حسین ابراهیمی عصر دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ضمن گرامیداشت روز حمایت از حقوق مصرف کنندگان افزود: براساس ماده 6 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان، وظیفه ارزیابی دستگاه های اجرایی و سازمان های عمومی و غیردولتی به این انجمن سپرده شده است.
وی بیان کرد: سنجش رعایت حقوق ارباب رجوع و تکریم آن در دستگاه های عمومی و غیردولتی به کمک استانداری خراسان رضوی و فرمانداری ها و عمل به سیاست های شورای ارزیابی ادارات، از طریق توزیع فرم های ارزیابی در این دستگاه ها انجام گرفت.
رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان خراسان رضوی گفت: از 160 دستگاه اجرایی در مرکز استان که فرم های ارزیابی به آنها ارسال و تیم ارزیاب انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان این فرم ها را مورد بررسی قرار داد، حدود 60 دستگاه به این انجمن پاسخ دادند.
وی با بیان اینکه براساس دستورالعمل وزارت کشور و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان، امتیاز مطلوب برای رعایت تکریم ارباب رجوع از سوی دستگاه های اجرایی 70 است، افزود: از آنجا که هنوز همه دستگاه هایی اجرایی فرم های ارزیابی را تحویل نداده اند،‌به جمع بندی لازم در خصوص امتیاز کل دستگاه های اجرایی استان در خصوص تکریم ارباب رجوع دست نیافته ایم.
ابراهیمی گفت: انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان در 28 شهرستان خراسان رضوی فعال است و از 12 هزار عضو حقیقی این انجمن ها در کل استان ، چهار هزار نفر عضو انجمن مشهد هستند.
وی افزود: انجمن حمایت از مصرف کننده، تشکل غیر دولتی، غیر انتفاعی و غیرسیاسی است که با هدف حمایت از مصرف کنندگان و در چارچوب قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان با مشارکت آحاد مردم تشکیل می‌ شود.
رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان خراسان رضوی با اشاره به عملکرد یکساله این انجمن در استان گفت: ایجاد محل استقرار برای انجمن و تشکیل کمیته های سلامت، حقوقی و مالی برای پیگیری های بهتر امور از جمله اقدامات انجام شده است.
وی ادامه داد: امسال همچنین این انجمن با کمک کمیته فنی مستقر در سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اقدام به ارزیابی تولیدکنندگان استان از منظر تولید کیفی و کمی، رعایت حقوق مصرف کننده، خدمات پس از فروش، صرفه جویی در انرژی، پرداخت به موقع حقوق مالیاتی و پاسخگویی مناسب به مشتریان کرد.
رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان خراسان رضوی گفت: براساس اعلام کمیته فنی 30 تولید کننده برتر در استان شناسایی شدند و در همایشی مورد تقدیر قرار گرفتند و همچنین به این تولیدکنندگان گواهی نامه رعایت حقوق مصرف کننده به مدت یک سال اعطا شد.
ابراهیمی اظهار کرد: از آنجا که انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان هنوز براساس استانداردهای جهانی سازماندهی نشده و برای مردم چندان شناخته شده نیست، فعلا به جنبه تشویقی در خصوص تولیدکنندگان اکتفا کرده و از جنبه تنبیهی برای بخش تولید بهره نمی گیرد.
وی با اشاره به دیگر اقدامات این انجمن در خصوص کیفیت کالا گفت: با همکاری انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان از یک محصول غذایی به صورت پایلوت در استان های تهران، خراسان رضوی و کردستان نمونه برداری شد و پس از کسب نتایج لازم از آزمایشگاه، مضر بودن 25 درصدی این ماده برای سیستم گوارشی انسان محرز گردید.
وی افزود: نتیجه نمونه گیری از این محصول به سازمان های ذیربط ارسال شد تا تصمیمات لازم در خصوص تولید و توزیع آن در بازار گرفته شود.
رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان خراسان رضوی گفت: متاسفانه نظارت ها بر تولید و عرضه کالاها بویژه مواد غذایی در کشور ضعیف است و انجمن های حمایت از حقوق مصرف کنندگان باید تقویت شوند تا مردم بدانند چه کالایی را باید بخرند و چه کالایی را نباید بخرند.
وی با بیان اینکه انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان در استان به لحاظ مالی در مضیقه است و هیچ سهمی از بودجه کشور ندارد و تمام هزینه هایش را خود اعضا تامین می کنند، افزود: تقویت این انجمن در مراکز استانها و شهرستان ها باعث تمیز کالای خوب از بد در کشور و افزایش اعتماد مردم به تولیدات داخلی می شود.
وی بیان کرد: انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان در استان با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد، زیرا علاوه بر نداشتن بودجه مشخص، به گونه ای در جامعه معرفی نشده است که مردم به ماهیت حقیقی آن پی ببرند و به این انجمن به عنوان مرجعی که تبیین کننده کالای خوب از بد می باشد، اعتماد کنند.
مطابق اساسنامه مصوب، شورای عمومی موسس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان ،‌نسبت به پیگیری مطالبات مصرف ‌کنندگان و سایر تکالیف قانونی اقدام می‌ کند.
7489/ 6012 خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشار دهنده:‌علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.