به گزارش خبرنگار مهر، عباس کشاورز در حاشیه سفر به قزوین برای افتتاح طرح‌های کشاورزی استان قزوین در گفتگو با خبرنگاران در خصوص وضعیت تولید بخش کشاورزی و مقابله با بحران کم آبی و طرح‌های آماده افتتاح در دهه فجر گفت: امسال بیش از ۱۸۰۰ طرح باغی، زراعی، دام و طیور، شیلات و آب و خاک در مناطق مختلف کشور افتتاح می‌شود.

وی بیان کرد: برای نمونه امروز در استان ۹۸ طرح به طور همزمان افتتاح شد که می‌تواند برای کشاورزان مفید باشد.

کمبود آب و بهره وری پایین مهمترین چالش بخش کشاورزی

کشاورز یادآور شد: کمبود آب و بهره وری پایین و ناپایداری منابع از چالش‌های بخش کشاورزی است که برای آن برنامه داریم.

سرپرست وزارت کشاورزی تصریح کرد: برنامه‌های مدونی برای افزایش بهره وری در باغات و مزارع پیش بینی شده و برای نمونه مصمم هستیم سیلوهای دولتی را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا بهره وری بالا برود.

کشاورز یادآور شد: هر جا دولت وارد اقتصاد شده کارها طولانی و با بهره وری کم است و موفق نبوده ایم به همین دلیل دولت باید بسترسازی و سیاست گذاری و ریل گذاری کند تا بخش خصوصی وارد کار شود.

وی با اشاره به جایگاه خوب استان قزوین در بخش تولید محصولات کشاورزی اظهار داشت: گلخانه افتتاح شده در آبیک توسط یکی از شرکت‌های دانش بنیان و یکی از اساتید دانشگاهی که به صورت «های تک» و با مدیریت هوشمند اداره می‌شود نمونه بارز یک واحد مدرن و به روز است که با برنامه ریزی مطلوب در مسیر خوبی حرکت کرده که تفکر و ایده اجرا شده در این گلخانه می‌تواند در سایر استان‌ها الگوبرداری شود.

کشاورز یادآور شد: گلخانه ما را قادر می‌کند در هر زمان به هر میزان لازم بتوان محصولات مورد نیاز را تائید و روانه بازار کنیم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی افزود: تولید مستمر، بهره وری بالا، کاهش مصرف آب تا یک سوم روش سنتی، کاهش مصرف سموم و تولید ارگانیک و سالم از ویژگی‌های تولید گلخانه‌ای است که در این راستا رویکرد وزارت جهاد کشاورزی نیز ترویج کشت‌های گلخانه‌ای است.

وی گفت: در حال حاضر صاحبان گلخانه‌هایی در کشور داریم که هیچ گونه کمک مالی از دولت نگرفته اند و با اتکا به دانش روز توانسته اند به تولید مؤثری برسند و اگر بسترسازی کنیم می‌توانند کسب و کارشان را توسعه دهند لذا باید از این سرمایه گذاران بخوبی حمایت شود و مسیر کشاورزی کشور هم در همین راستا باشد.

کشاورز تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های جدی من در ۲۵ سال اخیر موضوع آب بوده که سالهاست درگیر آن هستیم لذا یک نسخه جامع و علمی برای کنار آمدن با بحران کم آبی نوشته ایم که با چالش آب کشور کنار آمده و بتوانیم امنیت غذایی را تأمین کنیم.

وی بیان کرد: در این بسته رونق فضای کسب و کار هم تدارک دیده شده تا کشاورزان و سیاسیون هیچ نگرانی در این خصوص نداشته باشند و با این کار ضمن افزایش تولیدات کشاورزی زمینه مدیریت منابع آبی و تأمین امنیت غذایی هم مهیا می‌شود.

کشاورز افزود: در این بسته علمی و کارشناسی در واقع تکنولوژی آبیاری حدود ۳۵ درصد سهم دارد و در آن توسعه کشت گلخانه‌ای، تعیین الگوی کشت، اجرای روش‌های زراعی جدید، توسعه باغات، اجرای کشاورزی حفاظتی، کشت نشایی، تغییر فصل کشت و انتقال برخی محصولات و جابجایی آنها دیده شده است.

وی بیان کرد: برای نمونه محصول چغندر قند از کشت بهاره به کشت پاییزه منتقل می‌شود و با توسعه باغات مدرن سطح آب مصرفی کاهش خواهد یافت.

نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان تأمین می‌شود

سرپرست جهاد کشاورزی در خصوص تأمین نهاده‌های کشاورزی هم اظهار داشت: با اقامات انجام شده خوشبختانه همه نهاده‌ها و بذرهای مورد نیاز کشاورزان برای فصل کشت پیش رو تأمین شده است و هیچ کمبودی در این بخش نداریم.

افزایش ۴۰ درصدی کود عرضه شده

کشاورز گفت: میزان عرضه کود مورد نیاز کشاورزان در سال جاری ۴۰ درصد بیش از سال گذشته است.

وی در مورد مشکلات این بخش نیز اظهار داشت: البته به دلیل تغییرات آب و هوایی و مشکلات برخی واحدهای پتروشیمی چالش‌هایی داریم که دسترسی به خدمات را مشکل می‌کند اما در تأمین کود و سم و نهاده هیچ مشکل نخواهیم داشت و کشاورزان برای کشت آینده نگران نباشند.

قزوین در کشاورزی جایگاه شاخصی دارد

کشاورز در خصوص جایگاه استان قزوین در عرصه کشاورزی هم گفت: در کشاورزی برخی استان‌های کشور جایگاه خاصی دارند که خوشبختانه استان قزوین در زمینه‌های باغ و زراعت و یکپارچه سازی و دامداری و گلخانه ظرفیت‌های ویژه ای دارد که می‌تواند الگو باشد.

وی افزود: قزوین به دلیل قدمتی که از گذشته دارد و سرمایه گذاری‌هایی که در آن صورت گرفته و نیز مدیریت منسجم آن و نزدیکی به بازار مصرف از جایگاه ویژه ای برخوردار است و مورد حمایت وزارتخانه نیز خواهد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 1344495
  • منبع: mehrnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.