به گزارش ایرنا،شیرین نادری روز سه شنبه در نشست خبری که به منظور معرفی طرح ملی بسیج سلامت نوروزی برگزار شد، افزود:این طرح از ابتدای اسفند ماه در حال اجرا است.
وی ادامه داد: در پانزده روز نخست اجرای طرح یاد شده، 910بازدید از اماکن عمومی،چهار هزار و 271 بازدید از مراکز عرضه مواد غذایی،182بازدید از اماکن بین راهی و پانزده مورد بازدید از تاسیسات آبرسانی انجام شده است.
نادری با بیان اینکه این طرح تا فروردین ماه سال 96 ادامه پیدا می کند، اظهار کرد:طرح بسیج سلامت نوروزی به رسم سال های گذشته با اولویت نظارت بر مراکز عرضه مواد غذایی و اماکن حساس و به منظور حفظ و ارتقای سلامت جامعه و مسافران در حال اجرا است.
این کارشناس اضافه کرد:علاوه بر مراکز عرضه کننده مواد غذایی،استخرهای شنا، آرایشگاه ها،پایانه های مسافربری، هتل ها،مسافرخانه ها و رستوران ها،شیرینی پزی ها،جایگاه های عرضه بنزین و بوستان ها،ایستگاه های راه آهن و سرویس های بهداشتی عمومی از جمله اماکنی هستند که بهداشت آنها در این طرح مورد نظارت دقیق کارشناسان بهداشت محیط قرار می گیرد.

** تشدید کنترل های بهداشتی از مراکز خدماتی و عرضه
نادری ادامه داد: اماکن بین راهی نیز به علت تردد بسیار بالای مسافران در این ایام باید سه برابر بیشتر از روزهای عادی مورد بازرسی قرار بگیرند.
وی اضافه کرد: برای بازدید از این مراکز، بازرسان بهداشت محیط در ساعت های اداری و غیراداری به طور متوسط در قالب 46 تیم یک تا 2نفره بازرسی از این مراکز را بر عهده دارند.
نادری خاطرنشان کرد: در راستای اجرای این طرح و نظارت های دقیق بهداشتی علاوه بر بازرسی های مستقل، بازرسی های مشترکی نیز با سایر دستگاه ها از جمله تعزیرات حکومتی، میراث فرهنگی و حمل و نقل جاده ای انجام می شود.
وی با اشاره به مشارکت 120 کارشناس بهداشت محیط قزوین در این طرح، خاطرنشان کرد:مرکز بهداشت به تنهایی قادر به بازرسی دقیق از مراکز عرضه و خدماتی نیست بنابراین انتظار داریم مردم نیز به عنوان چشم بینای ما در صورت مشاهده هرگونه تخلف آن را با ما درمیان بگذارند.
نادری،سامانه های 190 و 1490 وزارت بهداشت را به منظور ارائه گزارش تخلف های بهداشتی اعلام کرد و افزود:علاوه بر این شماره ها که به صورت 24 ساعته پاسخگوی شکایات مردمی بوده و در 72ساعت مورد رسیدگی قرار می گیرند، شماره های مراکز بهداشت شهرستان ها شامل 33658260 قزوین،32244408 البرز، 34225390، بوئین زهرا، 35222955 تاکستان،34623821 آوج و 32892558آبیک آماده پاسخگویی به شکایت های مردمی هستند.
نادری ،انجام 240 مورد نمونه برداری از مواد غذایی، 300مورد نمونه برداری میکروبی از آب و 70مورد نمونه برداری از آب استخرهای شنا و 2 هزار و 700 مورد کلرسنجی آب آشامیدنی و استخرها را نیز از دیگر اقدام های انجام شده طی این مدت از اجرای طرح اعلام کرد.
وی ادامه داد:در 15روز اول اجرای طرح بسیج سلامت نوروزی تعداد 16بازرسی مشترک با سایر دستگاه ها به انجام رسیده و حدود 100مورد شکایت مردمی نیز از سامانه 190 دریافت شده است.

**سامانه رتبه بندی رستوران ها اقدامی برای افزایش رضایتمندی مردم
وی در ادامه فعال سازی سامانه رتبه بندی رستوران های کشور را اقدام موثری در جهت افزایش میزان رضایت مردم و مسافران از وضعیت کیفی و بهداشتی رستوران ها دانست و گفت:با استفاده از این سامانه که نرم افزار آن از طریق سایت وزارت بهداشت و سامانه جامع مدیریت بازرسی قابل دریافت است، مردم می توانند در هر نقطه از کشور، رستوران های اطراف خود را که قبلا از لحاظ رعایت استانداردهای بهداشتی به درجه های یک و 2 و 3 دسته بندی شده اند، شناسایی و انتخاب کنند.
کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت قزوین در ادامه با اشاره به عزم جدی وزارت بهداشت از سال جاری برای نظارت بر عرضه دخانیات، گفت:کشورمان متعهد شده تا سال 1404 شیوع دخانیات را تا 30 درصد کاهش دهد که به همین منظور قوانین مقابله با مصرف سیگار با جدیت بیشتری مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.
نادری،ممنوعیت فروش سیگار به صورت نخ فروشی، ممنوعیت عرضه به افراد زیر 18سال و ممنوعیت فروش در شعاع 100 متری مراکز آموزشی،مذهبی و ورزشی را از جمله محدودیت های قانونی در این زمینه اعلام کرد و گفت:بر اساس قوانین، فروش سیگار تنها در خوارو بار فروشی های دارای مجوز از سازمان صنعت ،معدن و تجارت مجاز بوده و در سایر مراکز از جمله کیوسک های مطبوعاتی ممنوع و تخلف است.

**مردم به برچسب اصالت کالاهای وارداتی توجه کنند
نادری در بخش دیگری از صحبت های خود به الزامی شدن درج برچسب اصالت کالاهای وارداتی از 15اسفندماه سال جاری اشاره کرد و گفت:در این اقدام که به منظور مبارزه با قاچاق کالا صورت گرفته است،باید پس از واردات بر روی کالا برچسب های مخصوصی بخورد که می توان با خراشیدن آن و فرستادن کد درج شده، از اصالت آن کالا اطمینان حاصل کرد.
این کارشناس ادامه داد:رهگیری و استعلام اصالت کالا از طریق شماره پیامک 20008822 و یا سایت ttac.ir قابل انجام است.
وی در ادامه بر رعایت چند نکته بهداشتی در سفرها و هنگام مصرف مواد غذایی اشاره کرد و گفت:مردم در هنگام مسافرت ها از نوشیدن آب های نامطمئن خودداری کرده و باید از آب های درون بطری های پلمپ شده استفاده کنند و همچنین در هنگام خرید هر گونه ماده غذایی ضمن پرهیز از تهیه آن از دست فروشان و دوره گرد ها به برچسب های اصالت و سلامت آن توجه کنند.
نادری در پایان نظافت و شستشوی دقیق و صحیح دست ها،استفاده از ظروف دائمی و یا یک بار مصرف با پایه گیاهی برای خوردن نوشیدنی های گرم و غذاهای داغ و خودداری از مصرف ظروف پلاستیکی یک بار مصرف و دفع بهداشتی زباله را از دیگر مواردی ذکر کرد که برای حفظ و ارتقای بهداشت و محیط زیست باید به آن توجه شود.
در طرح بسیج سلامت نوروزی سال 95، یازده هزار و 200بازدید بهداشتی از مراکز عرضه مواد غذایی و اماکن بین راهی در استان قزوین انجام شده بود.
7388*3013
خبرنگار:پریسا نوروزی**انتشار دهنده:رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.