خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها، آرش صالحی: در حالی که آخرین ساعات باقی مانده به آغاز انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را می‌گذرانیم مرور حوادث یک هفته گذشته و تبلیغات انتخاباتی نامزدها از تغییر رویکردهای جدی در فضای تبلیغات، نسبت به دوره‌های قبل حکایت دارد.

راه اندازی گروه‌ها و کانال‌های مجازی تا استوری تبلیغاتی در صفحات پر بازدید و راه افتادن کارناوال‌های انتخاباتی در خیابان‌های اصلی شهر، توزیع ویژه نامه، بروشور؛ هدایای تبلیغاتی در این میان کشمکش‌های سخیفی که بین نامزدها و حتی هوادران شکل گرفت هم از نقاط منفی و تاریک تبلیغات انتخاباتی مجلس یازدهم در استان قزوین محسوب می‌شود.

انگ زدن و متهم کردن نامزدها در فضای مجازی تا پاره کردن بنرها و روی هم چسباندن پوسترها و شایع کردن انصراف رقیب و آمدن برخی افراد رد صلاحیت شده از جمله بداخلاقی‌های تبلیغات انتخاباتی در استان قزوین بود.

با این حال در مجموع شهرهای استان قزوین نسبت به انتخابات قبلی فضای آرام تری داشت و از آلوده شدن فضاها و معابر شهری با پوسترهای کاغذی جلوگیری شده بود.

مجازی شدن فضای انتخابات

یکی از شاخصه‌های تبلیغات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی مجازی شدن تبلیغات و جریان ساز بودن شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام برای ایجاد شور و نشاط بین هواداران و طرفداران بود.

با وجود کارکرد بالای شبکه‌های اجتماعی مجازی به عنوان ابزاری رایگان، فراگیر و سریع برای انتقال شعارها، اهداف و برنامه‌های نامزدهای انتخاباتی به مردم و رأی دهندگان، این شبکه‌ها نقش اصلی را در تبلیغات انتخابات مجلس یازدهم بازی می‌کردند. تبلیغاتی که در قالب کانال، گروه‌های مجازی، استوری در اینستا گرام و ویدئوها و تیزرهای تبلیغاتی نیز به چشم می‌خورد.

به دلیل مجازی شدن فضای تبلیغات، از تعداد نامزدهایی که به صورت سنتی و با استفاده از اقلام چاپی مانند پوستر، بروشور به تبلیغات و اطلاع رسانی پرداخته بودند به شدت کاسته شده بود. ضمن اینکه تنوع اقلام تبلیغاتی چاپی در این دوره بسیار کم شده و در بین نامزدها به بنر و پوستر خلاصه شده بود.

احترام نامزدها به قوانین تبلیغات شهری

در این میان البته رویداد خوشایندی هم به لحاظ رشد فرهنگ تبلیغات انتخاباتی دیده می‌شد که احترام طرفداران و اعضای ستاد نامزدها به مقررات تبلیغات شهری بود؛ به طوری که در استان قزوین، به ویژه شهر قزوین همه کاندیداها تبلیغات چاپی خود را در مکان‌هایی مانند استندهای پارچه‌ای که سازمان زیباسازی شهرداری برپا کرده بود، نصب کرده بودند و از نصب پوستر و بنر در جاهای دیگر خودداری شده بود که این موضوع باعث شد بر خلاف دوره‌های قبل از زشت شدن چهره شهر و دیوارها و معابر شهری و همچنین از اسراف هزینه‌های انتخاباتی جلوگیری شود.

یکی از نکات جالب در تبلیغات انتخابات مجلس یازدهم، کمک کسبه و مغازه داران به نامزدها برای تبلیغات بود؛ به طوری که بیشتر آنها پوسترهای داوطلبان را پشت شیشه مغازه‌های خود چسبانده بودند. موضوعی که به سهم خود توانست به فضای تبلیغات نامزدها نشاط بخشیده و از زشت شدن چهره شهر به واسطه چسباندن عکس‌های تبلیغاتی جلوگیری شود.

از نامزدهای نمایشی تا تقاضای پول برای انصراف

اما در میان نامزدهایی که برای حضور در انتخابات مجلس یازدهم در استان قزوین ثبت نام کرده و تأیید صلاحیت شده بودند، بیشتر آنها حضور نمایشی در انتخابات داشتند و چندان به دنبال تبلیغات بودند. بعضی از آنها هم آمده بودند تا نامی برای خود دست و پا کنند و برخی به نفع دیگران کنار بروند که اغلب آنها در ۲ روز پایانی تبلیغات انتخاباتی به نفع نامزدهای صاحب شانس بیشتر کنار رفتند.

به همین خاطر بسیاری از نامزدها تقریباً هیچ تبلیغاتی نکردند که این مسئله در میان نامزدهای زن بیشتر نمود داشت؛ به طوری که از میان کاندیداهای زن، فقط ۲ نامزد تبلیغ فراگیری صورت داده بودند و بقیه تقریباً هیچ تبلیغ قابل توجهی، حتی در فضای مجازی انجام نداده بودند.

البته در این میان حاشیه‌هایی هم دیده و شنیده شد. برای نمونه گفته شد که بعضی از نامزدها برای انصراف به نفع دیگر کاندیداها از آنها تقاضای پول یا پست مدیریتی، در صورت رأی آوردن کرده‌اند که این موضوعات معمولاً از سوی نامزدهای مورد بحث تکذیب نشد و حرف و حدیث‌های فراوانی را به همراه داشت.

کاهش میتینگ‌های تبلیغاتی و ریخت و پاش های انتخاباتی

اما یکی دیگر از ویژگی‌های تبلیغات انتخابات مجلس یازدهم در استان قزوین کم شدن تعداد میتینگ‌های تبلیغاتی نامزدها بود که بیشتر جای خود را به سخنرانی‌های یکطرفه، شعاری و کارناوال‌های شاد تبلیغاتی داده بود. از گردهمایی بزرگ هواداران گرفته تا راهپیمایی طرفداران نامزدها با گل و بادکنک در خیابان‌ها به همراه اجرای موسیقی شاد، فضای غالب در ستاد نامزدهای پرطرفدار بود.

از جمله نکات مثبت دیگر تبلیغات این دوره هم کاهش اصراف و ریخت و پاش های انتخاباتی بود و کمتر دیده شد که نامزدها برای جذب رأی در شهرها از حربه‌هایی مانند شام و نهار دادن استفاده کنند. هر چند شنیده شد که که این سنت ناپسند همچنان در روستاها وجه غالب تبلیغات بود.

در مقایسه با دوره‌های قبلی هم استفاده از کارت‌های هدیه بانکی برای جذب آرا بیشتر شده بود که نشان می‌داد بعضی از نامزدها همچنان از حربه دادن پول نقد به جای شام و نهار بهره گرفته بودند.

ایجاد اختلافات بین نامزدهای هم جناح

در میان اتفاقات تبلیغاتی که در این چند روز دیده شد، آنچه بیشتر از همه توجه مردم را جلب کرد و حتی موجب انتقاد آنها شد، برخی اختلاف نظرها بین نامزدهای هم جناح بود؛ به طوری که منجر به دودستگی میان اصلاح طلبان و اصولگرایان قزوینی شده بود.

اصلاح طلبان در حالی با چند نامزد وارد جریان انتخابات مجلس در استان قزوین شده بودند که گروه‌های اصلاح طلب گزینه‌های متفاوتی را برای حمایت برگزیدند که از شعله ور شدن جنگ قدرت بین آنها حکایت می‌کند.

اصولگرایان هم که از قبل قرار بود با یک فهرست واحد و فقط با ۲ کاندیدا در قزوین، یک کاندیدا در بوئین زهرا و یک کاندیدا در تاکستان وارد کارزار انتخابات شوند، در نهایت به خاطر ایجاد اختلافات درون جناحی دچار چنددستگی شده و برخی از اصولگرایان خارج از فهرست وارد رقابت در انتخابات شدند.

در بین این دو گروه نامزدهای مستقل هم قرار داشتند که از ضرورت عبور از دو جریان یادشده صحبت می‌کردند و برخی از آنها اعتقاد داشتند که اگر با حمایت حزبی وارد مجلس شوند، باید به جای مردم، حافظ منافع حزب خود باشند.

ضرورت انتخاب درست برای فردایی بهتر

با وجود تبلیغات زیادی که برخی نامزدها انجام دادند، مردم استان قزوین باید بیش از پیش سوابق اجرایی و عملیاتی نامزدها را برای رأی دادن مدنظر داشته باشند. بدون شک نامزدهایی که با هزینه‌های میلیاردی و استفاده از هر ابزاری به دنبال خرید رأی مردم هستند، نمی‌توانند به مردم خدمت کنند.

نامزدهایی که برنامه‌های بلندپروازانه آنها نشان دهنده نیت آنها برای حضور در جایگاه نمایندگی مردم است باید در دیدگاه مردم مورد بازنگری قرار گیرد زیرا، وظیفه اصلی نماینده قانونگذاری است و انجام بسیاری از پروژه‌ها در توان نمایندگان مجلس نیست. از همین رو از مردم فهیم استان قزوین توقع این است که به نامزدهایی رأی دهند که به صداقت، تعهد و کارایی آنها اطمینان دارند و در این حیطه نباید گرفتار جوسازی‌ها شوند.

انتخابات عرصه تعیین سرنوشت کشور در مجلس قانون گذاری است که بدون شک نوع انتخاب ما در شکل گیری دولتی قوی و کارآمد نقش بسزایی دارد.

ایران اسلامی در شرایط بسیار حساسی در تاریخ خود قرار دارد، عبور از چالش‌ها و مشکلات عدیده کنونی کشور نیازمند انسان‌هایی پاک دست، توانمند، کارآمد، مخلص، متعهد، با برنامه، جسور، با سابقه اجرایی بالا برای انتخاب وزرایی شایسته و دولتی کارآمد برای عبور از چالش هاست.

مشارکت مردم / ‬تضمین آینده کشور

از گذشته درس بگیریم، انتخاب‌های غلط گذشته، اشتباهات سهوی و احساسی، گرایش قومی، قبیله‌ای، سیاسی، بدون توجه به شایستگی افراد، بی توجهی به برنامه‌های نامزدها آسیبی است که کشور را با چالش‌های بیشتر مواجه خواهد کرد.

بی تفاوتی به حضور و مشارکت و نادیده گرفتن حتی یک رأی بدون شک آینده کشور و فرزندان ما و ایران را با تهدید مواجه کرده که شاید خسارات جبران ناپذیر سیاسی، اجتماعی ئو اقتصادی را موجب شود.

کمی با خود بیندیشیم و با مروری بر پرونده و سوابق نامزدها با انتخابی درست و واقع بینانه و جدی گرفتن مشارکت خود آینده‌ای بهتر را با تشکیل مجلسی کارآمد با نمایندگانی متعهد و متخصص رقم بزنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.