به گزارش ایرنا، محمد کامفیروزی روز دوشنبه در همایش 'دانشگاه تنهاست' که به مناسبت روز دانشجو توسط انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار شد با توصیفی از شرایط موجود کشور،افزود: از اواخر دوره دوم اصلاحات به این سو روند پولی شدن دانشگاه ها آغاز و کرسی های آموزشی رایگان کاهش یافتند و در نهایت ارتشی از فارغ التحصیلان بیکار شکل گرفتند.
وی اضافه کرد: از آن سو نیز دانشگاه ها به سمت موقتی سازی کادر اساتید رفتند و روند استخدام اساتید حق التدریس رشد و استخدام اساتید هیات علمی کاهش یافت.
کامفیروزی، سفارشی شدن پژوهش ها را نیز از دیگر مشکلات دانشگاه ها عنوان کرد و گفت: امروزه رانت پژوهشی افزایش یافته و حتی فعالیت های دانشجویی هم به سمت سفارشی شدن حرکت کردند که این رویه را باید متوقف کرد.
وی با بیان اینکه به مرور زمان دانشگاه های ما رفته رفته استقلال خود را در عرصه مدیریت اجرایی و هم قانون گذاری از دست داده اند، گفت: مجلس شورای اسلامی که وظیفه ذاتی قانون گذاری دارد، برای تصویب نهایی مصوبات خود نیازمند رای شورای نگهبان است اما این موضوع در خصوص شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان شورایی تصمیم ساز برای دانشگاه ها پیش بینی نشده است.
کامفیروزی، تورم قانونی و دخالت های نهادهای خارج از دانشگاه را نیز از دیگر مسایلی که وضعیت نامناسبی برای دانشگاه های کشور ایجاد کرده است، دانست و گفت: امروزه نظارت درستی نیز بر روی مسئولان دانشگاه ها صورت نمی گیرد و در طول سالیان هیچ گاه این اعتبار به دانشگاه ها داده نشده که روسای داشگاه ها توسط دانشگاهیان انتخاب شوند.
16 آذر ماه همزمان با سالروز شهادت سه تن از دانشجویان در سال 1332 بدست مزدوران رژیم پهلوی به عنوان روز دانشجو نام گذاری شده است.
7388*3013
خبرنگار:پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.