به گزارش ایرنا، محمدحسین خلفی روز یکشنبه در مراسم افتتاح نخستین طرح شتابگر ملی از طریق ویدئو کنفرانس توسط رئیس جمهور افزود: از برترین تکنولوژی های روز دنیا در احداث و تکمیل مرکز پرتودهی نوین صنعتی استان قزوین استفاده شده است به گونه ای که سیستم شتابدهنده این مرکز به لحاظ فناوری و تکنولوژی از پیچیدگی خاصی برخوردار بوده و به جز 2 پمپ خلا آن به طور کامل توسط متخصصان داخلی بومی سازی واجرا شده است.
وی ادامه داد: اولین شتابگر ساخته شده توسط متخصصان داخلی 12 تا 15 میلیون دلار قیمت داشته و در کل این مجموعه با 800 میلیارد ریال اعتبار خدمات قابل توجهی را در زمینه های مختلف به مردم ارائه خواهد کرد.
این مسئول با اشاره به دلایل انتخاب استان قزوین برای استقرار این مرکز افزود: نزدیکی به پایتخت، مرکزیت استان های شرقی و غربی و وجود شرکت های بزرگ دارویی در نزدیکی شهرستان قزوین موجب شد استان قزوین برای استقرار این مرکز طبق سند توسعه شتابدهنده های نوین کشور انتخاب شود.
خلفی با اشاره به کارکردهای این مرکز افزود: تقویت حوزه های بین رشته ای، توسعه تحصیلات تکمیلی، مقاوم سازی مواد بهداشتی، رفع آلودگی مواد غذایی، تولید مواد مقاوم به فشار و آتش سوزی و تولید مواد پلیمری برای صنایع سیم و کابل، خودروسازی و مخابرات از جمله کاربردهای این مرکز هستند که دریچه ای جدید از علم مواد را به روی ما باز خواهد نمود.
وی با اشاره به وجود یک نمونه غیر بومی از شتابگر ملی در استان یزد افزود: این نمونه ساخته شده توسط مختصصان داخلی با نمونه مشابه آن در یزد کاملا متفاوت بوده و در واقع ارتقا یافته آن توسط متخصصان داخلی است.
رئیس پژوهشکده علوم و فنون هسته ای افزود: برای طراحی ونگارش برنامه این طرح توسط متخصصان خارجی 20 میلیارد ریال درخواست شده بود که در نهایت این برنامه توسط پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی طراحی شد.
وی در پایان افزود: این دستگاه در یزد ساخت و مونتاژ شد و انتقال آن به استان قزوین به تکنولوژی خاصی نیاز داشت که خوشبختانه این تجربه نیز با موفقیت به دست آمد.
مرکز پرتودهی صنعتی نوین مجهز به اولین شتاب دهنده پرقدرت ساخت ایران امروز 20 فروردین ماه برابر با روز ملی فناوری هسته ای از طریق ویدئو کنفرانس توسط رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.
این مرکز با 800 میلیارد ریال اعتبار برای 50 متخصص به صورت مستقیم و 200 نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی کرده است.
6101/ 6128 *خبرنگار: هادی درزی رامندی ** انتشاردهنده: مقدم سلیمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.