رهام پیکری، شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: علاوه بر مصرف زیاد آب از دیگر تبعات زیانبار کشت غرق آبی، کاهش میزان ذخایر آب سفره های زیرزمینی و عدم فروش محصول است.
وی، از کشاورزان خواست بر روی کشت هندوانه سرمایه گذاری نکنند بلکه به کشت محصولاتی مانند کلزا که به آب کمتری نیاز دارد و خرید آن از بهره برداران به صورت تضمینی است، روی آورند.
پیکری، همچنین به کشت جایگزین محصول برنج نیز اشاره کرد و گفت: مقرر شده 2 کیلوگرم از محصولی بنام ‏کینووا که تولید آمریکاست در منطقه عالیوند شهرستان ممسنی به ‏صورت آزمایشی کشت شود و در صورتیکه نتیجه آن رضایت بخش بود، کشت این نوع محصول به صورت انبوه انجام شود.
فرماندار شهرستان ممسنی، یکی دیگر از دلایل افزایش مصرف آب را پایین بودن قیمت آن دانست و اظهار داشت: هر مترمکعب آب برای دولت 100 هزار ریال هزینه دارد در حالی دولت هر متر مکعب از این مایه حیات را در ازای 20 هزار ریال در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد.
پیکری، برای مقابله با خشکسالی بر اجرای طرح های آبخیزداری در شهرستان ممسنی تاکید کرد و گفت: امیدواریم با توجه به مزایای آن، مسئولان ذی ربط برای اجرای چنین طرح هایی در این منطقه اهتمام ویژه ای داشته باشند.
وی بیان داشت: قرار است با همکاری سازمان زمین شناسی استان فارس، طرح مطالعاتی آب های ژرف در عمق یک هزار متری و با اعتبار اولیه 400 میلیون ریال در این شهرستان آغاز شود.
شهرستان ممسنی به مرکزیت نورآباد در فاصله 158کیلومتری غرب شیراز واقع شده است.
آب های ژرف، آب هایی هستند که در شرایط آب و هوایی متفاوت نسبت به زمان حال، در میان رسوبات و خلل و فرج سنگ ها در اعماق زمین به دام افتاده اندو تماس آنها باجو زمین قطع شده است. این آب ها درچرخه آب شناسی (هیدرولوژیکی) محاسبه نشده اند و یا مدت زمان زیادی برای تکمیل این چرخه نیاز دارند.
7366 /6118
خبرنگار: مریم احمدی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.