به گزارش خبرنگار مهر، لطف الله سیاهکلی از نیروی‌های ائتلافی بود که در حوزه انتخابیه قزوین، البرز و آبیک توانست با ۸۳ هزار رأی مردم این حوزه با رأی قابل توجهی راهی مجلس شورای اسلامی شود.

سیاهکلی که بیش از سه دهه سابقه اجرایی و مدیریتی در استان‌ها و سطح ملی دارد از نیروهای جسور و خوش فکری است که توانست با دادن برنامه و ایده‌هایی عملی و شعارهایی که مردم آن را باور کردند نظرها را به سوی خود جلب کرده و در برابر سایر نامزدها بویژه یکی از نمایندگان فعلی و شاخص استان به عنوان منتخب مردم برگزیده شد.

این نماینده منتخب مردم که هنوز چند ماهی برای حضور رسمی در مجلس فرصت دارد از روز پس از انتخاب میزبان گروه‌های مختلف مردم بویژه کارگرانی است که به حضور این نماینده در مجلس چشم امید دوخته اند تا شاید بتواند گره گشای مشکلاتشان باشد.

در فرصتی که پیدا کردیم در گفتگو با مهندس لطف الله سیاهکلی یکی از نمایندگان قزوین خواستیم پاسخگوی سوالات ما باشد که می‌تواند در روشن شدن دیدگاه‌های این منتخب مردم مؤثر باشد.

* آیا فکر می‌کردید با حضور نامزدهای شاخص بتوانید در این دوره رأی مردم را به سوی خود جلب کنید؟

سیاهکلی: واقعاً فکر نمی‌کردم رأی بیاورم و مورد عنایت مردم واقع شوم، امروز با کمال تواضع اعلام می‌کنم خود را شایسته این لطف نمی دانم و این قبا را بر تن نحیف خود گشاد می دانم و باید بسرعت و با خدمت گذاری، خود را در اندازه‌های این قبا بیارایم اما بسیار خوشحالم که این افتخار از سوی مردم به یک خدمتگزار کوچک سپرده شده است.

* آیا در زمان تبلیغات از دایره اخلاق خارج شدید؟

فکر نمی‌کنم چون دادستان قزوین هم در همان روزها با من تماس گرفت و اعلام کرد یکی از ستادهای شاخصی بودیم که هیچ مشکلی برای استان نداشتیم و در مسیر اخلاق حرکت کردیم و سعی شد اخلاق مدار باشیم البته ممکن است نقدهایی که کردم برخی دلخور شده باشند و ایراد بگیرند ولی نقد بوده و اعتقاد دارم بر اساس اخلاق جلو آمدم.

* شما یکی از نامزدهای نیروی ائتلاف استان قزوین بودید، معمولاً کسانی که با حمایت سیاسی یا مالی گروه و جریاناتی وارد کارزار انتخابات می‌شوند وام دار هستند و در سپردن مسئولیت‌ها مجبور هستند از حامی خود تبعیت کنند، شما چقدر وام دار نیروی ائتلاف خواهید بود؟

بدون شک ائتلاف برای من فرصت خوبی ایجاد کرد هر چند خودم هم ظرفیت داشتم اما ائتلاف بسیار عقلانی عمل کرد و ما به عنوان یک نیروی انقلابی معرفی شدیم و این نگاه انقلاب هرگز نباید وامدار کسی باشد و ما تنها خود را وامدار نظام، رهبری و مردم می‌دانیم، هرچند من در طول زندگی خود هرگز وام دار احزاب نبودم چون عضو هیچ حزبی نیستم اما از دیدگاه کارشناسی همه سلایق و جریان‌ها استفاده خواهم کرد.

* اگر ائتلاف حامی شما فردی را برای سپردن مسئولیت به شما معرفی کند چه برخوردی خواهید داشت؟

در معرفی افراد استان باید شاخصه‌های انتخاب را استخراج کنیم و برای فرمانداری‌ها، استانداری و مدیریت‌های ادارات شاخص بدهیم حالا اگر ائتلاف چنین نیروی قوی داشت خوب، بهتر، استفاده می‌کنیم ما اگر نبود باید دنبال افراد کارآمد، خدوم، سالم، پاک دست باشیم تا استان آسیب نبیند.

قصد ما این است افرادی مسئولیت بگیرند که کارآمد، خدمت محور، متخصص و متعهد باشند ضمن این که پاک دستی آنها مهم است تا به بیت المال دست اندازی نکنند.

چقدر به شایسته سالاری باور دارید؟

سال‌ها بر این محور کار کردم و افرادی که من انتخاب کردم اگر بررسی کنید مشخص می‌شود بعد از من هم پست‌های بالاتری گرفتند که نشان می‌دهد شایسته بودند و نیازی نیست شعار بدهیم شایسته کسی است که مردم از خدمتش راضی باشند اگر این کار بشود فرد شایسته است.

* شما نگاه سیاسی را دخالت می‌دهید یا اگر فردی نگاه سیاسی شما را نداشت اما توانمند بود را استفاده می‌کنید؟

اخلاق محوری را مد نظر دارم البته منظور فقط برخورد خوب نیست بلکه استفاده از کسانی است که فهم سالم زندگی کردن داشته باشند و سلامت در نفس، چشم، زبان، عمل و فکر آنها مهم است، چون نیروی انقلابی محسوب می‌شویم لذا ظرف مورد نظر ما «اخلاق و تخصص» است.

* مدیریت استان را در سال‌های اخیر چگونه می‌بینید و چه نقاط ضعفی در آن دیده می‌شود؟

امروز در دیدار با آقای جمالی پور استاندار محترم، نکاتی را متذکر شدم اما در مجموع در بودجه ضعف داریم و آن را نا متوازن می دانم و میزان آن بسیار اندک است و نمی‌توان با آن استان را اداره کرد.

در شرایطی هستیم که خراسان شمالی ۱۰ سال بعد از قزوین استان شده از نظر جایگاه بودجه‌ای وضعیت بهتری از استان ما دارد و همچنان وضعیت کارگری، گردشگری و بهداشت و صنعت ما خوب نیست که نشان می‌دهد مدیریت در استان مشکل دارد و این اشکال از دهه‌های گذشته تاکنون وجود داشته است که باید برای آن تدبیر شود.

شاید در برخی مقاطع موفقیت‌های نسبی داشته ایم اما مستدام و پایدار نبوده است البته امیدوارم برداشت سیاسی نشود اما با صحبت‌هایی که با استاندار داشتیم امیدوارم بتوانیم رفع مشکل کنیم و به ریل بازگردیم چون الان از ریل خارج شده ایم و استان باید به مسیر توسعه بازگردد.

*در دوران تبلیغات شعارهای شما جذاب بود و حتی رسانه‌ها از آن استقبال کردند، امروز چقدر پایبند این مواضع هستید؟

باور کنید شعارهایی که دادم کمتر از آن چیزی است که در ذهن دارم اما نگفتم تا برداشت نشود آرمان گرا هستم و رویایی فکر می‌کنم و یا فقط شعار انتخاباتی است و آنچه که شدنی بود و باور داشتم مطرح شد و اگر گفتم نجات اقتصادی ایران، تفکر شهید رجایی باید پیاده شود و اقتدار استان بازگردد اولین و آخرین راه برون رفت از مشکلات کشور و استان است و شک نکنید با همه وجودم آن را دنبال می‌کنم.

استان قزوین باید و می‌تواند پایتخت اقتصادی کشور شود و الگوی شاخص صنعت، کشاورزی، گردشگری و صنعت فن آوری و آی تی کشور شود و این کارها شدنی است اما زیاد روی آن مانور ندادم در حالی که اینها ظرف حداقلی است و ظرف ژئو پلوتیک منطقه است ولی نمی‌دانیم در کجا قرار گرفته ایم در حالی که در بهترین نقطه کشور هستیم ما یک درصد اراضی بیابانی داریم و از نظر صنعت، کشاورزی و منابع آبی بسیار غنی هستیم اما لازم است چشم انداز داشته باشیم و امور را تعقیب کنیم تا اجرایی شود.

پس از ورود به مجلس مهمترین کاری که دنبال خواهید کرد چیست؟

اعتقاد دارم مهمترین کار این است که دولت الکترونیک در کشور بسرعت راه بیفتد زیرا این کار موجب حذف رانت، دروغ، فساد و هر زد و بندی می‌شود که ملت را آزرده است، ما باید مکان‌های تاریک رانت خواری را روشن کنیم تا هیچ چیز پنهان از مردم برای سو استفاده افراد خاص نباشد و دولت الکترونیک آن را ممکن می‌کند.

بخش دوم اولویت کار مجلس باید کاهش سودهای بانکی باشد زیرا سودهای دورقمی، اقتصاد کشور و تولید را به آتش کشیده است و باید بهره بانکی به ۸ درصد برسد تا تولید شکوفا شود و دلالی را حذف کنیم.

نکته بعدی بیمه هاست که در این زمینه به شدت ضعیف عمل شده و استاندارد نیست و در ادامه موضوع قوانین مالیاتی باید اصلاح شود تا شاهد عدالت در کشور باشیم و مدیریت منابع هم درست صورت گیرد و بتوانیم شغل و درآمد منطقی ایجاد کنیم لذا اصلاح قانون تجارت، واردات، صادرات، مالکیت، بیمه و مالیات لازم است در دستور کار قرار گیرد.

کار دیگر این است که پول کاغذی را به اینترنتی تبدیل کنیم، البته اسکناس در حد نیاز اشکال ندارد اما در داخل نیازی به پول فیزیکی نیست مردم باید پولدار باشند و در فضای مجازی دارایی خود را رد و بدل کنند تا هم هزینه‌ها کم شود و هم از سرقت و رانت و فساد جلوگیری شود.

* این دوره که اکثریت قاطع نمایندگان با اصول گرایان است فکر می‌کنید نوع برخورد مجلس با دولت چگونه خواهد بود؟

در مواردی که اشکالات اساسی هست حتماً به دولت تذکر می‌دهیم اگر اصلاح نشود برابر قانون رفتار می‌کنیم، اگر وزرا به سرعت مدیریت خود را اصلاح نکنند می‌توان با استیضاح آنها را به رعایت مسائل مجاب کرد، باید بپذیریم که امروز مردم فقیر و گرفتار هستند، بیکاری همه را آشفته کرده و آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد و طلاق دغدغه جدی است لذا به سرعت باید برخی اشتباهاً گذشته اصلاح شود تا مردم بیش از این آسیب نبینند.

* چقدر به شعار بهره گیری از توان جوانان و بانوان اعتقاد دارید؟

به نظرم نباید خود را معطل آمار و ارقام کنیم و خود و دیگران را فریب دهیم امروز ما قبل از این که بگوییم اشتغال و یا مدیریت زنان و جوانان باید دنبال مهارت افزایی همه گروه‌ها بویژه این دو قشر باشیم و هر کس مهارت داشت مورد توجه باشد، بزرگترین مشکل ما این است که فضای آموزشی ما مهارت محور نیست و افراد تحصیل کرده هم مهارت شغلی و زندگی ندارند و این خلاء باید جبران شود در این صورت بر اساس اقتضای هر شغل می‌توان از جوانان و بانوان ماهر بخوبی استفاده کرد.

باید اساسی کار کنیم همه از اشتغال زن و جوانان سخن می‌گویند اما قبول کنیم بدون مهارت برای کسی اشتغال ایجاد نمی‌شود و اگر کار باشد موقت خواهد بود لذا حتماً باید توجه کنیم که جوانان و زنان ماهر مشغول کار شوند.

* چند نفر برای ریاست مجلس مطرح هستند و از کسانی چون قالیباف، زاکانی، آقا تهرانی و میر سلیم هم یاد می‌شود، شما فکر می‌کنید چه کسی برای ریاست مجلس مناسب‌تر است؟

سیاهکلی با خنده خودم. شاید خودم رئیس مجلس شدم، من فکر می‌کنم به جای این که به اسامی و نام‌های شاخص نگاه کنیم باید به توانایی‌ها نگاه کنیم، لازم است افراد توانمند و باتجربه رئیس مجلس شوند و من هم زود است نظر دهم باید بررسی کنم، تا خرداد ماه معلوم می‌شود.

* چقدر به اجماع نمایندگان باور دارید؟

شرایط خوبی در استان حاصل شده هم آقای عباسپور از بوئین زهرا و هم مهندس رحمانی از تاکستان و سرکار خانم محمد بیگی از قزوین انسان‌های توانمند و باتجربه هستند و فکر می‌کنم یک مجموعه تجربه و دانش را در کنار هم ایجاد می‌کنیم تا در قالب همکاری با تیم مدیریتی استان بتوانیم یک دوستی و وفاقی در حوزه خدمت رسانی ایجاد کنیم.

آیا تسویه حساب سیاسی می‌کنید؟

نگاه به تسویه حساب سیاسی ندارم، هرگز دنبال تسویه حساب نیستم اما اگر کسانی که زیاده خواه هستند از کارهایشان دست برندارند برخورد می‌کنیم.‌

توصیه من به مدیران استان این است کمر خدمت ببندند و دست از سیاسی بازی و جناح بازی بردارند زیرا اگر همه دست به دست هم دهیم می‌توانیم مشکلات مردم را حل کنیم.

* اگر مجبور شوید با تیم مدیریت فعلی کار کنید در حال حاضر چه توصیه‌ای به مدیران استان دارید؟

توصیه این است که اولاً در ادارات به مردم احترام بگذارند و تکریم آنها را جدی بگیرند و اگر ببینم به ارباب رجوع بی حرمتی می‌شود شخصاً وارد می‌شوم و برخورد می‌کنم.

همین جا عرض می‌کنم ما وکیل آحاد جامعه ایران هستیم، هر کس به من مراجعه کند وظیفه دارم کارش را انجام دهم و نتیجه بگیرم لذا اعلام می‌کنم شهروندان اگر به هر اداره‌ای رفتند و جواب قانع کننده نگرفتند به دفتر اینجانب به عنوان خدمتگزار مراجعه کنند و من با کمال خضوع و تواضع به عنوان وکیل وارد عمل می‌شوم و سعی می‌کنم مشکل را حل کنم.


* مهمترین اولویت شما پس از ورود به مجلس چیست؟

اولین اولویت من پیگیری بودجه استان قزوین است زیرا با این شرایط نمی‌توان استان را مدیریت کرد، دومین اولویت توجه به احیای حوزه صنعت است و در شرایطی که بخش زیادی از صنایع ما تعطیل یا نیمه تعطیل است نمی‌توان اشتغال را حل کرد و باید در کنار نوسازی به احیای واحدها توجه جدی داشت تا با بازسازی صنایع کوچک برای فرزندانمان شغل ایجاد کنیم.

در این میان گردشگری جای کار دارد که بسرعت باید توسعه دهیم تا شکوفایی اقتصادی ممکن شود. همچنین رفع آلودگی کارخانه سیمان آبیک را همان گونه که در برنامه‌ها گفتم با جدیت پیگیری می‌کنم تا حل شود لذا تاکید خواهیم کرد با نصب فیلتر این مشکل را حل کنند یا کارخانه را به استان دهند تا خودمان آن را حل کنیم.

* اولویت نگاه شما در استفاده از نیروهای بومی یا غیر بومی است؟

یک زمانی شاید در قزوین نیروی توانمند نداشتیم اما امروز به وفور نیروی بومی داریم لذا استفاده از نیروی غیر بومی منطقی نیست و باید از نیروی بومی توانمند و ماهر استفاده شود مگر به صورت استثنا یک شغل و یک مسئولیتی را در استان نداشته باشیم و از جای دیگر استفاده کنیم اما قاعده بر نیروی بومی است.

* شما فرم شفاف سازی اموال و میثاق نامه دیده بان شفافیت را امضا کردید چقدر به شفاف شدن دارایی و اموال یک نماینده قبل از ورود به مجلس و شفافیت آرا باور دارید؟

بله من با کمال میل موارد دیده بان شفافیت را که ۱۰ بند بود را امضا کردم و نیروی ائتلاف هم از نامزدها تعهد گرفته و اعتقاد دارم مردم باید از وضعیت مالی و رأی نماینده خود به طور شفاف مطلع باشند.

* سخن آخر با مردم:

سیاهکلی: یک بار دیگر از مردم فهیم قزوین، البرز و آبیک تشکر می‌کنم که به من اعتماد کردند و امیدوارم صلاحیت و لیاقت این مسئولیت مهم را داشته باشم اما قول می‌دهم انقلابی باقی بمانم، از موقعیتم سو استفاده نکنم، پاک دست باشم و خود را وقف مردم کنم.

بزودی دفاتر خود را در قزوین راه اندازی خواهم کرد و امیدواریم این دفاتر مامن مردم باشد و از همه شهروندان درخواست می‌کنم اینجانب را خدمتگزار خود بدانند و هر جا مشکلی داشتند به این دفاتر مراجعه کنند و مطمئن باشند با حوصله و جدیت و کرامت همه مسائل را در چارچوب وظایف نمایندگی و قانونی پیگیری و در حد توان برای حل آنها اقدام خواهم کرد.

من خود را سپر بلای مردم می‌کنم و با سیستم عقلانیت و به دور از جنجال و هیاهو به فکر حل مشکلات هستم.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.