به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا حشمتی یکشنبه شب در مراسم افتتاح دوازدهمین نمایشگاه قرآن قزوین افزود: فضای مجازی فرصت بزرگی برای توسعه فرهنگ قرآنی به شمار می رود که نباید از آن غافل بود و اگر از این فضا استفاده نکنیم، به یک آسیب ملی برای نسل جوان تبدیل خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه باید فضای قرآنی را در جامعه گسترش دهیم، افزود: در این خصوص باید از ابزار هنر بهره ببریم.
معاون قران و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر ضرورت ترویج معارف قرآنی در جامعه تاکید کرد و گفت: باید در زمینه شناساندن مفاهیم قرآنی در بین آحاد مردم، تلاش بیشتری را از سوی متولیان فرهنگی شاهد باشیم.
این مسئول بیان اینکه هنر قرآنی، انسان را به تعالی می رساند، افزود: در فرهنگ قرآنی بر کرامت انسانها تاکید شده وخداوند انسان را خلیفه خود قرار داده است.
وی با بیان اینکه فهم قرآن مقدمه عمل به آیات قرآن است و باعث تحول در جامعه خواهد شد،اظهار داشت: در فهم قرآن سن، تحصیلات و قشر مهم نیست چرا که حتی بسیاری از مردم غیرمسلمان جهان نیز به فهم قرآن علاقه‌مندند.
حجت الاسلام حمشتی با بیان اینکه در سیره اهل‌بیت (ع) و در بیان علما و بزرگان و امام و رهبری تاکید بسیاری بر موضوع فهم قرآن شده است،افزود: موضوع فهم قرآن توجه جدید به قرآن کریم نیست بلکه همزمان با نزول آیات کلام الهی خود این آیات به نوعی مردم را دعوت به فهمیدن و دانستن این کلمات الهی کرده است و طبیعتا تا انسان آیات قرآن را نفهمد نمی تواند به آن عمل کند.
معاون قران و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه قرائت، حفظ و حتی خوش نویسی قرآن در جامعه مرسوم است،تاکید کرد: در همه این موارد به ظواهر قرآن می پردازیم در حالی که باید در معانی قرآن دقت و فهم داشته باشیم.

** سبک زندگی خود را باید قرانی کنیم
وی افزود: ما در احترام گذاشتن به قرآن و حفظ ظواهر قرآن تقریبا هیچ چیزی کم نگذاشتیم ولی این کارها قرآن را از مهجوریت بیرون نمی آورد بلکه ما باید سبک زندگی خود را قرآنی کنیم.
این مسئول با بیان اینکه متاسفانه فعالیت ها در حوزه فهم قرآن اندک است و باید این بخش را تقویت کنیم، اضافه کرد: فهم قرآن مقدمه این است که ما سبک زندگی خود را قرآنی کرده و قرآن را از مهجوریت خارج کنیم.
حجت الاسلام حشمتی با بیان اینکه فهمیدن قرآن نیاز به سواد بالا ندارد،افزود: یعنی ما با هر پایه تحصیلی می توانیم بگوییم منظور خداوند از حمد، سپاسگزاری و تشکر است.
وی خاطر نشان کرد: هر چقدر با قرآن کریم انس بیشتری داشته باشیم اعجاز آن را بهتر درک خواهیم کرد بنابراین شرط بیشتر مطالعه آیات، تفسیر و تدبر در آنها، همگی مقدمه‌ای برای عمل به آیات قرآن کریم است.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه از برگزاری جشن رمضان همزمان با ماه مبارک رمضان در استانهای مختلف خبر داد و همچنین گفت: تاکنون نمایشگاه قرآن در 16 استان دایر شده است.
این مسئول ادامه داد: نمایشگاه قرآن همه ساله در ماه مبارک در استان ها برگزار می شود و ما معتقدیم این نمایشگاه ها باید عرصه تولیدات قرآنی اعم از تحقیقات و پژوهش و همچنین طرح های نو و دستاوردهای مجموعه نظام در ارتباط با قرآن باشد و باید در آن از کارهای تکراری جلوگیری کنیم به گونه ای که مورد استقبال جامعه قرانی باشد.
وی ضمن تقدیر از آنچه در این نمایشگاه به مردم ارایه شد، ابراز امیدواری کرد که مردم بیشتر با تعالیم و فرهنگ قرآنی انس بگیرند و این فاصله و دوری از قرآن را هرچه کمتر کنیم.
این مسئول در پایان گفت: معارف قرآنی را باید به مردم به خوبی آموزش داد و آنرا بیان کرد و همان گونه که سند 2030 برای مردم بازگو شد مفاهیم قرآنی نیز باید بازگو شود چرا که این مفاهیم در آخرت از ما پرسیده می شود و در مورد 2030کسی از ما سوال نخواهد کرد.
دوازدهمین نمایشگاه کتاب علوم قرآنی قزوین تا سوم تیرماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی قزوین دایر می باشد.
7389*3013
خبرنگار : نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.