به گزارش ایرنا، حسن آصفی روز سه شنبه در نشست کارگروه امداد و نجات و آموزش های همگانی که در سالن مدیریت بحران استانداری قزوین برگزار شد،افزود: هم اکنون تجهیزات و ماشین آلات هلال احمر و انبار امدادی آن شامل ذخیره زیستی،غذایی و بهداشتی 2 درصد جمعیت استان در این پایگاه واقع شده که در صورت زلزله و ریزش پل ها شاید نتوانیم برای امدادرسانی به خارج از پایگاه موفق عمل کنیم.
وی اضافه کرد: ساختمان این پایگاه نیز مربوط به دهه 60 بوده و ایمنی لازم را نداشته و استانداردهای آئین نامه مربوطه در آن رعایت نشده است.
آصفی بر آسیب شناسی و بررسی نقاط ضعف و قوت دستگاه های امدادرسان برای زمان حوادث تاکید کرد وادامه داد: هرچند که تلفات زلزله کرمانشاه نسبت به زلزله های پیشین به علت زمان زلزله و تراکم کمتر جمعیت پایین تر بوده اما نشان داد ظرفیت ها و توان دستگاه های ما نیز با تجربه گرفتن از حوادث پیشین افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: زلزله به خودی خود یک بحران نیست بلکه بحران را بشر ایجاد می کند و هرچه ما بهتر مدیریت کرده و خطرپذیری را کاهش دهیم اثرگذارتر خواهیم بود.
آصفی در ادامه گفت: قزوین از استان هایی بود که در امدادرسانی به حادثه دیدگان زلزله کرمانشاه به بهترین شکل ظاهر شد و عملکرد موثری از خود نشان داد.
وی با اشاره به سیل کمک های مردمی از سراسر کشور به کرمانشاه، گفت: گرچه این موضوع از یک سو نشان دهنده فرهنگ نوع دوستانه مردم بود اما نبود انسجام در ارسال کمک ها خود موجب مشکلات دیگری شد به طوری که ارسال کمک هایی که گروه های مختلف هرکدام راسا به این استان می فرستادند هم موجب ترافیک و مسدود شدن جاده های کرمانشاه می شد.
وی ادامه داد: چرخه امداد و نجات موضوعی است که در قوانین، دستگاه های مسئول و دست اندرکار آن از پیش مشخص شده است اما وقتی کمک های مردمی به شکلی مدیریت نشده سرازیر می شوند، بحران زا خواهند بود که این وضعیت در زلزله اخیر موجب شد خیلی از کمک های مردمی به دست مردم کرمانشاه نرسد و یا حتی برخی اقلام، مورد نیاز آنها نباشد.
آصفی خاطرنشان کرد: ارزیابی و نیازسنجی و سرشماری از افراد حادثه دیده از موارد لازم در مدیریت بحران است که باید توسط تیم های آموزش دیده و متخصص امدادی انجام شود نه آنکه هر گروه مردمی بدون هیچ گونه آموزش تخصصی مورد نیاز وارد کار شده و روند امدادرسانی را مختل کند.
وی در ادامه پیشنهاد برگزاری مانورهای تخصصی و جدی تر برای بررسی نقاط ضعف دستگاه های امدادرسان را مطرح کرد و گفت:در حال حاضر ما بسیاری از امکانات لازم برای حوادث را داریم اما اینکه تا چه حد می توانیم از آنها در مواقع لازم استفاده کنیم چیزی است که می توان با برگزاری مانورها آنرا سنجش کرد.
آصفی همچنین گفت: درباره در نظرگرفتن فضاهای اسکان اضطراری در قزوین باید فکر جدی تری کنیم که این موضوع نیازمند مشارکت تمام دستگاه ها است تا امکانات مختلف آن اعم از تامین زمین و تسطیح آن و آب و برق تامین شود.
وی در ادامه بر آموزش امداد و نجات به مردم تاکید کرد و افزود: اگر بتوانیم از هر خانوده حداقل یک نفر را آموزش دهیم در ظرفیت سازی و کاهش آسیب پذیری در حوادثی چون زلزله موثر خواهد بود.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان قزوین نیز در ادامه این نشست با اشاره به مصوبات قبلی کارگروه امداد و نجات استان گفت:یکی از این مصوبات، آموزش دستگاه های عضو کارگروه در قالب یک بسته جامع توسط کمیته آموزش بود که جدی گرفته نشده است.
حکمت الله هاشمی، اختصاص فضای اسکان برای هر 6 شهرستان استان را نیز از دیگر مصوبات این کارگروه اعلام کرد و افزود: داشتن یک فضای اسکان اضطراری از مواردی بوده که در زلزله کرمانشاه نیز نیاز به آن به وضوح دیده می شد و به این منظور باید شهرداری ها و فرمانداری ها در چهار جهت شهر و بخش ها زمینی را اختصاص دهند تا در مواقع ضروری به سرعت حادثه دیدگان را اسکان دهیم.
وی، تشکیل بانک اطلاعاتی و تجمیع استقرار اکیپ ها را نیز از دیگر مصوبات قبلی عنوان کرد و گفت:ایجاد مسیر فوری برای امدادرسانی دستگاه ها در حوادث جاده ای نیز از دیگر مصوبات بوده که می تواند بسیاری از تلفات را کاهش دهد از این رو باید با طرح این مساله در کمیته ایمنی راه ها و شورای ترافیک بتوانیم با گشودن محورهایی در آزادراه ها برای دستگاه های امدادرسان، سرعت رسیدن آنها را به صحنه حادثه سرعت بخشیم.
جمعیت هلال احمر استان قزوین دارای 33 پایگاه امداد و نجات شامل 22 پایگاه ثابت و 10 پایگاه کانکس و سیار است.
7388*3013
خبرنگار: پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.