به گزارش ایرنا، اصغر زارعان روز چهارشنبه در دیدار با عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین افزود: تمام فعالیت های سازمان انرژی اتمی در راستای آن است که اقتدار ایران را در عرصه بین المللی افزایش داده و پیام ما می توانیم را به تمام دنیا صادر کند.
وی ادامه داد: در بیستم فروردین سال جاری همزمان با روز فناوری هسته ای 42 دستاورد علمی در کشور رونمایی شد و این نوید را می دهیم در 20 فروردین ماه سال آینده نیز از نظر کیفیت و محتوا دستاوردهای بزرگتری در مناطق مختلفی چون فردو و نطنز خواهیم داشت.
زارعان در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: با توجه به مستعد بودن قزوین از نظر نیروی انسانی و پرورش نخبگان، سازمان انرژی اتمی اقدام های مختلفی را در جهت اجرای طرح های بزرگ علمی و تحقیقاتی در این استان برنامه ریزی کرده است.
وی،احداث دبیرستان انرژی اتمی در قزوین را یکی از این طرح ها معرفی کرد و افزود: پس از تهران و خراسان رضوی، قزوین سومین استانی است که به جهت وجود استعدادها و ظرفیت های فراوان علمی، این دبیرستان در آن ساخته می شود.
این مسئول گفت: این دبیرستان که کار ساخت آن توسط سازمان انرژی اتمی آغاز شده در 14 ماه احداث و بهره برداری خواهد رسید.
زارعان ادامه داد: ساخت این مدرسه ضمن پرورش نخبگان آینده می تواند مسیر تولید علم و دانش را در قزوین و سطح منطقه هموار و در نهایت این استان را به قطب مهم علم و فناوری تبدیل کند.
وی همچنین با اشاره به افتتاح طرح مرکز پرتودهی صنعتی (شتابگر صنعتی الکترون رودوترون) در قزوین که در ابتدای سال جاری صورت گرفت،گفت: این طرح یکی از پروژه های بزرگ علمی بود که با کاربردهای مختلفی چون میکروب زدایی،ماندگاری محصولات کشاورزی،استریل کردن تجهیزات پزشکی، مقاوم سازی کابل های برق در سریع ترین زمان ممکن یعنی هشت ماه احداث و تکمیل شد.
زارعان همچنین ساخت آزمایشگاهی در کنار این مرکز را نیز از دیگر طرح های تحقیقاتی ذکر کرد که هم اکنون مراحل نهایی ساخت آن انجام شده و تا پایان مهرماه آماده بهره برداری می شود.
زارعان خاطرنشان کرد: مدیران قزوین ثابت کرده اند که انسجام لازم برای اجرا و پیشرفت فعالیت های علمی و تحقیقاتی را در این استان دارند.

**مطالعات اجرای طرح چشمه نور در قزوین به پایان رسیده است
رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای نیز در ادامه این دیدار گفت: طرح چشمه نور یکی از طرح های بزرگ علمی در کشور است که با همکاری سازمان انرژی اتمی و پژوهشگاه دانش های بنیادی از چند سال پیش مطالعات اجرای آن در قزوین آغاز و اکنون به اتمام رسیده است.
حسین خلفی افزود: در جهت تسریع و تکمیل فرایند اجرایی این طرح بزرگ علمی 6قرارداد برای تامین تجهیرات این طرح بین سازمان انرژی اتمی و پژوهشگاه دانش های بنیادی با حدود 800 میلیارد ریال هزینه امضاء شده است.
چشمه نور یکی از بزرگترین شتاب دهنده های الکترون در دنیا است که زمینه های تحقیقاتی بسیار گسترده ای در اختیار دانش پژوهان می گذارد و در آینده باعث تربیت نسلی از دانشمندان در زمینه فیزیک هسته ای می شود.
7388*3013
خبرنگار: پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.