به گزارش ایرنا، رشته ورزشی تیراندازی به عنوان یکی از رشته های مهم و توصیه شده در آموزه های دینی هم اکنون طرفداران و علاقمندان بسیاری را به خود جذب کرده ولی پاسخ به این علاقه مندی ها، جذب اعتبار برای تامین امکانات است.
در رقابت‌های تیراندازی به طور معمول از 3 نوع اسلحه شامل طپانچه، تفنگ و تفنگ شکاری استفاده می‌شود و هر کدام از این سلاح‌ها قوانین مربوط به خود را دارد و به حالت‌های ایستاده‌، درازکش و به زانو شلیک می‌شوند.
هیات تیراندازی استان قزوین در سال گذشته با برگزاری حدود 180 دوره مسابقات استانی جایگاه مهمی را در میان ورزشکاران و هیات های ورزشی کسب کرد.
رشته تیراندازی جزو ورزش های هزینه بر است و نیازمند تجیهزات و امکانات اولیه از قبیل تفنگ،ساچمه ، لباس و سالن تیراندازی است.
معرفی تیراندازان توانمند در رده‌های مختلف به تیم‌ ملی ، وجود خانه تیراندازی و برگزاری کلاس‌های استعدادیابی و آموزش در استان، روزهای خوب و درخشانی را برای این رشته ورزشی پرطرفدار در استان نوید می دهد.

** جایگاه و مشکلات رشته تیراندازی در استان قزوین
رئیس هیات تیراندازی استان قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: جایگاه هیات استان از رتبه های 30 تا 37 کشور در سال های اخیر به سه جایگاه برتر ارتقا یافته و با تلاش های صورت گرفته در سالهای ٩٣ ، ٩٤ و ٩٥ در استان جزو هیات های برتر معرفی شده است.
حسین زکی زاده افزود: سال ٩٥ برای سومین سال متوالی رتبه اول و برتر کشور را به دست آوردیم که شاخص های مختلف از قبیل تعداد مسابقات برگزار شده و تعداد ملی پوشان در این انتخاب دخیل بود.
وی اضافه کرد:هرچند در گذشته بنا به برخی کم کاریها از حضور در مسابقات المپیک بازماندیم، اما اکنون خود را برای حضور در رقابت های المپیک 2020 ژاپن آماده می کنیم.
زکی زاده با اشاره به توسعه این رشته ورزشی در سطح شهرستان های استان گفت:هیات تیراندازی شهرستان های قزوین،آبیک ، تاکستان و بوئین زهرا و افتتاح چندین باشگاه در سطح استان گوشه ای از عملکرد هیات تیراندازی قزوین در راستای توسعه این ورزش بوده که کماکان این سیاست تا فعال کردن هیات در همه شهرستان ها در دستور کار قرار دارد.
وی اضافه کرد :تنها تیم لیگ برتری بانوان در کشور از استان قزوین است و امیدواریم بیشتر مورد توجه و حمایت مدیران و مسئولان قرار گیریم.
وی در خصوص مشکلات هیات تیراندازی استان افزود: کمبود اعتبار برای خرید سلاح های شخصی که بین 100 تا 150 میلیون ریال قیمت دارند و توسعه سالن ها،خرید لوازم و تجهیزات و حمایت از ورزشکاران این رشته از جمله مواردی هستند که در این رشته باید بیشتر مورد توجه مسئولان قرار گیرند چون با حمایت های مالی اندک اداره ورزش نمی توان توفیق چندانی دراین زمینه داشت.

***رشته تیراندازی در استان مظلوم واقع شده است
ملی پوش رشته تیراندازی با تپانچه بادی نیز با یادآوری توسعه رشته تیراندازی در استان گفت:هیات تیراندازی در شهرستان های قزوین، تاکستان،بوئین زهرا و آبیک راه اندازی و فعال شده و سالن تیراندازی الغدیر شهر قزوین نیز به سامانه های الکترونیک که اکنون در دنیا بسیار مطرح هستند، مجهز شده است.
ابراهیم برخورداری اضافه کرد: اکنون سه ملی پوش به نام های حنانه کانتوری، مرتضی علی محمدی و بنده از استان قزوین در رشته تپانچه تیم ملی حضور دارند و سه باشگاه تیراندازی در استان مشغول فعالیت هستند.
وی با بیان اینکه رشته تیراندازی هزینه بر و گران قیمت است اضافه کرد:باید توجه کرد که از یک نوآموز بابت استهلاک یک خط تیراندازی چقدر شهریه می توان دریافت کرد چون همین گرانی و هزینه بر بودن موجب جذب نشدن علاقمندان به این رشته شده است.
وی اضافه کرد:یک باشگاه با یک میلیارد ریال تنها می تواند پنج خط تیراندازی را راه اندازی کند ولی رشته های دیگر با هزینه های کمتر می توانند به فعالیت بپردازند.
برخورداری با بیان اینکه رشته تیراندازی با وجود تاکید دین مبین اسلام مظلوم واقع شده، افزود: خانواده ها باید دقت کنند که رشته تیراندازی در احادیث مورد تاکید قرار گرفته و نباید نسبت به این رشته جذاب و مفرح بی توجهی کرد.
وی افزود:این رشته 48 مدال در المپیک و 128 مدال در بازی های آسیایی دارد و مهمتر از آن بانوان می توانند با حجاب کامل تا سطح المپیک پیش بروند.
برخورداری با بیان اینکه سال به سال علاقه به این رشته بیشتر می شوند، افزود:مردم به رشته های دارای قهرمان سوق می یابند و در ماه های اخیر آشنایی مردم با این رشته بیشتر شده و با استقبال بیشتری مواجه بوده است.

***تیراندازان از عهده هزینه ها نمی آیند
تنها داور بین المللی قزوینی رشته تیراندازی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بالا بودن هزینه های لباس، سلاح، تجهیزات و سیبل در رشته تیراندازی موجب شده بسیاری از تیراندازان از عهده این هزینه ها بر نیایند و باید حمایت بیشتری از این رشته صورت گیرد.
مجید نظامی افزود: اداره ورزش و جوانان بودجه بسیار اندکی را برای این رشته تخصیص می دهد و متاسفانه این رقم ناچیز اختصاصی نیز پرداخت نمی شود.
وی اضافه کرد:هیچ حمایتی از مربی و داوران این رشته صورت نمی گیرد و به دلیل حمایت نشدن امتیاز لیگ برتری این رشته در سالهای گذشته واگذار شد.
این داور تیراندازی تصریح کرد: این رشته از لحاظ مدال آوری مانند رشته های شنا و دوومیدانی پر مدال است و برگزاری در سالن سرپوشیده،ایمنی و حجاب کامل امتیازات این رشته محسوب می شود.
وی گفت: اکنون این رشته از لحاظ تجهیزات و امکانات در سطح استان پیشرفت خوبی داشته و اکنون تنها شهرستان آوج در استان فعال نیست.
وی اضافه کرد :در حال حاضر سه ملی پوش رشته تیراندازی در استان حضور دارند و می توانیم تا 10 ملی پوش تیراندازی در رده های سنی مختلف داشته باشیم.
وی افزود:در بعد همگانی این رشته نیز اقدامات خوبی در استان انجام شده و با برگزاری لیگ استانی و طرح استعدادیابی، برای توسعه این رشته اقدام شده است.
استان قزوین در رشته تیراندازی سه باشگاه فعال و سه ملی پوش دارد.
6101*6012 خبرنگار:هادی درزی رامندی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.