به گزارش ایرنا، پیشبرد سیاست های اقتصادی کشور برای رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال طی سال های بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی به سمت توسعه صنایع و ایجاد شهرک ها و نواحی صنعتی پیش رفت و در این راستا سرمایه گذاران طرح های صنعتی با دریافت تسهیلات مورد حمایت و توسعه قرار گرفتند.
با این وجود بروز مشکل کم آبی، اتخاذ راهکاری برای پیشگیری از توسعه صنایع پرآب بر و اجرای طرح های صنعتی کم آب بر در استان هایی مانند قزوین را بیش از پیش ضروری ساخته است، مساله ای که تاکنون به آن آنگونه که باید توجه نشده است.
کم توجهی به موضوع کم آبی در قزوین طی سالیان گذشته تاکنون موجب شده است تا به جای توسعه صنایع کم آب بر در برخی اوقات شاهد گسترش صنایع پرآب بر نیز بوده باشیم.

**تاکید استاندار بر جلوگیری از صدور مجوز صنایع پرآب بر در قزوین
استاندار قزوین نیز چندی پیش با اشاره به وجود بحران آب در استان، گفته بود: کاهش منابع آبی استان که طی سالیان اخیر به شکل محسوسی شاهد آن بوده ایم، ضرورت توجه بیشتر به مدیریت منابع آبی استان را به ما گوشزد می کند.
وی تصریح کرده بود: جلوگیری از صدور مجوز صنایع پرآب، حرکت به سمت کشت‌های گلخانه‌ای، استفاده از شیوه‌های مدرن آبیاری و نصب کنتورهای هوشمند و فرهنگ سازی مصرف آب از جمله راهکارها برای کاهش و مدیریت مصرف در بخش های مختلف از جمله تولید است.

**مجوز بهره برداری صنایع پرآب در استان صادر نمی شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بحران کم آبی در استان موجب شده که مجوز تاسیس برای واحدهای صنعتی که آب زیادی مصرف می کنند، صادر نشود.
علی فرخزاد افزود: هم اکنون هشت متقاضی برای ایجاد و راه اندازی صنایع فولادی در استان درخواست داده اند اما برای کنترل مصرف آب در بخش صنعت دیگر هیچ پروانه ای صادر نمی شود و این افراد باید در استان های دیگر اقدام به سرمایه گذاری کنند.
وی اضافه کرد: در عوض، از سرمایه گذاران صنایع کم آب بر حمایت کرده و در این رابطه تسهیلات لازم به افراد متقاضی ارایه خواهد شد.

**جذب واحدهای هایتک و دانش بنیان اولویت استان است
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: اولویت اصلی شرکت شهرک های صنعتی استان در جذب سرمایه گذاری، حضور واحدهای صنعتی با فناوری نوین،دانش بنیان و با مصرف انرژی پایین از جمله کم آب بر است.
خانپور اظهار کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی در استان و لزوم مدیریت در این رابطه، از ارایه مجوز به صنایعی که مصرف آب بالا داشته باشند، امتناع و خودداری می کنیم.
وی اظهار کرد: فعالیت صنایع پرآب در مناطق کم آب و دارای چالش های آبی می تواند در آینده مشکلات جدی را برای ادامه کار همین واحدها ایجاد کند.

**صنایع پرآب از پساب های تصفیه خانه های صنعتی و خانگی استفاده کنند
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: در سال های اخیر به دلیل میزان کم بارندگی و نزولات جوی در استان نه با کمبود آب بلکه با بحران آب در استان مواجه هستیم بنابراین باید صنایعی در منطقه مستقر شوند که کم آب بر بوده و دارای فناوری بالا باشند.
حمید پویا افزود: توسعه صنایع کم آب بر، با فناوری بالا و دانش بنیان را در استان مورد حمایت قرار می دهیم و برای تامین آب مورد نیاز آنها اقدام می کنیم.
وی ادامه داد: استقرار صنایع با آب بری کم را در استان توصیه می کنیم و از صنایع پرآب بر فعلی نیز انتظار داریم فرایند و پروسه تولید و مصرف منابع آبی خود را مورد بازنگری و تجدیدنظر قرار دهند.
این مسئول همچنین گفت: به صنایع پرآب بر توصیه می کنیم به جای استفاده از منابع سفره های زیرزمینی از پساب های تصفیه خانه های صنعتی یا خانگی استان با هماهنگی شرکت آب منطقه ای استان استفاده کنند تا تولید آنها حفظ شود.
وی با اشاره بحران آب در استان قزوین، گفت: میزان بارندگی استان در سال گذشته 324 میلیمتر بوده که این میزان بارندگی نسبت به سال قبل 11.6 درصد کاهش داشته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین با اشاره به اقدام های صورت گرفته مقابل چالش‌های فرا روی بخش آب در استان،گفت: جلوگیری از صدور مجوز برای واحدهای با مصرف زیاد آب، تذکر به واحدهای پر مصرف، پلمپ و مسلوب المنفعه کردن هزار و 780 حلقه چاه غیرمجاز و جلوگیری از اضافه برداشت 243 حلقه چاه مجاز از جمله اقدام های صورت گرفته در این خصوص بوده است.
وی با بیان اینکه در نتیجه این اقدام ها میزان افت آب های زیرزمینی از 168سانتیمتر به حدود 80 سانتیمتر کاهش یافت و حدود 236 میلیون مترمکعب آب در سفره‌های زیر زمینی حفظ شده است،افزود: امیدواریم با اصلاح مصرف آب در واحدهای تولیدی و تداوم رویه صادر نکردن مجوز صنایع پرآب بر شاهد حفظ منابع آبی خود باشیم.
استان قزوین دارای سه هزار و 600 واحد تولیدی است و جزو پنج قطب صنعتی کشور به شمار می رود.
6101*3013
خبرنگار: هادی درزی رامندی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.