به گزارش ایرنا، حمید نیرومند روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی انجمن معماری و احیای بافتهای تاریخی به مناسبت هفته خوشنویسی با اصحاب رسانه های جمعی استان قزوین که در خانه تاریخی زعیم برگزار شد،افزود: پایتخت خوشنویسی یک ظرفیت ملی و فراملی است و اگر مدیران فرهنگی به گستردگی این ظرفیت توجه کنند به سادگی از کنار آن نخواهند گذشت.
وی با بیان اینکه شهر قزوین‌ زیر ساخت های لازم را برای فعالیت های هنری ندارد که یکی از این موارد ‌نگار خانه است،اظهار داشت: بر حسب جمعیت قزوین این استان به ۲۵ نگار خانه نیاز دارد ولی در خوش بینانه ترین حالت در این خصوص فقط دارای 2 مکان می باشد.
نیرومند ادامه داد: نگار خانه دارای استاندارهای ضروری است که باید با همان اصول احداث شود که البته در تهران در این رابطه اقدام های خوبی شده و به عنوان نمونه در این شهر از فضای بوستان ها برای ساخت نگار خانه استفاده کرده اند.
وی با اشاره به معرفی قزوین به عنوان پایتخت خوشنویسی، اظهار کرد: از عنوان شهر خوشنویسی باید برای تقویت فضای شهری استفاده شود و مسئولین باید متوجه ضرورت این موضوع باشند و باید سوال کرد چرا در هفته خوشنویسی یک بیلبورد با این موضوع در استان نصب نشده و از بزرگان این هنر تجلیل نشد؟
این استاد خوشنویس قزوینی اظهار کرد: قزوین چطور پایتخت خوشنویسی ایران است ولی از پیشکسوتان آن تجلیل نمی شود و درگذشتگان این هنر یادی نمی شود.
نیرومند تاکید کرد: افرادی که دغدغه خوشنویسی دارند باید فضا را طوری آماده کنند که گردشگران بتوانند از رویدادهای خوشنویسی این شهر استفاده کنند از سوی دیگر خوشنویسان این شهر به منابع معتبر هنوز دسترسی ندارند و آن ایجاد یک کتابخانه تخصصی است.
وی با بیان اینکه باید فضایی برای هنرمندان با استعداد فراهم شود، افزود: شناسایی و حمایت هنرمندان و استادان خوشنویسی یک موضوع ضروری است که تاکنون به آن توجه نشده است.
این هنرمند قزوینی با اشاره به لزوم گسترش کافه گالری ها، یاد آور شد: حرکت زیبای میراث فرهنگی سبب شده که اکنون در فضای تاریخی خانه زعیم قزوین کافه گالری تشکیل شود،این اقدام بسیار مطلوب است چرا که در کشورهای اروپایی مشاهده شده است که کافه گالری ها اثر بخشی بیشتری نسبت به گالری ها دارند.
رئیس انجمن معماری ایران نیز در این نشست گفت: نبود کتابخانه تخصصی خوشنویسی در شهر به شدت احساس می شود.
محمد رضا نوروزیان با بیان اینکه معماری تجلی همه هنرها است، افزود:معماری یک هنر است و تمام تلاش این انجمن این است که این هنر را به مردم بشناساند از سوی دیگر،بعد از ظهر امروز افتتاحیه نمایشگاه استادان خط خوشنویسی را در خانه زعیم پیش رو خواهیم داشت.
وی اظهار کرد: در تلاش هستیم تا یک همایش ملی در حوزه نقش هنر خوشنویسی در معماری را برگزار کنیم.
به گفته او،خوشنویسی یکی از ارکان و تزئینات بناهای تاریخی است ولی چنین امری در ساختمان های سطح شهر قزوین نمود نیافته است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه از تاریخ ۲۱تا۲۸مهر ماه هفته خوشنویسی نامیده شده است ولی قزوین به عنوان پایتخت خوشنویسی ایران برای تحقق این موضوع تا به امروز تلاشی نکرده است.
نوروزیان تاکید کرد: پایتخت خوشنویسی بیشتر شبیه یک تعارف است چون در سطح شهر آثاری از خط خوشنویسی دیده نمی شود و در هفته خوشنویسی هیچ حرکت و رویدادی در قزوین رخ نمی دهد.
رئیس انجمن معماری ایران اظهار کرد:هنرمندان خوشنویسی ما باید دارای حداقل یک کتابخانه تخصصی در این زمینه باشند برهمین‌ مبنا، ما به عنوان یک تشکل مردم نهاد به هنرمندان قزوینی کمک خواهیم کرد.
وی اضافه کرد:بیش از۴۰۰میلیارد تومان هزینه های پل های شهر قزوین شده است که اگر این هزینه در راه فرهنگ و هنر این شهر صرف می شد قزوین به عنوان یک پایتخت هنری در جهان می توانست مطرح شود.
نوروزیان در پایان گفت:هنرمندان قزوینی می توانند به صورت رایگان از کافه گالری انار استفاده کنند و آثار خود را به این‌ طریق به نمایش بگذارند.
7389*3013
خبرنگار : نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.