مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هزار و ۷۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان طی سالیان اخیر پلمب و از بهره برداری آنها جلوگیری شد.

یداله ملکی افزود: از سال گذشته شروع به پر کردن این چاه ها کردیم به گونه ای که پارسال ۳۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در قزوین که پلمب شده بود، پر شدند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سیاست نصب کنتور هوشمند بر روی چاه های مجاز استان قزوین امسال با جدیت بیشتری نسبت به سال های قبل ادامه می یابد،گفت: تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه مجاز در استان مجهز به کنتور هوشمئد شده اند که معادل حدود ۵۰ درصد این دسته از چاه ها است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین با اشاره به بارندگی های خوب اخیر،گفت: این بارندگی ها تا حد زیادی مشکل آب های سطحی را حل کرده و هم اکنون وضعیت آبی رودخانه ها و سدها در استان خوب و قابل قبول است اما این بارندگی ها تاثیر چندانی در منابع آبی زیرزمینی ما نداشته است.

وی با بیان اینکه بهره برداری های بیش از اندازه طی ۵۰ سال اخیر منابع آب سفره های زیرزمینی دشت قزوین را به شدت کاهش داده است و در این منطقه حدود ۱۰۰ متر افت آب داشته ایم،اظهار داشت: بنابراین بارندگی های فراوان بهاره باید سال ها تداوم داشته باشد تا این افت جبران شود.

ملکی در ادامه از لایروبی ۲۵ کیلومتر از رودخانه های قزوین از سوی شرکت آب منطقه ای قزوین در سال گذشته خبر داد و گفت: امسال نیز لایروبی رودخانه ها در ۴۰ کیلومتر را برنامه ریزی کرده ایم.

این مسوول همچنین گفت: سال گذشته ۲۵ هکتار از تصرفات غیرمجاز در مسیر رودخانه های استان آزادسازی شدند که این اقدام به همراه ساماندهی و لایروبی رودها در جلوگیری از سیل موثر بود.

انتقال آب از سد طالقان به قزوین نیازمند ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین یکی از مهم برنامه های این دستگاه را در سال جاری سرعت بخشیدن به اجرای پروژه بزرگ انتقال آب شرب از سد طالقان به استان عنوان کرد و گفت: پیشرفت این طرح هشت درصد است که چندان مطلوب نیست.

وی اظهار داشت: اجرای این طرح نیازمند ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است که با توجه به شرایط موجود تامین آن از سوی دولت بسیار دشوار است و در نظر داریم از راه های مختلف از جمله تامین مالی از بخش خصوصی منابع لازم را تهیه کنیم.

ملکی با بیان اینکه اگر اعتبارات این طرح تامین شود اجرای آن زمان بر نیست و طی ۲ سال به سرانجام می رسد،اظهار امیدواری کرد با تامین مالی این پروژه اجرای آن سرعت بگیرد.

وی با اشاره به اجرای تصفیه خانه این طرح در زیاران آبیک،افزود: با اجرای این طرح مشکلات مربوط به تامین آب شرب در استان تقریبا مرتفع خواهد شد.

ملکی تکمیل سد نهب را از دیگر برنامه های شرکت آب منطقه ای استان قزوین در سال جاری نام برد و اظهار داشت: این پروژه هم اکنون بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم با تزریق اعتبارات باقی مانده امسال کار آبگیری آن به انجام برسد.

وی همچنین تسریع در اجرای سد بالاخانلو را نیز از برنامه های این شرکت عنوان کرد و گفت: این طرح با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست و آبگیری از آن در سال ۱۴۰۰ را برنامه ریزی کرده ایم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.