حسین قدیانی روز چهارشنبه در جشنواره جهادگران علم و فناوری استان قزوین، افزود: امروزه راه اندازی قرارگاه جهاد علمی در استان‌ها یک تکلیف شرعی و دینی بوده و برای ایجاد مدل بومی علمی در کشور ضروری است.

وی اضافه کرد: این قرارگاه می‌تواند در استان‌های کشور با استفاده از ظرفیت‌های موجود ایجاد شود چون توانمندی‌ها کشور بسیار بالا است.

قدیانی افزود: لازم است قرارگاه جهاد علمی در استان قزوین نیز هرچه سریعتر راه اندازی شود چون این استان ظرفیت‌های زیادی دارد و می‌تواند در این زمینه الگوی سایر استان‌ها قرار گیرد.

مشاور علمی و فناوری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه ارتباط صنعت و دانشگاه‌های کشور یک اشکال اساسی دارد، افزود: متاسفانه رابطه میان صنعت و دانشگاه به یک واسطه به نام منابع مالی دولتی متکی است درحالیکه باید این ارتباط مردمی و خودگردان باشد.

قدیانی ادامه داد: اگر بتوانیم یک ارتباط منطقی بین منابع دولتی، صنعت و بازار ایجاد کنیم بسیاری از محصولات براساس نیاز بازار تولید شده و مشکل فروش برای واحدهای تولیدی رفع خواهد شد.

وی با بیان اینکه هنوز رشته سیاستگذاری صنعتی در کشور وجود ندارد، افزود: متاسفانه به دلیل فقدان سیاستگذاری و جانمایی درست در حوزه صنایع بسیاری از واحدهای تولیدی آب‌بر در مناطق کویری و بی آب راه اندازی شده و مشکلات زیادی را ایجاد کرده‌اند.

این مسوول با بیان اینکه دانشگاه‌های کشور نیازمند تغییرات اساسی در تولید علم هستند، افزود: امروز چهار میلیون دانشجو، ۱۵۶ هزار دانش آموز، ۱۸۰ هزار عضو هیات علمی و بیش از ۳۸ هزار صنعت در کشور داریم ولی براساس پایگاه‌های استنادی علوم جهان اسلام رتبه کشور بین ۱۶ تا ۱۷ است.

قدیانی ادامه داد: ما اگرچه از نظر رشد علمی در دنیا اول هستیم ولی در حوزه صنعتی رتبه ۷۲ جهان و در حوزه اقتصادی از جهت بزرگی بازار رتبه ۱۲۰ جهانی را داریم.

مشاور علمی و فناوری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: این رتبه‌ها نشان می‌دهد ما اگرچه پتانسیل علمی و انگیزه و تلاش لازم را داریم ولی نمی‌توانیم آن را به فناوری و ثروت تبدیل کنیم.

 قدیانی ادامه داد: هم اینک مساله اصلی ما مدیریت دانش است و باید برای تحقق این موضوع، ابتدا بدانیم چه داریم و چه می‌خواهیم.

وی گفت: باید به توانمندی‌ها و نیازمندی‌های کشور اشراف داشته باشیم و میان آنها یک رابطه منطقی ایجاد کنیم تا سرعت رشد کشور به شدت افزایش یابد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.