به گزارش ایرنا، در حال حاضر یک مجتمع آبگرم در این شهر فعال است ولی وضعیت آن چنگی به دل گردشگرانی که از راههای دور و نزدیک به آن آمده اند، نمی زند و انتظارها نیز برای به ثمر نشستن طرح گردشگری این شهر طولانی شده است.
مردم، سرمایه گذار طرح و مسئولان هر یک روایتی از علت تاخیر در اجرای این طرح دارند که در جای خود شنیدنی است، اما همه این روایت ها بیانگر طولانی شدن بیش از حد معمول این طرح است.

**گردشگران: از امکانات خدادادی آبگرم به خوبی استفاده نشده است
گردشگرانی که به امید شفا یا تفریح به شهر آبگرم آمده اند از کمبودهای امکانات این شهر گله می کنند و می گویند: از امکانات خدادادی این شهر به خوبی استفاده نمی شود.
یک گردشگر که از شهریار به این منطقه سفر کرده بود، گفت: وضعیت تنها مجتمع آبگرم این شهر مناسب نیست و کمبود امکانات در آن به چشم می خورد.
وی که خود را علی خان احمدلو معرفی کرد،افزود: آب گرم این شهر از نظر طبیعی بسیار مفید است ولی حمامی که برای استفاده از آن فعال است به هیچ وجه وضعیت مناسبی ندارد.
یک گردشگر نیز که از ابهر به آبگرم آمده بود با بیان اینکه از چشمه های آبگرم این شهر برای توسعه آن و جذب گردشگر به خوبی استفاده نشده است، گفت: مقایسه اجمالی این مجتمع با سرعین اردبیل به خوبی بیانگر وضعیت نامناسب مجتمع شهر آبگرم است و نیاز به تسریع در ساخت یک مجتمع مدرن در این شهر به خوبی خود را نشان می دهد.
وی در پاسخ به این سئوال که چرا با وجود وضعیت نامناسب حمام آبگرم به این شهر سفر کرده اید؟، گفت: چشمه آبگرم این شهر خاصیت درمانی دارد و درد مفاصل را کاهش می دهد به همین دلیل سالانه چهار تا پنج بار از آن استفاده می کنم.
یکی از اهالی شهر آبگرم هم گفت: مردم این شهر هم می دانند که وضعیت مجتمع آبگرم فعلی مناسب نیست ودر انتظار روشن شدن وضعیت اجرای طرح آبدرمانی شهرشان هستند.
طرح آبدرمانی مورد نظر این شهروند اهل آبگرم بخشی از طرح گردشگری این شهر است که بعد از سال ها همچنان نیمه کاره رها شده و به گفته یکی از اهالی مدتها است که فعالیتی در آن انجام نمی شود.

**سرمایه گذار: گرفتار کاغذ بازی های اداری شده ایم
متقاضی سرمایه گذاری طرح گردشگری منطقه نمونه گردشگری آبگرم در پاسخ به خواسته های مردم و گردشگران، طرحی برای ایجاد یک مجموعه بزرگ و مدرن گردشگری و آبدرمانی ارائه کرده ولی آن چنان که می گوید، گرفتار کاغذبازی های اداری شده و و از سال 89 تاکنون کاری از پیش نبرده است.
سید امیرعباس چراغچی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به برنامه ای که به مسئولان استان قزوین ارایه شد، ابتدا قرار بود طرح در زمینی به وسعت 380 هکتار در قالب منطقه نمونه گردشگری آبگرم به اجرا درآید.
وی با بیان اینکه سال 89 مسئولان استان قزوین برای اجرای طرح منطقه نمونه گردشگری آبگرم موافقت کردند،افزود: از 380 هکتار زمین مورد نظر بین 30 تا 40 هکتار مربوط به مردم و بقیه آن متعلق به منابع طبیعی بود.
این متقاضی سرمایه گذاری در شهر آبگرم با بیان اینکه برخی مسئولان، مقدار زمین مورد نیاز برای اجرای طرح یاد شده را زیاد عنوان کردند و خواستار اختصاص زمین کوچکتر به آن شدند،گفت: با توجه به این موضوع پروژه به پنج مرحله تقسیم شد و برای فاز نخست 30 هکتار شامل 2 هکتار زمین های شخصی و 28 هکتار اراضی منابع طبیعی در نظر گرفته شد.
وی با بیان اینکه در سال 90 از کارگروه های مربوطه استان قزوین از جمله کارگروه امور زیربنایی مصوبه اجرای طرح در مرحله اول اخذ و قرار شد زمین مورد نظر تحویل داده شود،افزود: پس از مدتی اعلام شد که ازآنجا که حریم شهر آبگرم به تازگی توسعه یافته و زمین های مورد نظر که قرار بوده به طرح نمونه گردشگری تحویل داده شود در داخل این محدوده قرار گرفته، دیگر امکان دریافت زمین از منابع طبیعی وجود ندارد و اراضی مورد نظر را باید از اداره کل راه و شهرسازی (مسکن سابق) تحویل بگیرید.
این سرمایه گذار حوزه گردشگری که غیربومی و اهل قم است، گفت: پس از این ماجرا و بعد از یکسال پیگیری به اداره کل راه و شهرسازی مراجعه کردیم که آنها اعلام کردند هنوز زمینی به نام ما منتقل نشده و سند نخورده که آن را تحویل شما بدهیم.
وی اظهار کرد: پس از مدت ها پیگیری و انتظار حدود 10 ماه پیش زمین مورد نظر از اداره کل منابع طبیعی به راه و شهرسازی منتقل شد و پس از درخواست ما برای تحویل زمین این بار در کارگروه امور زیربنایی استان قزوین اعلام شد که بازهم زمین درنظرگرفته شده زیاد است و طرح مربوطه باید در 2 هکتار طرح اجرا شود.
چراغچی همچنین گفت: به مسئولان اعلام کردیم که امکان اجرای طرح در 2 هکتار زمین وجود ندارد و پس از بازدید یکی از مدیران راه و شهرسازی و مدیرکل دفتر فنی استانداری از منطقه، مقرر شد مقدار زمین در نظرگرفته شده از 28 هکتار به 17 هکتار کاهش یافته و در اختیار ما قرار بگیرد.
وی اضافه کرد: در ادامه ماجرا، کارگروه زیربنایی استان اعلام کرد که برای تحویل زمین به سرمایه گذار باید مطالعات دوباره ای از جمله مطالعه زیست محیطی طرح انجام شود و این در حالی بود که ما در چندسال گذشته مطالعات خود را انجام داده و برای این کار بیشتر از 2.5 میلیارد تومان هزینه کرده بودیم.
این سرمایه گذار حوزه گردشگری گفت: به مسئولان مربوطه اعلام کردیم که دیگر برای ما امکان مطالعه دوباره طرح وجود ندارد و تا به اینجا مبلغ قابل توجهی برای این کار صرف شده و اگر واقعا قصد اجرای طرح را دارید، زمین مورد نظر به ما تحویل دهید و ما نیز تضمین می دهیم که طرح را به سرعت آغاز کرده و اگر در عرض یک سال آنرا به نقطه مناسبی نرسانیم هیچ ادعایی نداشته و طرح را به میراث فرهنگی می دهیم.
چراغچی در خصوص اجرای یک طرح اقامتی-آبدرمانی در حاشیه طرح منطقه گردشگری آبگرم نیز گفت: همزمان با پیگیری های انجام شده در خصوص اجرای طرح یاد شده، زمینی به وسعت سه هزار متر در شهر آبگرم برای احداث یک هتل مجهز به مرکز آب درمانی از 100 نفر از شهروندان خریداری کردیم و کلنگ آن نیز با حضور استاندار وقت به زمین زده شد اما بعد از آن متوجه شدیم، 33 متر از این سه هزار متر زمین اوقافی بوده است.
وی اظهار کرد: با اداره اوقاف برای خریداری این 33 متر مکاتبه کردیم که هنوز موفق به این کار نشده ایم، ضمن اینکه 2 نفر نیز به ترتیب در خصوص 60 متر و یک هزار و 800 متر از این زمین ادعای مالکیت کرده اند.
چراغچی با بیان اینکه 700 میلیون تومان برای خرید زمین یاد شده هزینه کرده و بابت مشاور و سایر موارد آن نیز 150 میلیون تومان صرف شده است،افزود: اتفاقات پیش آمده در خصوص این زمین نیز موجب شد تا کار ساخت و اجرای این طرح نیز در همان مراحل اولیه متوقف مانده و بلاتکلیف باقی بماند.
وی در خصوص همکاری شهرداری ابگرم با خود نیز گفت: امور مربوط به طرح ما در همان مراحل ابتدایی گیر کرده و هنوز به شهرداری نرسیده است، اگرچه در این سال ها حمایت خاصی نیز از این نهاد ندیده ایم و تنها اعضای شورای اسلامی جدید این شهر قول هایی برای حل مشکلات مربوط به ما از طریق پیگیری از مسئولان استانی داده اند.
این سرمایه گذار حوزه گردشگری با بیان اینکه شهر آبگرم قابلیت تبدیل شدن به دومین شهر بزرگ استان قزوین و همچنین یکی از شهرهای پرگردشگر ایران را دارد، افزود: با این وجود اراده ای از سوی مسئولان و همکاری از سوی مردم منطقه برای تحقق این موضوع وجود ندارد یا لااقل بنده آنرا مشاهده نکرده ام.
وی با طرح این پرسش که یک سرمایه گذار باید چه میزان و چندسال معطل باقی بماند؟،اظهار کرد: از سال 89 تاکنون تنها مسئولان به ما وعده داده اند و با ایجاد موانع مختلف مانع از شروع اجرای طرح مورد نظر شده اند.
چراغچی گفت: حال پس از سال ها انتظار و تحمل مشکلات، اکنون 2 خواسته از مسئولان استان قزوین دارم که یا زمین مورد نظر را واگذر نمایند و بگذارند که طرح را آغاز کنیم و در این خصوص به آنها تضمین های لازم را نیز خواهیم داد و یا اینکه مارا خلع ید کرده و اعلام کنند که زمینی به شما تعلق نخواهد گرفت تا تکلیف خود را بدانیم.

**شهردار آبگرم: همکاری لازم را با سرمایه گذار طرح نمونه گردشگری داشته ایم
شهردار آبگرم نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: شهرداری آبگرم تاکنون هرگونه همکاری و همراهی لازم را با سرمایه گذار منطقه نمونه گردشگری در آن بخش که در حوزه مدیریت شهری قرار داشته، به عمل آورده است.
فرشاد محمدحسینی افزود: در رابطه با طرح ترمال( آبگرم) هتل این سرمایه گذار همکاری های لازم را با وی داشته ایم و موانعی که برسر راه وجود داشت را در کمیسیون ماده پنج حل کردیم اما در ادامه راه مشکلاتی بین سرمایه گذار و خریداران پیش آمد که ورود به آن در اختیار شهرداری نبوده است.
وی با بیان اینکه فرایندهای قانونی مربوط به طرح های سرمایه گداری باید به ترتیب طی شوند و به عنوان نمونه نمی توان در رابطه با پرداخت عوارض های مربوطه تخفیف قایل شد و یا آنها را بخشید، افزود: ضمن ترغیب و حمایت از سرمایه گذاری، باید فعالیت های این حوزه در چهارچوب قانون دنبال شود.
محمدحسینی افزود: شهرداری آبگرم از طرح های سرمایه گذاری در این شهر استقبال می کند اما با توجه به این که طرح سرمایه گذار یاد شده کلان بوده و در سطح استانی است، روال اداری و قانونی مربوط به آن نیز توسط دستگاه های استان دنبال می شود.

**مدیرکل فنی استانداری قزوین: امکان تخصیص زمین به میزان درخواست شده سرمایه گذار را نداریم
مدیرکل دفتر امور فنی استانداری قزوین هم گفت: منطقه آبگرم در شهرستان آوج به لحاظ داشتن ظرفیت های مختلف گردشگری به ویژه برخورداری از موهبت طبیعی چشمه آبگرم قابلیت تبدیل شدن به منطقه نمونه گردشگری را دارد.
پیمان پیرمرادی گفت: این منطقه هم اکنون فاقد زیرساخت ها و استانداردهای لازم برای یک منطقه نمونه گردشگری بوده و باید از نظر فنی، بهداشتی و اقامتی طرح هایی در آن اجرا شود.
پیرمرادی ادامه داد:هم اکنون یک پروژه هتل سازی آب درمانی (ترمال هتل) 4ستاره در این منطقه توسط یکی از سرمایه گذاران با امکانات رفاهی مناسب در حال ساخت بوده و حدود40درصد نیز پیشرفت فیزیکی دارد.
وی همچنین گفت: همچنین طرح ساخت یک مجمتع اقامتی تجاری در حدود 25 هکتار زمین در شمال شرقی آبگرم در دست اقدام است که 2 ماه پیش با تصویب کارگروه زیربنایی استان مجوز آغاز طرح در هفت هکتار ارائه شد اما سرمایه گذار اصرار دارد 15هکتار را در مرحله اول آغاز کند که این مهم با توجه به وجود معارض هم اکنون امکان پذیر نیست.

**مدیر کل راه و شهرسازی قزوین: برای واگذاری زمین به سرمایه گذاران باید اهلیت آنان به اثبات برسد
مدیرکل راه و شهرسازی قزوین در خصوص این طرح سرمایه گذاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: سرمایه گذار این طرح خواهان دریافت 22 هکتار زمین در آبگرم است که اراضی مربوط به آن قبلا در اختیار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قرار داشته و بخشی از آن به اداره کل راه و شهرسازی واگذار شده است.
مسعود حق لطفی با بیان اینکه انتقال زمین از اداره کل راه و شهرسازی تابع ضوابط و قوانین خاص خود است، افزود: سرمایه گذار این طرح به ما چند پلان و نه نقشه کامل طرح را نشان داد و ادعا کرد که در صورت تحویل زمین در ظرف یکسال آن را به پیشرفت قابل ملاحظه ای خواهم رساند.
وی با بیان اینکه مقدار زمین مورد نیاز اعلام شده از سوی این سرمایه گذار ابتدا خیلی بیشتر اعلام شده بود که به وی گفتیم شما مرحله به مرحله طرح خود را پیش ببرید و با اتمام هر مرحله بخش دیگری از زمین به شما واگذار خواهد شد، اضافه کرد: پس از این موضوع از وی خواستیم تا تضامین لازم را در این خصوص تحویل ما دهد تا زمین مورد نظر را به وی واگذار کنیم که سرمایه گذار این موضوع را پذیرفت اما هنوز ضمانت نامه ای به دست ما نرسیده است.
مدیرکل راه و شهرسازی قزوین با بیان اینکه برای واگذاری زمین به سرمایه گذاران باید اهلیت و توانایی آنان برای اجرای طرح های سرمایه گذاری به اثبات برسد، افزود: برای فروش زمین به بخش خصوصی براساس قوانین باید مزایده برگزار شود.
حق لطفی در پاسخ به این سئوال که سرمایه گذار این طرح مدعی است که برای دریافت زمین مورد نظر از کارگروه امور زیربنایی استان مصوبه دارد، گفت: این مساله را رد نمی کنیم اما تصمیم کارگروه نافی اجرای قوانین نیست و این موضوع باید با طی کردن مراحل قانونی انجام شود.
وی با بیان اینکه به برخی محدودیت ها و پیچیدگی های پیش روی سرمایه گذاران در برخی حوزه ها اذعان داریم،افزود: برخی از این محدودیت ها قانونی و ساختاری می باشد و دست ما برای تغییر آنها بسته است.
مدیرکل راه و شهرسازی قزوین با بیان اینکه برخی افراد به بهانه سرمایه گذاری تقاضای دریافت زمین از منابع طبیعی و یا اداره کل راه و شهرسازی می کنند اما پس از واگذاری زمین کاری صورت نمی دهند،افزود: این افراد پس از واگذاری زمین و تغییر کاربری آن که ارزش افزوده زیادی به اراضی می بخشد، کارها را قفل می کنند.
وی با بیان اینکه در سال گذشته 400 مورد پرونده مربوط به تغییر کاربری زمین در استان به ثبت رسید،افزود: بررسی ها نشان می دهد تنها 17 درصد از این پرونده ها پروانه گرفته اند و حدود پنج درصد آنها عملیات اجرایی بر روی زمین دریافت شده را آغاز کرده اند.
این مسئول گفت: با این شرایط اگر زمینی را به سرمایه گذاری بدهیم که اهلیت و توانمندی وی در اجرای طرح مربوطه برای ما اثبات نشود برای بازپس گیری زمین مربوطه با مشکلات فراوانی از جمله مسایل حقوقی روبرو خواهیم شد بنابراین بهتر است پیش از واگذاری زمین نظارت خود را بیشتر ساخته و اطمینان لازم را از سرمایه گذار کسب کنیم.

**مدیرکل میراث فرهنگی قزوین: برخورد خوبی با سرمایه گذار طرح نمونه گردشگری آبگرم نشد
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص وضعیت سرمایه گذار طرح منطقه نمونه گردشگری آبگرم گفت: متاسفانه گاهی اوقات در رابطه با حمایت از سرمایه گذار و جذب آن به جز شعار کاری انجام نمی دهیم.
محمدعلی حضرتی در خصوص تضامین سرمایه گذار این طرح که به گفته مدیرکل راه و شهرسازی مطالبه و شرط این اداره کل به منظور واگذاری زمین بوده است، گفت: چه زمانی به این سرمایه گذار ابلاغ شده که باید بروید و تضمین بیاورید و وی امتناع کرده است؟
وی ادامه داد: به نظر می رسد به لحاظ منطقی برای تشخیص اهیلت یک سرمایه گذار، بهترین مرجع تصمیم گیری، دستگاه متولی و ذیربط مربوط به حوزه سرمایه گذاری است مثلا اگر صنعتگری قصد دریافت زمین و ساخت کارخانه را داشته باشد در خصوص اهلیت سرمایه گذار سازمان صنعت و شرکت شهرک های صنعتی می توانند اظهار نظر کنند و در خصوص این سرمایه گذار بخش گردشگری نیز نظر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید اصل باشد.
این مسئول با بیان اینکه سرمایه گذار متقاضی طرح نمونه گردشگری آبگرم ظرف مدت 20 روز توانست خانه تاریخی بهروزی قزوین را آماده سازی و آنرا به هتل تبدیل کند و به بهره برداری برساند، افزود: همچنین عملکرد این سرمایه گذار در تبدیل مجموعه آبگرم ارشیا به یک مجموعه بهداشتی در سال های گذشته قابل قبول بوده است.
حضرتی با بیان اینکه این سرمایه گذار در سال 81 بدون اعلام نیاز به گرفتن تسهیلات، چشمه آبگرم را از سازمان اموال تملیکی خریداری و آنجا را به یک مجموعه بهداشتی تبدیل کرد،افزود: این سرمایه گذار در ادامه برای اجرای طرح نمونه گردشگری در آبگرم تقاضای دریافت زمین کرد و با توجه به الزام های قانونی در این خصوص ما به وی پیشنهاد دادیم که کار را مرحله به مرحله پیش ببرد و در مرحله نخست مقرر شد تا 28 هکتار زمین به وی تحویل داده شود.
وی با بیان اینکه منطقه نمونه گردشگری آبگرم در سال 89 تصویب شد و اجرای طرح آن در سال به این سرمایه گذار واگذار شد،افزود: واقعیت این است در زمان ورود این سرمایه گذار به آبگرم برخی مقاومت های محلی وجود داشت که چرا یک غریبه وارد منطقه شده و می خواهد از اینجا کسب درآمد کند و چرا اینکار را خودمان انجام ندهیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین با بیان اینکه مجوزهایی که به برخی سرمایه گذاران بومی در این منطقه ارایه شده به بن بست برخوردند، افزود: در رابطه با طرح منطقه نمونه گردشگری آبگرم متاسفانه تحت فضاسازی های منفی صورت گرفته برخی دستگاه ها و مدیران تصمیم به عدم همکاری با سرمایه گذار مربوطه را گرفتند و برای چندسال وی را بردند و آوردند و تکلیفی را با هزینه های سنگین بردوش وی قرار دادند تا او پشیمان شود.
حضرتی با بیان اینکه از این سرمایه گذار خواسته شد تا طرح ساماندهی یکی از رودهای منطقه به نام خَررود را تهیه کند که اصلا در حیطه فعالیت های وی نبود، افزود: متاسفانه برخی دستگاه ها و ادارات چوب لای چرخ این سرمایه گذار گذاشتند که البته شاید ذهنیت آنان از اقدامات خود انجام یک کار خیر و مثبت به نفع استان بوده است.
وی با بیان اینکه برخی اوقات شاهدیم اراده ای در دستگاه های اجرایی برای جذب سرمایه گذار وجود ندارد، افزود: این سرمایه گذار در گذشته درخواست واگذاری زمین برای اجرای طرح های خود را داده بود که اراضی مورد نظر مربوط به منابع طبیعی بود و جزو حریم شهر ابگرم قرار نداشت اما روند واگذاری به قدری طولانی شد که این زمین ها از منابع طبیعی به اداره کل مسکن (راه و شهرسازی) واگذار شد که تعرفه و قیمت زمین آن طبیعتا خیلی بالاتر از منابع طبیعی است.
این مسئول با بیان اینکه در این سال ها رفتار درستی با این سرمایه گذار صورت نگرفت،افزود: برخی دستگاه ها نه تنها همکاری با وی نداشتند بلکه کارشکنی نیز کردند و متاسفانه با این گونه اقدام ها طی یک دهه گذشته بهترین فرصت برای سرمایه گذاری در آبگرم به هدر رفت.
شهر آبگرم از توابع شهرستان آوج در جنوب شرقی استان قزوین و در مسیر جاده قزوین-همدان قرار گرفته و دارای چشمه های طبیعی آب گرم است و تا مرکز استان حدود 93 کیلومتر فاصله دارد.
چشمه آبگرم این شهر از نوع آهکی نمکی است که گفته می شود در رفع حساسیت های پوستی، آرتروزهای روماتیستی، بیماری های اعصاب و اختلال در گردش خون موثر است.
3013*خبرنگار و انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.