به گزارش روز چهارشنبه ایرنا در این گزارش می خوانیم: تا پیش از دولت اصلاحات طیف‌های سیاسی به شکل امروزی در جامعه حضور نداشتند. منشاء هر 2 جریان اصولگرا و اصلاح طلب که در دهه 60 به راست و چپ مشهور بودند، یک نقطه بود اما با گذشت زمان و حمایت امام خمینی (ره) راه آن‌ها از هم مجزا شد و رفته رفته شکاف بین این 2جریان عمیق‌تر شد، به طوری که در بسیاری از موارد دیدگاه‌های متضاد مقابل هم داشتند.
رقابت این 2 جریان رخدادهای بزرگی را در تاریخ سیاسی ایران رقم زده و تاثیر مستقیمی بر معیشت و کیفیت زندگی مردم گذاشته ‌است تا جایی که به نظر می‌رسد، مردم تجربیات گذشته را اندوخته و در بزنگاه‌های سیاسی چون انتخابات، آن را دستمایه انتخاب فرد اصلح می‌کنند.

**گرایش به اصلاح طلبان بیشتر است
یک فعال سیاسی اصولگرا معتقد است، چند دستگی در هر دو 2 اصولگرایی و اصلاح طلبی دیده می‌شود.
عباس نیکویه، دبیر سابق ائتلاف پیروان ولایت به فروردین امروز می‌گوید: نگاه‌های منصفانه‌ای هم در این 2 طیف سیاسی است که به جریانی مستقل تبدیل می‌شوند و در انتخابات بروز می‌کنند.
وی می گوید: در جریان اصولگرایی هم افرادی هستند که تحلیل متفاوتی در بزنگاه‌ها دارند و معتقدند باید نگاه ملی به مسایل داشت و نگاه جدید مردم به خصوص نسل جوان را پذیرفته‌اند.
او براین باور است: تا زمانی که سیستم حزبی در سیاست کشور اتفاق نیفتد و ندانیم اقشار مختلف در کدام حزب فعالیت دارند، شاید نتوان آرای آن‌ها را از نگاه احزاب یا جریانات سیاسی تحلیل کرد.
وی می افزاید: گاهی شرایطی ایجاد شده که مردم انتخابات را تحریم کردند یا برای رای نیاوردن یک کاندیدا به دیگری رای دادند و یا در انتخاباتی مانند شورای اسلامی شهر گرایش‌های قومیتی داشتند.
نیکویه ادامه می‌دهد: البته رای آگاهانه و جریانی هم زیاد و قابل توجه است اما در کشورهایی با سیستم حزبی حتی یک جریان، گاهی آرای خود را در انتخابات می‌تواند پیش‌بینی کند.
این فعال سیاسی اصولگرا معتقد است درعین حالی‌ که جریان حزبی نداریم، انتخابات ریاست جمهوری نشان داد که جریان عمومی جامعه به سمت اصلاح طلبان و اعتدالگرایان گرایش بیشتری دارد و برنامه‌های آن را بیشتر می‌پسندد.
نیکویه با تاکید براینکه جریان اصولگرایی باید پوست‌اندازی کند، می‌گوید: اصولگرایان از چند انتخاباتی که پشت‌سر گذاشتند، باید درس بگیرند و به سمت وحدت فرماندهی پیش بروند.
او معتقد است: ما باید روی لیست‌ها و گروه‌های مختلف جریان اصولگرایی که با هم کنار نمی‌آیند، تجدید نظر کنیم.
این فعال سیاسی می‌گوید: همه باید بدانیم که تندروی‌ها به ضرر هر جناحی است و با تندروی نمی‌توان جریان را مستحکم نگه داشت.
دبیر سابق ائتلاف پیروان ولایت تاکید می‌کند: افرادی که نگاه، عقاید و منش متفاوتی با اصولگرایان دارند، باید از گردونه اصولگرایی خارج شوند و طیف بزرگ اصولگرایان که بر اصول خود پایبند هستند، وحدت داشته باشند.
به گفته او، افراد برزگ و جریان سازی در نگرش اصولگرایی داریم که امروز به دلیل همین تندروی‌ها و تک‌روی‌ها وارد عرصه نمی‌شوند.

**جریان حاکم از نجابت اصولگرایان سوءاستفاده کرد
محمدحسین شفیعی‌ها، دبیر حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه تعدد و تکثر کاندیداهای جریان اصولگرایی در سال 92 باعث دور ماندن از کرسی ریاست جمهوری شد،به فروردین امروز می‌گوید: در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رای اصولگرایان کاملا معنادار بود و 16 میلیون رای قابل احترام و تعیین‌کننده داشتند و هرچند این گزینه نتوانست کرسی ریاست جمهوری را از آن خود کند اما برنده انتخابات باید به این جریان عظیم و منتقد توجه کند.
این فعال سیاسی اصولگرا ادامه می‌دهد: به دلیل اختلافات داخل جریان، ما در انتخابات مجلس شورای‌اسلامی سال94 کرسی‌های خود را در قزوین از دست دادیم.
به گفته او، در سال 94 تعداد زیادی از اصولگرایان حضور داشتند که حاضر به کنار رفتن برای لیست نهایی نبودند و آرا در قزوین شکسته‌ شد.
با این وجود شفیعی‌ها انتخابات پنجمین دوره شورای شهر قزوین را مشکوک می‌داند و می‌گوید: جریان حاکم از نجابت اصولگرایان سوءاستفاده کرد و شورا را در اختیار هم طیفان خود قرار داد
وی می گوید: انتخابات پنجمین دوره شورای شهر قزوین کاملا سوال برانگیز و مشکوک است و مسئولان از ابتدای انتخابات با مردم و گروه‌های سیاسی شفاف نبودند.
به گفته دبیر حزب موتلفه اسلامی، فرماندار قزوین حاضر شد قانون را زیر پا بگذارد و با بهانه تعدد کاندیداها از حضور نماینده قانونی آن‌ها در پای صندوق‌های رای جلوگیری کرد.
هرچند هیچ یک از کاندیداها نماینده‌ای برای نظارت بر صندوق‌های رای نداشتند، اما شفیعی‌ها معتقد است کاندیداهای جریان حاکم نسبت به آرای خود نگرانی نداشتند.
شفیعی‌ها با بیان اینکه مسئولان عالی استان موظف هستند انتخابات را در اتاق شیشه‌ای برگزار کنند، می‌گوید: به عنوان فعال سیاسی برای من پذیرفته نیست که در قزوین یک لیست تا این میزان یک دست رای بیاورد و این جز در فضای تبانی و تخلف محقق نمی‌شود.
این فعال سیاسی اصولگرا معتقد است، انسجام اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری، قوی‌تر بود و اصولگرایان معتدلی که به روحانی رای دادند، انگیزه دیگری داشتند و این خدشه‌ای به حوزه اصولگرایی نمی‌زند.
شفیعی‌ها اینگونه توضیح می‌دهد: معتقدم بخشی از اختلاف آرا به دلیل گزینه‌ای بود که برای ائتلاف اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری انتخاب شد. اصولگرایان می‌توانستند گزینه قوی‌تر و بانفوذتری داشته‌ باشند که این 16 میلیون رای را افزایش دهد.
دبیر حزب موتلفه اسلامی تاکید می‌کند: تغییر دادن ریل انتخابات از معیشت مردم به حوزه فرهنگی و سیاسی، تضادی 2 قطبی ایجاد کرد و مردم با وجود آسیب در حوزه معیشتی، از ترس گرفتاری‌های جدید فرهنگی و سیاسی به روحانی رای دادند.
با این همه شفیعی‌ها با اشاره به جریان اصولگرایی تاکید‌می‌کند هر جریان سیاسی اگر بخواهد در صحنه حضور داشته‌باشد باید فعال و بروز باشد و نسبت به رفتارهای گذشته خود تدبر داشته‌باشد و اگر خطایی دارد، جبران کند.
او می‌گوید: اصولگرایان با توجه به تجربیاتی که در این سه انتخابات اخیر داشتند، در انتخابات بعدی با مواضع نو و جدیدی حضور خواهند داشت و البته در این دوره به انسجام رسیدند، اما آسیب‌هایی داشتند که باید اصلاح شود.
شفیعی‌ها ادامه می‌دهد: باید در روشنگری‌ها دقت شود و جریان اصولگرایی باید طوری دولت را نقد کند که تلقی رقابت کور برای کسب جایگاه ایجاد نشود.
دبیر حزب موتلفه با تاکید بر اینکه فضاسازی‌های سیاسی تصویر غلطی از جریان اصوگرایی در بین مردم ایجاد کرده‌است، ادامه می‌دهد: معتقدم جریان باید ادبیات جدیدی اتخاذ کند تا مواضع او مورد سوءاستفاده جریان رقیب قرار نگیرد و مردم بدانند که این جریان دلسوز آن‌هاست و همه آزادی‌های مشروع را باور دارد.
وی در پایان می گوید: اینکه طیف راست -محافظه‌کاران دیروز- به این نتیجه رسیده اند که شرط بقا درعالم سیاست، پوست اندازی و تغییرگفتمان و ادبیات جدید است، حتی اگر عملی نشود، اما باید به فال نیک گرفت که اولین گام در سیاست‌ورزی است.
7389**3013
خبرنگار: نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.