به گزارش روز یکشنبه ایرنا، مردم خداجو و مومن قزوین در این شب با حضور در مکان های مقدس و تکایا با خواندن دعالی جوشن کبیر و ندای العفو العفو سر بر آستان دوست ساییدند.
مردم دارالمومنین قزوین همچنین با حضور در مساجد و به ویژه بارگاه چهار انبیاء،امامزادگان، حسین، علی و اسماعیل، سلطان سید محمد (ع) و حسینیه آقا سید جمال با خواندن سوره قدر و دعاهای ویژه این شب از جمله جوشن کبیر، مجیر و ابوحمزه ثمالی و به سر گرفتن قرآن با خدای خود به راز و نیاز پرداختند.
این آیین ها در فضایی روحانی و معنوی از نخستین ساعات شب گذشته تا بامداد امروز یکشنبه ادامه داشت.
به گزارش خبرنگاران ایرنا، نظیر چنین مراسمی در مساجد، حسینیه ها و امامزاده های شهرستان های تاکستان، بویین زهرا، آوج، آبیک و البرز نیز برگزار شد.
مردم خداجوی قزوین در این شب دست دعا به آسمان بی کران بلند کرده و جبین به درگاه حق تعالی ساییدند و سپهر عبودیت را پر از عطر نیایش کردند.
افطاری، نذری و خیرات نیز با تاسی به امام علی(ع) که یاور همیشگی فقرا و مظلومان بود در شبهای احیا مرسوم است و اهالی قزوین می کوشند در این شب عزیز، در اطعام تهیدستان سهمی داشته باشند.
قزوینی ها همچنین در این شب در مساجد روضه خوانی برپا کرده و برای مظلومیت امام اول شیعیان عزاداری کردند و در برخی مناطق نیز علاوه بر این مجالس، تعزیه ضربت علی اجرا شد.
باور قدیمی قزوینیان بر این است که بیداری در این شب ها و خواندن دعا و مناجات از مرگ نابهنگام جلوگیری می کند و رحمت حق را شامل حال فرد می سازد.
مراسم دعا و نیایش مخصوص شب بیست و سوم ماه رمضان در قزوین بدین صورت است که پس از نماز مغرب و قبل از نماز عشا، دو رکعت نماز لیله القدر می خوانند که یک حمد و هفت قل هوالله دارد.
در این نماز پس از سلام، تسبیحات حضرت فاطمه زهرا(س) و 70 بار استغفار می گویند و بر قاتل امیرالمومنین (ع) لعنت می فرستند.
سپس پس از خواندن نماز عشا با نذوراتی از قبیل چای، خرما، شیر، میوه، حلوا یا زولبیا و بامیه از مومنین پذیرایی می کنند.
در پایان نیز نمازگزاران برای افراد خیر شهر، بانیان مساجد، علما، قاریان قرآن، صلوات فرستاده و طلب استغفار می کنند، در ادامه نیز دعای جوشن کبیر خوانده و سپس چراغ ها را خاموش می کنند و قرآن ها را بر سر می گیرند.
7389*3013
خبرنگار: نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.