به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین، عیسی غیاث یزدی افزود: بیماری بروسلوز در فصل بهار و تابستان از شدت بیشتری برخوردار است و ابتلا به این بیماری در روستائیان در مقایسه با شهر نشینان به نسبت 80 به 20 رخ می دهد.
به گفته وی بروز این بیماری خسارت های زیادی از قبیل کاهش تولیدات دامی بر اثر سقط جنین، هزینه های کنترلی و درمانی فراوانی را در بر خواهد داشت.
غیاث یزدی افزود: رعایت مواردی شامل واکسیناسیون به موقع دام ها، شست و شو و گندزدایی دامداری، محل زایمان و تجهیزات و همچنین عدم خوردن و یا نوشیدن محصولات لبنی نجوشیده، معدوم سازی مناسب جنین سقط شده و استفاده از دستکش،ماسک و عینک در هنگام کمک به زایمان و تیمار دام می تواند تا حد زیادی از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند.
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین ادامه داد: بیماری بروسلوز یکی از مهم ترین بیماری های باکتریایی قابل انتقال بین انسان و حیوان است و از جنبه های اقتصادی و بهداشت عمومی مورد توجه ویژه قرار دارد.
وی اظهارکرد: گروه های شغلی فراوانی از جمله دامپزشکان،دامداران،کارگران کشتارگاه ها،قصابان،زنان روستایی ،مصرف کنندگان محصولات لبنی غیر پاستوریزه و نجوشیده درمعرض خطرابتلا به بیماری تب مالت هستند.
به گفته وی با توجه به راههای ورود این باکتری به بدن انسان از جمله خوردن و یا نوشیدن محصولات لبنی آلوده ،پاشیده شدن ترشحات آلوده به پوست خراشیده شده، چشم و فضای دهان یا بینی، نیازمند کنترل و پیشگیری بیشتری دارد که این امر مهم به عهده دامپزشکی است.
دکتر یزدی در پایان به تعداد دامهای واکسینه شده در سال گذشته اشاره کرد و افزود: درسال قبل هشت هزار و 233 راس گاو وگوساله ، 34هزار و65 راس گوسفند و بز واکسیناسیون و همچنین 13هزار و 39راس دام بزرگ خونگیری و جهت انجام آزمایش ها به آزمایشگاه اداره کل استان ارسال شده است.
استان قزوین دارای 149 دامپزشک، 19 کارشناس وشش کارشناس ارشد و 103 کاردان دامپزشکی است.
7390*3013
خبرنگار : گیتی سیمیاری**انتشار دهنده : رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.