در این گزارش می خوانیم، به گفته رییس مرکز سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سن ازدواج در ایران در یک دهه گذشته بین 4 تا 6 سال در استان‌های مختلف افزایش یافته و افزایش و بالا رفتن سن ازدواج باعث شده تا تعداد زیادی از جوانان از سن مناسب ازدواج عبور کنند.
وی گفته است: هم اکنون حدود 13 میلیون فرد ازدواج نکرده و مجرد در کشور وجود دارند که تقریبا نیمی از آنان دختر و نیمی پسر هستند؛ یعنی 5/6 میلیون دختر و 5/6 میلیون پسر مجرد در کشور هستند که از سن مناسب ازدواج عبور کرده‌اند.
این مسئول گفته است: بالا رفتن سن ازدواج موجب افزایش افسردگی و استرس در جامعه و نیز افزایش ناباروری و مشکلات اجتماعی در جامعه می‌شود.
یک روانشناس نیز در این خصوص گفت: بنا بر آمار ارایه شده، در حال حاضر سن ازدواج در پسران از 24 سال در سال 75 به 33 سال و دختران از 18 سال به 28 سال رسیده است که اگر از سوی مسئولین و متولیان امر به این موضوع توجه و رسیدگی نشود، صدمات جبران‌ناپذیری بر پیکر جامعه خواهد زد؛ کما اینکه تاکنون هم ابعاد مختلف این آسیب‌ها را شاهد هستیم.
وی به علل ایجاد این آسیب‌ها اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: به طور کلی ریشه‌ی این موضوع را در سه گروه کلی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی می‌توان جستجو کرد که در درون هر کدام از این بسترها عوامل دیگری نهفته است.
این روانشناس در ادامه به آسیب‌هایی مانند اعتیاد، همسرآزاری، بی‌بند و باری و طلاق اشاره می‌کند و این عوامل را ازجمله عواملی می‌داند که نگاه مثبت و پر از آرامش به ازدواج را دگرگون کرده و باعث شده تا جوانان نگاه بدبینانه‌ای نسبت به تشکیل زندگی مشترک داشته باشند.
ابراهیمی میر همچنین خاطرنشان می‌کند: تحصیلات دانشگاهی از عوامل مهم و تاثیرگذار در افزایش سن ازدواج است، ادامه تحصیل و تکمیل تحصیلات عالیه دلیلی است که مانع ازدواج خیلی از جوان‌ها در سنین پایین می شود و یکی از دلایل دیگر انتظار این جوانان است که با کسی که او نیز تحصیلات بالا دارد، ازدواج کند.
وی تصریح می‌کند: مشکل بیکاری در بین جوانان پسر از یک سو و افزایش دختران جوانی که از لحاظ اقتصادی مستقل هستند و درنتیجه بالا رفتن سطح انتظارات و توقعات باعث شده تا جوانان کمتر پیگیر تشکیل خانواده باشند.
در این شماره از روزنامه ولایت همچنین آمده است، روح‌ الله بابایی صالح با اشاره به دیدار استاندار و اعضای مجمع نمایندگان استان با علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، گفته است: در این جلسه موضوعات و مباحث بسیار خوبی مورد بحث و بررسی قرار گرفت ‌که امیدواریم با عملیاتی شدن این تصمیم ها، شاهد تحولات بسیار خوبی در سطح استان خواهیم بود.
وی اضافه کرد: در این نشست همچنین نمایندگان مردم استان در مجلس و استاندار درخواست سفر رییس مجلس را به استان مطرح کردند که با توجه به تراکم کاری دکتر لاریجانی در سال جاری، قرار شد که سفر 2 روزه رییس مجلس به استان قزوین پس از برنامه‌ریزی و انجام هماهنگی‌های لازم در ماه‌های نخست سال آینده انجام شود.
برگزاری محرمانه نشست شورای اداری استان که با حضور وزیر اطلاعات برگزار شد از دیگر مطالب این روزنامه است و در آن اعلام شده با وجود دعوت قبلی از خبرنگاران چند ساعت پیش از برگزاری مراسم روابط عمومی استانداری اعلام کرده این مراسم بدون حضور رسانه های استان برگزار خواهد شد.
در این شماره روزنامه ولایت همچنین مطلبی به نقل از معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین درباره بالا بودن قیمت املاک در قزوین نوشته که در آن علی فرخزاد گفته است: بالا بودن قیمت املاک و زمین در قزوین، باعث رانت‌خواری شده که نمونه آن را در پرونده تخلف یکی از سازمان‌های دولتی دیدیم.
بدهی 55 میلیارد تومانی شهرداری قزوین به کتابخانه‌ها نیز از دیگر مطالبی است که ولایت به نقل از خبرگزاری ایسنا نوشته است.
در این شماره ولایت همچنین آمده است: کارشناس برنامه‌ و بودجه اداره کل کتابخانه‌های استان قزوین در جلسه شورای شهر قزوین گفته که شهرداری موظف است از محل بودجه نیم درصد هر ماه 92 میلیون تومان به نهاد کتابخانه‌ها پرداخت کند که متاسفانه این موضوع تاکنون محقق نشده است.
روزنامه ولایت به سردبیری محمد حسن سلیمانی روزهای شنبه تا چهارشنبه بر روی دکه های مطبوعاتی شهر قزوین قرار می گیرد.
7388*3013
خبرنگار: پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.