های قانونی نداریم
یک استاد دانشگاه و متخصص حوزه محیط زیست نیز در این میزگرد با بیان اینکه در حوزه آلودگی هوا با خلاء های قانونی مواجه نیستیم، گفت: تصویب قوانین و مقررات همیشه راهکار حل مشکل نیست اما برای مقابله با تهدیدات موجود برای محیط زیست وجود قوانین و مقررات کارآمد می تواند بسیار مفید و موثر باشد.
عبدالحسین مظفری افزود: قوانین و آئین نامه ها و مصوبات فراوانی در جهت حفظ محیط زیست تعیین شده که یکی از آنها قانون مقابله با آلودگی هوا است.

**برخورد قاطع دستگاه قضا با آلوده کنندگان هوا
وی اظهار کرد: برخورد سریع و قاطع دستگاه قضا با جرایم زیست محیطی می تواند تاثیر بازدارنده ای در کاهش تخلفات زیست محیطی از جمله آلودگی هوا داشته باشد.
مظفری در ادامه به برنامه ششم توسعه کشور و سیاست گذاری های اتخاذ شده در راستای بهبود وضع هوا اشاره کرد و گفت: اجرای سیاست های برنامه ششم برای توسعه جنگل و کاهش سطح بیابان و جلوگیری از ریزگردها می تواند وضع عمومی هوا در استان و کشور را بهبود ببخشد.

**لزوم نظارت بر هزینه کرد عوارض آلودگی واحدها توسط شهرداری ها
وی اظهار کرد: یکی از قوانین مهم و موثر حفظ محیط زیست قانون پرداخت یک درصد عوارض آلودگی واحدها است که این رقم دریافت می شود اما بر نحوه هزینه کرد آن ضعف های نظارتی وجود دارد که باید این نقیصه برطرف شود.
این استاد دانشگاه در ادامه به تخریب عرصه های طبیعی و افزایش بیابان و به تبع آن آلودگی هوا از وجود ریزگردها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 6 برابر ببیشتر از ظرفیت طبیعت از آن بهره برداری می کنیم و با ادامه این روند محیط زیست استان با چالش مواجه خواهد شد و همچنین شاهد ایجاد آلودگی خواهیم بود که باید در این خصوص تدبیری بیاندیشیم.

** محیط زیست نباید به موضوعی دسته چندم بدل شود
مظفری بر تغییر نگاه ها و رویکردها نسبت به محیط زیست تاکید کرد و با بیان اینکه این حوزه نباید به مساله ای دسته چندم و غیرمهم بدل شود، گفت: باید الگوی مصرف مناسب داشته باشیم و نگاه خود به این حوزه را تغییر دهیم تا شاهد داشتن محیط زیستی سالم و هوایی پاکیزه باشیم.
وی اظهار کرد: با فرهنگ سازی در مدارس و دانشگاه ها و همچنین توسط رسانه ها باید فرهنگ زیست محیطی جامعه خود را افزایش دهیم تا هر شهروند خود یک محیط بان باشد.
7390*3013
خبرنگار: گیتی سیمیاری**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.