زنان قزوینی از گذشته تاکنون طبق یک سنت قدیمی برای شروع سال نو با پخت شیرینی سنتی به استقبال بهار می روند، سنتی که سالهاست تداوم دارد، البته شیوع کرونا باعث شد تا این سنت امسال کمرنگ تر از سال های قبل دنبال و پیگیری شود.
شیرینی پزی سنتی، هنری که از نسلی به نسل دیگر منتقل و همچنان مرسوم است، به قدری در خانواده ها ریشه دار شده  که حتی خرید شیرینی سنتی از قنادی ها به دلایلی چون نداشتن کیفیت خانگی و نماد بی هنری کدبانوی خانه، کاری ناپسند تلقی می شود.
به عقیده بسیاری از شهروندان قزوینی هر چند شور و شوق گذشته در بین خانواده ها با آمدن مهمان ناخوانده ویروس کرونا وجود ندارد، اما پخت شیرینی سنت همچنان در شرایط قرنطینه خانگی مورد توجه بسیاری است.

پخت شیرینی سنتی در قزوین و باور به شگون این کار
زهرا میرزایی بانوی ۶۵ ساله قزوینی که هر ساله در آستانه نوروز اقدام به پخت شیرینی سنتی می کند به خبرنگار ایرنا گفت: بزرگان ما معتقد بودند آمدن بوی شیرینی از خانه شگون دارد و سعی می‌کردند در مراسم های شاد مانند عید نوروز، عید غدیر و مراسم ازدواج فرزندانشان حتما در منزل شیرینی تهیه کنند تا این شادی را به خانه بیاورند.
وی افزود: هر ساله پخت شیرینی در روزهای آخر سال با کمک اقوام به صورت دورهمی خانوادگی انجام می دهیم متاسفانه امسال به دلیل شیوع کرونا  رفت و آمدها محدوده تر شده و هر کدام از نزدیکان بصورت فردی در حال پخت شیرینی شب عید هستند.
میرزایی ادامه داد: خوشبختانه شبکه مجازی تقریبا کار را راحت تر کرده و دستور پخت و تهیه مواد را از همین طریق برای هم بازگو می کنیم.البته از سویی دیگر آمدن ویروس کرونا باعث شده تا خیلی از شهروندان قزوینی قید خرید شیرینی از قنادی ها را بزنند و خود برای پخت شیرینی دست به کار شوند.
یک خانم کارمند قزوینی در این خصوص گفت: هرساله شیرینی شب عید را از قنادی های معتبری تهیه می کردم ولی امسال به دلیل رعایت اصول بهداشتی و پیشگیری از بیماری سعی کردم با توجه به تجربه قبلی و کمک دوستان آستین ها را بالا بزنم و شروع به پخت شیرینی کنم.
فرزانه تجلی تاکید کرد: با کمک همسرم حتی نان لواش را نیز در منزل درست می کنم تا فرزندانمان در سلامت باشند و با خیال راحت این روزها را سپری کنیم .
وی تصریح کرد : نحوه تهیه خمیر، آماده کردن آن، افزودن مغز پسته، بادام و خلال ها، به ویژه تهیه قالب های گوناگون در اشکال مختلف، نحوه پختن، مدت زمان پخت و آراستن روی شیرینی ها هر یک به دانش و مهارتی خاص نیاز دارد.
مریم حسینی خانم خانه دار قزوینی نیز با اشاره به تنوع شیرینی های قزوینی گفت: در این روزها که خانوادگی در قرنطینه بسر می بریم پخت شیرینی بسیار لذت بخش است چرا که موجب کاهش استرس و فراموش کردن وضعیت فعلی است.
وی افزود:  این کار نه تنها موجب تقویت و افزایش اعتماد به نفس خانم‌ها می‌شود، بلکه بچه‌ها هم یاد می‌گیرند خوراکی‌های خوش طعم و خوشمزه را می‌توان در خانه تهیه کرد و لازم نیست برای خوردن آنها همیشه به بیرون رفت.

البته برخی که پخت شیرینی سنتی را بلد نیستند و لاجرم باید به شیرینی فروشی ها مراجعه کنند و یا قید خوردن شیرینی را در نوروز بزنند، آنطور که رئیس اتحادیه قنادی های قزوین گفته، شیرینی فروشی ها مقررات بهداشتی را رعایت می کنند و مصرف شیرینی های تهیه شده در قنادی ها خطری در پی ندارد.

کرونا هیچ تاثیری در شیرینی ندارد
رییس اتحادیه قنادان و بستنی فروشان قزوین نیز که صنف آنها این روزها به خاطر کرونا حسابی خسارت دیده نیز گفت: تمام موازین بهداشتی در پخت شیرینی رعایت می‌شود و مردم نباید نگرانی از این بابت نداشته باشند.
نصرالله حیدری افزود: شیرینی در مرحله پخت داخل فر حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد حرارت می‌بیند و سپس در بسته بندی قرار می‌گیرد.
وی اظهار داشت: تمام کارکنان قنادی‌ها نیز ملزم به استفاده از تجهیزات بهداشتی هستند و موازین بهداشتی را به دقت رعایت می‌کنند.
این مسوول با اشاره به وجود ۵۰۰ قنادی و کافی شاپ و بستنی فروشی در قزوین افزود: در پی شیوع ویروس کرونا فروش این صنف را ۷۰ درصد کاهش داده است
وی با تاکید بر رعایت اصول بهداشتی از سوی کارکنان این بخش و تحویل شیرینی در بسته‌بندی به مشتریان،  افزود:  کارگان در واحدهای صنفی شیرینی پزی ملزم شدند همه وسایل مورد استفاده خود را به صورت مداوم ضدعفونی کنند و حتما از دستکش استفاده کنند.
وی از کسادی بازار شیرینی فروش ها در این ایام گلایه کرد و افزود: در سال های گذشته تا این ایام سفارش‌ها کاملا دریافت شده بود اما امسال هنوز خبری از سفارش برای شیرینی نیست و اغلب کارگاههای بزرگ متضرر شدند.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.