سید ابوالحسن نائینی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: انجمن های علمی و کانون های فرهنگی، هنری و اجتماعی نقش مهمی در ایجاد انگیزه بین دانشجویان برای پرداختن به فعالیت های علمی و اجتماعی دارند.
این مسئول با بیان اینکه مهم ترین ماموریت اما حرکت به سمت کارآفرین کردن دانشگاه است، تصریح کرد در طول دوره ریاست جمهوری دکتر روحانی شاهد دمیدن روح امید، خودباوری و نشاط در دانشگاه های کشور بودیم و در راستای سیاست های دولت تدبیر و امید و با تلاش و پشتکار خادمان ملت، گام های با صلابت و اقدام های ارزنده ای در مسیر رشد و بالندگی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برداشته شد.
وی اضافه کرد:این دانشگاه طی چهارسال اخیر به دستاوردهای قابل توجه و زیادی در بخش های مختلف آموزشی،پژوهشی و فرهنگی رسیده است که در ارتقای جایگاه ما بسیار تاثیرگذار بوده و البته شاید به نقطه مطلوب نرسیده ایم اما حرکت ها رو به جلو است.
نائینی با اشاره به دستاوردهای پژوهشی دانشگاه طی این مدت گفت: در سال جاری دانشگاه بر اساس تعداد استنادات به مقالات علمی اساتید، برای اولین بار در فهرست دانشگاه های یک درصد برتر دنیا قرار گرفت که این موضوع جایگاه بسیار برجسته ای را برای دانشگاه رقم زد.
وی در ادامه با اشاره به دستاوردهای عمرانی این دانشگاه در چهار سال اخیر، احداث و تکمیل سالن غذاخوری دانشجویی بهار، احداث ساختمان آموزشی ابوریحان، احداث ساختمان پویش( مرکز رشد و کانون های فرهنگی)، اجرای عملیات ساخت و گسترش دانشکده فنی و مهندسی، ساخت دانشکده معماری و شهرسازی ، ساخت دانشکده علوم و تحقیقات، سلف سرویس اساتید، تعمیر و بازسازی کامل سه خوابگاه دانشجویی، محوطه سازی بیش از سه هکتار از سایت 76 هکتاری، مدیریت فضای سبز و کنترل سیستم آب رسانی و بهینه سازی آن را از جمله مهم ترین پروژه های عمرانی این دانشگاه که در دست اجرا بوده و یا اجرا شده اند،ذکر کرد.
وی ادامه داد: در حوزه عمرانی متاسفانه با توجه به تنگناهای مالی دولت 2 سال است که اعتباری تخصیص نیافته و اخیرا نیز اوراقی را برای پیشرفت پروژه ها پرداخت می کنند که با توجه به اینکه اکثر قراردادهای منعقد شده بر اساس اوراق نبوده، پیمانکار مخالفت می کند و همین ما را دچار مشکلات زیادی در توسعه فضای کالبدی و پیشرفت پروژه های عمرانی کرده است.
نائینی افزود:هم اکنون طرح های مهم زیادی دردانشگاه به دلیل نبود اعتبارات و مطالبات معوقه پیمانکار چندین سال است نیمه تمام مانده اند که دانشکده معماری و شهرسازی، دانشکده علوم و تحقیقات و استخر دانشگاه از جمله آنها است.
وی خاطرنشان کرد: در آغاز مسئولیتم در دانشگاه کمبودهای زیادی از نظر کلاس های ضروری دانشگاه و سایر طرح های مورد نیاز داشتیم که برای حل این تنگناها از محل درآمدهای دانشگاه حدود هشت هزار متر مربع فضا احداث کردیم که ساختمان پویش و کانون های علمی و سلف اساتید از جمله آنها است.
رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) افزود: همچنین احداث بازارچه دانشجویی مجتمع خوابگاه ها، افزایش 20 درصدی ظرفیت اسکان دانشجویی و تجهیز تمام خوابگاه های دانشجویی به تجهیزات رفاهی و نصب و راه اندازی سامانه‌ی الکترونیکی جدید خدمات رفاهی دانشجویان در سال تحصیلی95 را از جمله دستاورهای دانشجویی ما بوده است.
نائینی خاطرنشان کرد: خوابگاه های ما نیز از لحاظ امکانات رفاهی و تجهیزات در رتبه بندی وزارت علوم جایگاه عالی در بین خوابگاه های کشور دارند و در صددیم تا در آینده تمام خوابگاه های خارج از دانشگاه شامل 2خوابگاه ملکی و یک خوابگاه استیجاری را به داخل دانشگاه بیاوریم.
وی ادامه داد:در فعالیت های فرهنگی نیز دانشگاه با برگزاری 30کرسی طی سه سال گذشته مقام اول در زمینه کرسی مناظره اساتید کسب کرد.
نائینی در ادامه از کسب مقام سوم در بخش ترویجی توسط انجمن های علمی دانشگاه در جشنواره ملی حرکت خبر داد و گفت: در سه بخش در جشنواره ملی رویش مقام کسب کرد.
وی اضافه کرد: در عرصه بین المللی نیز به ویژه بعد از برجام بسیاری از کشورها علاقه مند به همکاری با ایران هستند که در این راستا دانشگاه ما نیز تفاهم نامه های مختلفی را در زمینه تبادل دانشجو و استاد و تعریف پروژه های تحقیقاتی مشترک با دانشگاه های مطرح دنیا داشته است.
نائینی اضافه کرد:هم اکنون معاونت امور بین الملل دانشگاه در چهار سال اخیر تفاهم نامه هایی با دانشگاه های اروپایی شامل کارلوس تری مادرید، رماتری ایتالیا، لوسوفونای پرتغال، موسسه کشاورزی استرالیا و پلی تکنیک میلان امضاء کرده و عملیاتی کردن آنها را پیگیری می کند.
رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) افزود: همچنین برگزاری اولین جشنواره فرهنگی- ورزشی دانشجویان غیر ایرانی در اردیبهشت ماه سال 94، عضویت و فعالیت در شبکه دانشگاه های جاده ابریشمSUN مستقر در کره جنوبی، برگزاری دوره های پیوسته ایرانشناسی و تاسیس مرکز پژوهشی ایران شناسی در دانشگاه و پیوستن به کنسرسیوم تحقیقات دانشگاهی اروپا در زمینه IT از دیگر دستاوردهای بین المللی دانشگاه در چند سال اخیر بوده است.
وی ادامه داد:با توجه به لزوم راه اندازی رشته های تحصیلی بر حسب نیازهای منطقه و استان همچنین تقاضای دانشجویان غیرایرانی در طی این سال ها راه اندازی رشته های کاربردی خصوصا رشته های میان رشته ای و تحصیلات تکمیلی به طور ویژه ای در دستور کار ما قرار گرفت.
این مسئول خاطرنشان کرد: متاسفانه ما با وجود چنین جایگاهی در رشته خوشنویسی هنوز یک رشته خوشنویسی در دانشگاه های منطقه نداریم و این باعث می شود پس از طی یک نسل با خلاء اساسی در وجود هنرمندان خوشنویس در شهر مواجه شویم بنابراین لازم است یک رشته خوشنویسی با تیمی قوی از اساتید این رشته در دانشگاه ایجاد شود که در این راستا تقاضای راه اندازی رشته خوشنویسی را به وزارت علوم کرده ایم.
نائینی افزود:همچنین با توجه به جایگاه قزوین در حوزه کشاورزی از 2 سال گذشته دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی را متناسب با این جایگاه و نیازهای منطقه در دانشگاه تاسیس کردیم.
وی در پایان گفت:د ر این مدت بودجه و اعتبارات عمرانی دانشگاه از سال 92 تا سال 96 رشدی 128درصدی و اعتبارات هزینه ای نیز 84درصد رشد داشته است.
7388*3013
خبرنگار:پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.