به گزارش روز یکشنبه ایرنا، یکی از مشکلاتی که چند سالی است گریبانگیر برخی مناطق کشور شده، آبیاری زمین های کشاورزی با پساب های تضفیه نشده فاضلاب های شهری است که علاوه بر تهدیدهای زیست محیطی،سلامت مردم را به شکل جدی مورد تهدید قرار می دهد.
مشکل آبیاری زمین های کشاورزی از پساب های فاضلاب شهری چند سالی است که زمین های پایین دستی شهر شریفیه از توابع شهرستان البرز در استان قزوین را مورد تهدید جدی قرار داده تا جایی که در این رابطه هیچ مصوبه و دستور العملی از سوی مسئولان آب و فاضلاب قزوین در دستور کار قرار نگرفته و آنان همچنان چشم انتظار تخصیص اعتبارات دولتی در این زمینه هستند.
فرماندار البرز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این رابطه گفت: متاسفانه سالانه حدود 20 میلیون متر مکعب پساب فاضلاب مناطق شهری مهرگان، محمدیه و شریفیه در اراضی پایین دستی شهر شریفیه رها سازی می شود و این در حالی است که برخی کشاورزان منطقه نیز از آنها برای آبیاری زمین های زراعی خود استفاده می کنند.
رضا عسگری ادامه داد: پساب های رها سازی شده ناشی از فاضلاب های خانگی این منطقه در خوشبینانه ترین حالت می تواند برای آبیاری درختان غیرمثمر جهت تولید چوب به کار گرفته شود و به هیچ عنوان قابل استفاده برای محصولات کشاورزی و صیفی جات نمی باشد.
فرماندار البرز اضافه کرد: برای این منظور طی ماه های گذشته به اداره کل منابع طبیعی استان پیشنهاد شد در کانون بیابانی جنوب این شهرستان و در بخش الله آباد جهت تولید چوب زمین هایی به بخش خصوصی تخصیص یابد تا این بخش با استفاده از پساب های رها شده مناطق پایین دستی شهر شریفیه اقدام به آبیاری درختان غیرمثمر کند.
وی با اشاره به اینکه در گام نخست 90 هکتار از اراضی پیریوسفیان برای جنگل کاری در نظر گرفته شد و تفاهم نامه اولیه آن نیز منعقد شده است، افزود: این اقدام در پاکیزه ساختن هوای منطقه، ایجاد اشتغال پایدار و کنترل ریزگردها می تواند بسیار موثر باشد.
شهردار شریفیه نیز آلودگی محیط زیست منطقه ناشی از رها سازی فاضلاب خانگی را خطرناک دانست و ادامه داد: اگرچه تصفیه های شهری به هیچ عنوان در حوزه کاری شهرداری ها تعریف نشده اما ما آمادگی هرنوع همکاری در این زمینه را با شرکت آب و فاضلاب استان داریم.
حسین هاشمی اضافه کرد: روزانه 9 تا 10 هزار متر مکعب فاضلاب مناطق شهری جمعیت 150 هزار نفری محمدیه، مهرگان و شریفیه وارد حوضچه های فاضلابی این منطقه شده و در نهایت نیز وارد مزارع کشاورزی می شود.
وی با اشاره به اینکه تنها مواد درشت فاضلاب در حوضچه های موجود ته نشین شده و پساب حاصل از آن به کانال های آبیاری موجود در منطقه می شود،افزود: متاسفانه اعتبار لازم و اقدام مناسبی از سوی شرکت آب و فاضلاب در این منطقه تاکنون صورت نپذیرفته و ما همچنان شاهد نابودی اراضی کشاورزی موجود ناشی از آبیاری پساب فاضلاب های خانگی هستیم.
یک کارشناس محیط زیست نیز که خواست نامش فاش نشود در این رابطه به ایرنا گفت: آبیاری اراضی کشاورزی توسط پساب فاضلاب علاوه بر به خطر انداختن سلامت مردم، عمر خاک زمین های زارعی را نیز سال به سال کاهش داده تا جایی که پس از چند سال خاک موجود دیگر به هیچ عنوان قابل کشاورزی نخواهد بود.
وی اضافه کرد: این در حالی است که آب تصفیه شده در بسیاری از تصفیه خانه های دنیا تنها به جنگل کاری جهت تهیه چوب مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد دیگری نیز ندارند.
مدیر آب و فاضلاب شهرستان البرز نیز در این رابطه گفت: فاضلاب شهر شریفیه به عنوان یک لاگن اختیاری بی هوازی و با حفر سه حوضچه در سال 89 و تنها برای جمعیت 20 هزار نفری این شهر در نظر گرفته شد که بعدها با سکونت جمعیت ناحیه شهری مهرگان به همراه شهر محمدیه، فاضلاب آنها نیز به این تصفیه خانه هدایت شد.
علی صراف با اشاره به اینکه در سفر استانی سال گذشته رئیس جمهوری به استان، 100 میلیارد ریال اعتبار اولیه برای احداث تصفیه خانه شهر شریفیه در نظر گرفته شد،افزود: امیدواریم این اعتبار در سال جاری تخصیص داده شود تا ما بتوانیم مقدمات احداث یک تصفیه خانه استاندارد را برای این منطقه فراهم کنیم.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هفت حوضچه فاضلابی در این تصفیه خانه وجود دارد که عملیات کلرزنی آن انجام و پس از آن نیز وارد کانال های کشاورزی منطقه می شود،ادامه داد: نحوه و نوع مصرف آب خروجی این تصفیه خانه به هیچ عنوان در حوزه اختیارات این شرکت نبوده اما به نظر می رسد که آب موجود تنها می تواند برای تولید درختان غیرمثمر به کار گرفته شود.
وی در پاسخ به این سئوال که رنگ کدر و زرد به همراه بوی بد آب خروجی این تصفیه خانه بیانگر آن است که این آب توسط هیچ دستگاهی تصفیه نمی شود، گفت: کدورت آب و بوی آن نشان دهنده کلرزنی پساب های فاضلاب بوده و این موضوع طبیعی است.
وی در پاسخ به این سئوال که در حال حاضر استانداردهای لازم برای تصفیه آب فاضلاب شریفیه صورت می پذیرد، گفت: در بیشتر اوقات ما شاهد استانداردهای لازم این تصفیه خانه هستیم.
خبرنگار ایرنا در در ادامه در رابطه با اقدام هی صورت گرفته اداره کل محیط زیست قزوین در خصوص تصفیه خانه شهر شریفیه با عبدالحسین مظفری، معاون نظارت و پایش این اداره کل تماس گرفت که وی حاضر به مصاحبه نشد.
با وجود تائید تمامی نهادها و مسئولان ذیربط در استفاده کشاورزان بخش پایین دستی مزارع کشاورزی شریفیه از آب خروجی و بدون تصفیه شده تصفیه خانه موجود این شهر، همچنان شاهد وقوع بحران زیستی محیطی در این منطقه هستیم.
این در حالی است که با وجود فرا رسیدن فصل سرما و کاهش آبیاری زمین های زراعی، فرصتی مناسب به مسئولان دست می دهد که مقدمات کار احداث یک تصفیه خانه با استاندارهای موجود را فراهم کنند تا از ادامه آسیب های زیست محیطی و بهداشتی پیش آمده جلوگیری کنند.
شهر شریفیه به همراه نواحی شهری محمدیه و مهرگان از توابع شهرستان البرز در 20 کیلومتری شرق شهر قزوین قرار دارد و به طور مجموع دارای 150 هزار جمعیت هستند.
8054*3013
خبرنگار: رضا اسدی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.