محمود داوران روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از سال ۹۳ که باغستان سنتی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، تاکنون نه تنها اقدامی در راستای حفظ و احیای این باغستان سنتی به عمل نیامده، بلکه تصمیمات اتخاذ شده با روح حفظ و احیای باغستان مغایرت دارد.

وی به تغییر کاربری برخی باغ‌ها و توسعه شهری در دل باغستان اشاره کرد کرد و گفت: مدیران شهری مکلفند که در قبال باغستان سنتی قزوین به عنوان یک اثر ملی تلاش کرده و با در نظر گرفتن حفظ منابع عمومی از هرگونه تغییر کاربری‌ها و اقدامات مخرب در باغستان سنتی جلوگیری کنند.

داوران تصریح کرد: امروزه باغستان سنتی به عنوان ریه‌های اصلی شهر قزوین در مقابل مخاطرات طبیعی و مصنوعی کاربرد دارد، اما متاسفانه به بهانه احداث پارک و فضای سبز مورد تهدید جدی قرار می‌گیرد درحالیکه اهمیت پارک و فضای سبز در مقابل باغستان ناچیز است.

وی تاکید کرد: فعالان زیست محیطی و تشکلات همسو انتظار دارند با توجه به گذشت ۶ سال از ثبت باغستان سنتی در فهرست آثار ملی، اقدامی در خور توجه و شایسته برای حفظ و احیای آن صورت گیرد چون این موضوع متاسفانه تاکنون مورد غفلت جدی قرار گرفته است.

دبیر شورای هماهنگی شبکه تشکل‌های مردم نهاد محیط زیست استان قزوین یادآور شد: کاهش انگیزه باغداران قزوین در راستای حفظ و نگهداری باغ‌های سنتی و همچنین نبود حمایت‌های فنی و علمی در راستای کمک به این پهنه سبز باعث می‌شود که استان از رسیدن به توسعه پایدار بازبماند.

استان قزوین از دیرباز دارای بیش از چهار هزار باغ سنتی بوده که امروزه تنها ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار آنها باقی مانده است.

این باغ‌ها شرق، غرب و جنوب شهر قزوین را در برگرفته و در دهه‌های اخیر به علت تخریب و تغییرات کاربری اراضی مورد انتقاد فعالان زیست محیطی قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.