به نظر می‌رسد ویروس کرونا بسیار نافذتر از روزهای گذشته عمل می‌کند و تا جایی پیش رفته که آمارها و اطلاعات مرتبط با این حوزه را مبتلا و زمین گیر کرده است.

در شرایطی که شیوع این ویروس باعث رعب و وحشت مردم شده و همه اقشار جامعه از هر طبقه اجتماعی را بیمار می‌کند، وظیفه مردم، رسانه و مسؤولان چیست؟ آیا غیر از این است که تمام جامعه باید همگام و همسو برای مقابله با این بیماری گام بردارند؟

از ابتدا قرار بود که وظیفه ارایه آمار رسمی و اطلاع رسانی در حوزه مبتلایان به ویروس کرونا را دانشگاه علوم پزشکی به عهده بگیرد، اما رفته رفته به جای بیان جزییات و همراهی با رسانه‌ها، شاهد هستیم که این وظیفه مهم رو به فراموشی است.

یادمان نرود که چندی پیش هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین گفته بود «انصافا صدا و سیما و رسانه ها بسیار خوب با این بحران همکاری کردند و اطلاع رسانی بسیار خوب و جامعی در این رابطه صورت گرفت، با این حال تاکید می کنم که رسانه‌ها اخبار در رابطه با کرونا را از استانداری و علوم پزشکی به عنوان مبادی قانونی دنبال کنند، البته اولویت با دانشگاه علوم پزشکی است».

متاسفانه شواهد و اخبار نشان می‌دهد که اطلاع رسانی دانشگاه‌ علوم پزشکی قزوین از یک نظم و هارمونی خاصی پیروی نمی‌کند و حتی آمارهای بهبودیافتگان این بیماری نیز در دسترس قرار نمی گیرد تا رسانه‌ها از وضعیت مراکز درمانی مرتبط با این بیماری، اطلاعات جامع و مفیدی را در اختیار شهروندان قرار دهند.

تلاش خبرنگاران ایرنا مرکز قزوین در روزهای گذشته برای دریافت کمترین اطلاعات در حوزه مبتلایان به ویروس کرونا در استان نشان داد که دانشگاه علوم پزشکی قزوین با این هارمونی عظیم اطلاع رسانی در کشور هماهنگ نیست.

هدف از این تماس و کسب اطلاعات، نوشتن گزارشی در رابطه با بهبودیافتگان بیماری کرونا بود که بتوان به نحو مقتضی در جامعه به ایجاد امید و نشاط اقدام کرد و استرس‌های ناشی از این بیماری را به حداقل رساند، اما پاسخ ندادن مسؤولان علوم پزشکی این هدف را ناکام گذاشت.

امروزه در شرایطی که با همراهی مردم، مسوولان ، سازمان‌های مردم نهاد و مراکز خیریه شاهد یک اقدام جمعی برای مقابله با بیماری کرونا هستیم، لازم است که همراهی و همدلی بیشتری بین رسانه‌های داخلی و مردم ایجاد شود که تحقق این مهم بر عهده ضلع سوم یا همان مسؤولان متولی است.

شهروندان استان قزوین، به جای آنکه آمارهای مرتبط در حوزه بیماری کرونا را از مبادی رسمی اعلام شده کسب کنند متاسفانه چشم به شبکه های مجازی  دوخته‌اند تا بلکه بتوانند از وضعیت کنونی شهرشان کمی اطلاعات بگیرند، اخباری که متاسفانه بسیاری از شهروندان را در دام شایعات گرفتار می کند.

حتی امروز بسیاری از مردم از بی‌حوصلگی دست به دامان فضای مجازی شده و در دام شایعات و اخبار کذب قرار می‌گیرند که تجربه ثابت کرده بیشتر آنها برنامه ریزی شده و از سوی دشمن است.

در شرایطی که دسترسی به اخبار رسمی روز به روز دشوار تر می شود ،شایعات ویروس کرونا ، گوی سبقت را ربوده و به لحاظ روانی جامعه را تحت سیطره اخبار منفی قرار داده که لازم است در این رابطه دستگاههای اطلاع رسانی بیش از پیش در انتشار اخبار موثق اهتمام ورزند.

تجربه ثابت کرده است که جبران اثرات اخبار کذب و زرد در جامعه به مراتب سخت تر از اطلاع رسانی به موقع بوده و این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد تا نظام برای خنثی کردن اخبار نادرست متحمل هزینه های گزافی نشود.

به طور حتم اطلاع رسانی کرونا دارای بازیگرانی است که بهتر است مسوولان با ارایه اخبار به موقع به رسانه های داخلی، عرصه را برای میدان داری رسانه ای معاند محدود کنند.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین  هفته گذشته گفته بود «دادستانی خواستار اطلاع‌رسانی دقیق، به موقع و شفاف توسط دستگاه‌های متولی به منظور جلوگیری از انتشار اخبار غیرموثق و شایعات است و ضروری است مردم استان نیز به شایعات فضای مجازی توجه نکنند و اخبار را از مجاری قانونی و رسانه‌های رسمی و معتبر دنبال کنند.»

بنابر آخرین اطلاعات منتشر شده در رابطه با تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در استان قزوین، ۲۰۷ نفر به این بیماری مبتلا شده و ۱۴ نفر نیز فوت کرده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.