ابوالفضل عباسچیان روز چهارشنبه در نشست شورای هماهنگی واحدهای تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان زنجان با معاون نظارت مالی و خزانه‌داری کل کشور با اشاره به چند شاخص اصلی که در سطح کشور، مبنای ارزیابی عملکردی استان‌ها است، گفت: از سال ۹۱ در چهار سال منتهی به ۹۴ زنجان، سومین استان کشور از بابت میزان رشد اقتصادی است.
وی سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته در استان را هفت هزار میلیارد تومان خواند و گفت: حدود سه هزار میلیارد تومان از این میزان، سرمایه‌گذاری خارجی است.
عباسچیان یادآورشد: طبق اطلاعات مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری استان زنجان در سال گذشته ۸.۵ درصد و میانگین کشور ۱۲ درصد بود.
وی با بیان اینکه نرخ بیکاری در تابستان سال جاری در استان ۵.۱ درصد و میانگین کشور ۱۲.۲ درصد بود تصریح کرد: نرخ مشارکت اقتصادی در سال گذشته در استان ۴۲.۶ و در کشور ۴۰.۵ درصد بود.
عباسچیان افزود: نرخ مشارکت اقتصادی در تابستان سال جاری در استان ۴۶.۵ و در کشور ۴۰.۸ درصد و نرخ تورم در سال گذشته در استان ۲۵.۳ و میانگین کشور ۲۶.۹ درصد بود.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان با اشاره به وضعیت صادرات و واردات استان زنجان گفت: میزان صادرات استان زنجان در سال گذشته ۲۰۲ هزار تُن به ارزش ۵۳۰ میلیون دلار بود که ۴۰ درصد نسبت به سال ۹۶ رشد داشت.
عباسچیان اظهار داشت: واردات استان در سال گذشته ۳۸۴ هزار تُن به ارزش ۳۰۸ میلیون دلار بود و تقریبا ۱۰۰ درصد واردات استان مواد اولیه و ماشین‌آلات است و کالای مصرفی، وارد نمی‌کنیم.
وی با اشاره به آمار صادرات و واردات استان طی هشت ماهه سال جاری، خاطرنشان کرد: صادرات استان طی این مدت ۸۸ هزار تن به ارزش ۱۶۲ میلیون دلار و واردات استان ۲۵۳ هزار تن به ارزش ۲۴۴ میلیون دلار است.
عباسچیان با اشاره به سهم اشتغال در بخش‌های مختلف گفت: سهم اشتغال کشاورزی در استان ۳۰.۳ درصد، در کشور ۱۷.۷ درصد، بخش صنعت استان ۳۳.۱ درصد، کشور ۳۲ درصد، بخش خدمات در استان ۳۶.۶ و کشور ۵۰ درصد است.
وی با اشاره به ارزش افزوده در بخش‌های مختلف افزود: سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی در استان ۱۹ و در کشور ۱۰ درصد، بخش صنعت استان ۳۴.۶ و در کشور ۳۸.۶ درصد و بخش خدمات استان ۴۶.۵ و در کشور ۵۱.۵ درصد است.
عباسچیان با بیان اینکه رتبه استان زنجان در بهبود فضای کسب و کار از ۲۲ به ۱۳ و طی سال‌های اخیر به رتبه‌های دوم و سوم کشور رسیده است، گفت: استان‌های گیلان و آذربایجان غربی اول و دوم هستند که منطقه آزاد دارند.
وی تصریح کرد: اگر مناطق آزاد از این استان‌ها کسر شود، زنجان اولین استان به این لحاظ محسوب می شود.
وی اظهار داشت: شمار سرمایه‌گذاران خارجی تحت پوشش قانون استان ۱۲ مورد با حجم ۵۷۶ میلیون دلار و اشتغال ۳۷۰۱ نفر است.
وی خاطرنشان کرد: ۶۵ درصد از درآمدهای مالیاتی استان از شرکت‌های خارجی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.