به گزارش خبرنگار مهر، به مناسبت شصت و هفتمین سالگرد تأسیس و استقلال کانون وکلای دادگستری محمدرضا شهیدی عصر شنبه در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان که در محل کانون وکلای قزوین برگزار شد اظهار داشت: وکالت به دلیل ارتباط با گسترش عدالت در جامعه و تضمین حقوق شهروندی و کمک به ایجاد آرامش روحی و روانی افراد از حساسیت خاصی برخوردار است لذا حفظ استقلال آن اهمیت مضاعف دارد.

وی بیان کرد: آنچه به عدالت قضائی ارتباط دارد و جایگاه ویژه محسوب می‌شود موضوع فراگیری عدالت است که در این میان تحقق عدالت توزیعی، اقتصادی و قضائی در اولویت قرار دارد به همین دلیل این شغل هم در جامعه منزلت خاصی دارد.

استقلال کانون وکلا دغدغه اصلی است

شهیدی افزود: استقلال کانون وکلا برای ما اهمیت زیادی دارد و از اصول مهم است و باید ضمن بهره گیری از تجارب دیگر کشورها نگذاریم این استقلال زیر سوال برود و حقوق شهروندی نادیده گرفته شده و یا دچار خدشه شود.

وی بیان کرد: استقلال کانون وکلا هیچ مغایرتی با نظارت ندارد و با آن موافقیم اما دخالت را نمی‌پذیریم و نگاه ما حفظ استقلال با نظارت است و هنگامی که محکمه قضات را دو نفر از دستگاه قضا معرفی می‌شود در واقع ناقض استقلال وکلا و دخالت در تصمیم گیری است.

شهیدی گفت: استقلال کانون به آرای این نهاد اعتبار می بخشد و در استرداد مجرمین بین المللی نقش مهمی دارد و بدون آن این وضعیت هم زیر سوال می‌رود.

ماهانه ۵۰ تا ۶۰ فقره معاضدت قضائی داده می‌شود

رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین اضافه کرد: همه ماهه به صورت مستمر حدود ۵۰ تا ۶۰ مورد معاضدت قضائی و مشاوره‌های رایگان داده می‌شود تا افراد کم درآمد هم بتوانند از وکیل استفاده کنند.

وی با اشاره به چالش‌های وکالت اظهار داشت: هجمه‌های بدون فکر و منطق به کانون وکالت موجب تضعیف این نهاد شده و برخی ما را به انحصار متهم می‌کنند در حالی که متولی پذیرش و جذب وکیل فقط باید از سوی کانون باشد تا بتوان افراد شایسته را گزینش و وارد این عرصه کرد.

شهیدی یادآور شد: داشتن امتیاز خاص، مراتب علمی خاص و آموزش تخصصی باید جدی گرفته شود و کانون وکلا هیچ محدودیتی در پذیرش وکیل در چارچوب مقررات و امکانات آموزشی خود ندارد و اگر ظرفیتی اعلام شود برای رعایت استانداردهاست.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین تصریح کرد: در شرایطی که بسیاری از وکلا در اداره امور خود با چالش شدید اقتصادی مواجهند و حدود ۳۰ درصد اعضای کانون به نوعی بیکار هستند متأسفانه در سریال‌های تلویزیونی چهره‌ای متمول و گاهی منفعت طلب از وکیل ترسیم می‌شود که هیچ واقعیت ندارد و زیر سوال بردن این جایگاه ارزشمند حقوقی است.

استفاده از وکیل باید الزامی شود

وی اضافه کرد: متأسفانه در جامعه ما استفاده از وکیل الزامی نشده و در بسیاری از پرونده‌ها وکیل حضور ندارد و این بی توجهی موجب بیکاری جمع زیادی از وکلا شده و در واقع استانداردهای جهانی را هم نادیده گرفته ایم که باید برای آن تدبیر و فرهنگ سازی کرد.

شهیدی اظهار داشت: وکیل دادگستری باید منتظر باشد تا کسی به وی مراجعه کرده و پرونده‌ای به وی بسپارد و در این وضعیت استناد به وضعیت مالی وکلا بدون تحقیق مناسب منطقی و منصفانه نیست.

موازی کاری از چالش‌های مهم کانون وکلاست

وی گفت: وجود یک نهاد موازی از چالش‌های جدی ما محسوب می‌شود و در موضوع مشاورین مالی ۱۸۷ که در وکالت در دنیا سابقه ندارد برای جلوگیری از تشتت و پراکندگی مطرح شده که با حقوق مردم مرتبط است و باید برای آن تدبیری اندیشیده شود و بر اساس قانون این دو نهاد موازی یکپارچه شده و از موازی کاری پرهیز شود.

شهیدی بیان کرد: ما اعتقاد داریم با اتمام عمر قانون برنامه ۵ ساله مدت فعالیت این مرکز دیگر وجاهت قانونی ندارد و باید در ادامه کار از زیان‌های بیشتر به جایگاه کانون جلوگیری کنیم.

منتظر تصویب قانون جامع وکالت هستیم

وی با اشاره به اهمیت تصویب قانون جامع وکالت گفت: این قانون در کمیسیون قضائی مجلس مطرح شده که امیدواریم موجب یکپارچگی امور شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین بیان کرد: روز آمد شدن قوانین مربوط به وکالت و حل مشکل برنامه ریزی واحد، اعتلای جایگاه وکالت از دیگر مزایای تصویب قانون جامع کالت است.

۶۰۰ نفر عضو کانون وکلای استان قزوین / ۳۰ درصد بیکاری وکلا

وی اظهار داشت: در کانون وکلای استان قزوین ۶۰۰ نفر عضویت دارند که فقط ۷۰ درصد آنها فعال هستند و در این شرایط اداره مالیات هم نگاه متمولانه به وکلا دارد و تصور می‌کنند که در آمدهای یک وکیل بالاست که این امر صحت ندارد و پارامترهای عدالت توزیعی را نمی‌بینیم که باید این نگاه اصلاح شود.

شهیدی بیان کرد: حق وکالت عادی آنقدر کم است که هیچ فشاری به مردم وارد نمی‌کند چون آورده دارد اما باید با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی زمینه استفاده بیشتر مردم از وکیل را نهادینه کنیم.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین یادآور شد: وکیل و قاضی دو بال عدالت هستند اما گاهی ذهنیت ایجاد شده که ما را در مقابل قاضی قرار می‌دهند در حالی که هیچ تقابلی نداریم و با تعامل دنبال احقاق حق شهروندان هستیم.

شهیدی اظهار داشت: باید وکالت اجباری شود تا بتوانیم ضمن جذب سالانه حدود ۹۰ نفر وکیل جدید برای اشتغال اعضای خود اقدام کنیم.

پیگیر وکیل تخصصی هستیم

وی بیان کرد: چون شخصیت وکیل اهمیت دارد و نمی‌توان آنها را به مردم معرفی کرد لذا باید به دنبال شکل گیری وکیل تخصصی باشیم که آموزش لازم را ببیند و بتوانیم وکیل تخصصی حوزه مالیات، بیمه، امور مالی، صنعتی و کشاورزی داشته باشیم.

شهیدی تصریح کرد: اگر با آموزش‌ها بتوانیم وکیل تخصصی داشته باشیم می‌توان بخشی از مشکلات اشتغال وکلای استان را حل کرد.

وی اظهار داشت: امسال با تشکیل ۱۲۵ پرونده، برای ۷۰ فقره، وکیل پیش بینی شده و در معاضدت قضائی هم امسال برای ۵۹۹ پرونده تاکنون وکالت تسخیری انجام شده است.

شهیدی افزود: برای تحقق عدالت توزیعی برای هر وکیل ۳ مورد وکالت تسخیری ارجاع می‌دهیم که باید انجام شود.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 1362040
  • منبع: mehrnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.