رشته قایقرانی در استان قزوین جزو ورزش‌های آمایشی و اولویت دار است اگرچه مخاطبان آن مانند ورزش‌های همگانی گسترده نیست.

استان قزوین اگرچه از نظر پهنه آبی و دریاچه‌های متعدد چندان برای این رشته مناسب به نظر نمی‌رسد اما این محدودیت هیچگاه سد راهی برای درخشش قایقرانان قزوینی نشده است.

ورزشکاران و مربیان قایقرانی استان طی سال‌های اخیر با وجود همه محدودیت‌ها به نتایج درخشانی در مسابقات کشوری دست یافته‌اند که نشانگر تلاش این افراد و انگیزه و روحیه بالای آنها است.

استان قزوین در رشته‌های مختلف قایقرانی از جمله کانوپولو و آب‌های آرام فعالیت‌های خوبی دارد و باید در تمام شهرستان‌های استان، شرایط مناسبی برای فعال سازی این رشته آمایشی فراهم شود.

استخر شهید رجایی قزوین ظرفیت ورود این همه قایقران را ندارد

نایب رییس هیات قایقرانی استان قزوین در این خصوص گفت:هم اینک سه سانس یک و نیم ساعته در استخر شهید رجایی شهر قزوین برای فعالیت بانوان قایقران استان اختصاص یافته است ولی به دلیل تعداد زیاد ورزشکاران، جایی برای تعداد بیشتر قایق‌ها وجود ندارد.

مهرنوش مهرنگار افزود: با توجه به این مشکل، ما نیازمند استفاده از دریاچه مهرگان یا باراجین هستیم که باید زمینه بهره گیری از آنها با رایزنی اداره کل ورزش و جوانان استان و شهرداری‌های مرتبط فراهم شود.

وی اضافه کرد: دریاچه مهرگان با پتانسیل بالا و قایق‌های موجود خود، ظرفیتی مناسب برای قایقرانان قزوین است ولی متاسفانه هیات قایقرانی استان، امکان استفاده از آن فضا را ندارد.  

مهرنگار افزود: در حال حاضر مربیان جدیدی که می‌خواهند در استخر شهید رجایی فعالیت کنند با مشکلات زیادی مواجه هستند و به عبارت دیگر این استخر، ظرفیت ورود این همه قایقران را ندارد.

وی گفت: امیدواریم هرچه سریعتر مشکل دریاچه مهرگان برطرف شود تا به ورزشکاران و مربیان قایقرانی استان در این دریاچه سانس تمرین اختصاص یابد و مشکلات آنها در این زمینه برطرف شود.

استان قزوین مربی مرد فعال در رشته قایقرانی ندارد

عضو تیم قایقرانی استان از شهرستان بویین زهرا در این خصوص گفت: سد رودک بهترین مکان و ارزانترین محل برای تمرین قایقرانان استان است و درخواست داریم امکانات بهداشتی، گرمایشی و امنیت قایقرانان و مربیان در آن تامین گردد تا با خیال راحت و آسودگی خاطر به تمرین خود در آن بپردازند.

علی ملایی افزود: همچنین باید یک اسکله جهت سهولت کار قایقرانان بر روی این سد احداث شود که امیدواریم کارهای مطالعاتی آن هرچه سریعتر صورت گیرد.

وی با اشاره به مشکلات رشته قایقرانی در بخش مردان، اضافه کرد: متاسفانه هیچکدام از مربیان قبول نمی‌کنند به عنوان مربی یا سرپرست تیم را همراهمی کنند و استان قزوین تقریبا مربی مرد فعال در رشته قایقرانی ندارد.

ملایی گفت: اگر مربی یا سرپرست همراه تیم نباشد مشکلات زیادی پیش می‌آید و بازیکنان نتیجه‌ای که انتظار دارند به دست نخواهند آورد.

وی ادامه داد: من در سال جاری علیرغم مشکلات موجود و فقدان مربی، رکورد چهارم کشوری را در رشته ۲۰۰ متر کایاک مسابقات کشور به دست آوردم و از فدراسیون قایقرانی تقاضا دارم با حضور من برای تمرین در کنار تیم ملی جوانان موافقت کند تا بتوانم بهتر و سریعتر برای کشورم افتخارآفرینی کنم.

نیاز به احداث اسکله بر روی دریاچه رودک 

مربی تیم قایقرانی بانوان استان قزوین در این خصوص گفت: سد رودک تنها دریاچه نزدیک به استان است که حدود یک ساعت تا خود شهرستان قزوین فاصله دارد و حدود ۲ سال است که تیم قایقرانی استان آنجا تمرین می‌کند.

مهدیه ریاضی افزود: بخشداری شهرستان بویین زهرا یک سری امکانات از قبیل سوله، وسایل بهداشتی و ... را در کنار سد برای فعالیت قایقرانان تهیه کرده است اما چون سد خاکی است و آب آن بالا و پایین می‌شود،  احداث اسکله بر روی آن ضروری است.

وی اضافه کرد: در فصل زمستان به علت پایین رفتن آب سد، مسافت سوله تا لب دریاچه بسیار زیاد می‌شود و در نتیجه شرایط برای سوار شدن بر قایق‌ها مناسب نیست.

این مربی ادامه داد: هم اینک حدود ۳۰ نفر از اعضای تیم آب‌های آرام و اسلالوم استان در این سد تمرین می‌کنند و باید کمبودهای آن رفع شود.

ریاضی گفت: هزینه احداث اسکله سیمانی و پله‌ای بر روی این سد حدود ۶۰ میلیون تومان برآورد می‌شود که در اعتبارات و بودجه سال آینده هیات در نظر گرفته نشده است.

وی با بیان اینکه در زمینه اعزام‌ قایقرانان استان هم مشکل وجود دارد، افزود: تقویم فدراسیون قایقرانی تقریبا مشخص بوده و تعداد ورزشکاران و زمان مسابقات نیز تعیین شده، بنابراین بهتر است بودجه‌ای برای اعزام‌ها در نظر گرفته شود تا با مشکلی در این زمینه طی سال آینده مواجه نشویم.

۱۱ نشان رنگارنگ و سه عنوان کشوری حاصل کار قایقرانان قزوین

رییس هیات قایقرانی استان قزوین در این خصوص گفت: قایقرانان استان به ویژه بانوان در سال‌های اخیر علیرغم تمامی محدودیت‌ها عملکرد خوبی از خود برجای گذاشته و باعث مطرح شدن این ورزش در میان رشته‌های آمایشی و اولویت دار استان شدند.

مسعود بهرامی با اشاره به اسامی مدال آوران این رشته در سال جاری،  افزود: نگار صادقی و محدثه حسن پور، بانوان قایقران استان در مسابقات قهرمانی کشور اسلالوم آب‌های خروشان به ۲ مدال برنز، یلدا پناهی و ریحانه محمودی در دومین المپیاد استعدادهای برتر اسلالوم به ۲ نشان برنز و تیم منتخب استان قزوین به عنوان سوم تیمی این رقابت‌ها دست یافتند.

بهرامی افزود: همچنین، نگار صادقی در رده سنی زیر ۱۶ سال مسابقات قهرمان کشوری اسلالوم یک مدال طلا، نگار محمدی زاده در رده سنی زیر ۱۲ سال یک نشان نقره، آنیتا افشاری در رده سنی زیر ۱۴ سال یک مدال برنز و تیم منتخب استان، کاپ دوم تیمی را از آن خود کردند.

 وی اضافه کرد: در مسابقات قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی آب‌های آرام در رده سنی زیر ۲۳ و ۱۸ سال، غزل صبوری در کایاک یک نفره به یک مدال نقره و در کایاک ۲ نفره به همراه ساجده تاتلاری به ۲ مدال نقره رسیدند و کاپ اخلاق نیز به تیم منتخب استان اهدا شد.

بهرامی افزود: در مسابقات قهرمانی کشور اسلالوم آب‌های آرام نیز پرهام فتاحی در رده سنی زیر ۱۲ سال به یک مدال طلا دست یافت.

وی با اشاره به دیگر فعالیت‌های هیات قایقرانی استان، گفت: اعزام مردان و زنان داور استان به مسابقات قهرمانی کشور،  انتخابی تیم ملی و المپیاد استعدادهای برتر در ۲ بخش اسلالوم و آب‌های آرام، اعزام بانوان قایقران استان به دومین، سومین و چهارمین اردوی تدارکاتی تیم اسلالوم کشور، برگزاری دوره‌های مربیگری و داوری درجه سه آب‌های خروشان و دراگون بوت، دوره تخصصی نجات در آب‌های خروشان و برگزاری چهار دوره همگانی شنا در آب‌های خروشان از جمله این اقدامات بوده است.

 بهرامی گفت: اردوی آموزشی مواجه با موج با حضور ۳۳ نفر از دره نوردان حرفه‌ای کشور، دوره همگانی شنا و آموزش قایقرانی در رودخانه شاهرود قزوین، میزبانی مسابقات، کمپ‌ها و المپیادها از قبیل مسابقات اسلالوم، کانوپولو زیر ۲۱ سال آقایان و جشنواره ورزش‌های آبی پیشکسوتان از جمله این برنامه‌ها بوده‌اند.

رییس هیات قایقرانی استان قزوین گفت:در سال جاری با تمامی مضایق مالی و محدودیت‌های اعتباری برای تجهیز هیات‌های شهرستانی اقدام شد و به شهرستان بوئین زهرا ۲۰ عدد قایق کایاک یک نفره، ۱۰ عدد قایق کانوی یک نفره، ۱۰ عدد قایق کانوی اسلالوم و به شهرستان قزوین ۴۰ فروند قایق کانوپولو، ۴۰ عدد پارو، ۱۰ عدد توپ و ۱۰ عدد کاور اختصاص یافت.

توسعه رشته قایقرانی در دستور کار اداره کل ورزش و جوانان قزوین

مدیر کل ورزش و جوانان استان قزوین در این خصوص گفت: قایقرانی در این استان از رشته‌های اولویت دار و آمایشی است و باید توسعه آن را با جدیت مورد پیگیری قرار داد.

عباس علایی مقدم افزود: قطعا با برنامه‌ریزی می‌توانیم روند رو به رشدی را در رشته قایقرانی که از رشته‌های آمایشی و قهرمانی استان است، داشته باشیم.

وی اضافه کرد:این رشته پنج سال پیش جزو رشته‌های اولویت دار استان نبود ولی طی سال‌های اخیر میزان اعتبارات پرداخت شده به آن نشان می‌دهد میزان توجه اداره کل ورزش و جوانان قزوین به رشته قایقرانی افزایش یافته است.

علایی مقدم افزود:رشته قایقرانی در قزوین باید رو به رشد و تعالی باشد و در این راستا اداره کل از تمام برنامه‌های آموزشی، اردویی و تمرینی این رشته حمایت می‌کند.

این مسوول ورزشی ادامه داد: دستیابی به روند رو به رشد در این رشته، نیازمند هدف گذاری و تعریف چشم انداز است که باید مورد توجه مسوولان هیات قایقرانی استان قرار گیرد.

علایی مقدم اضافه کرد: هیات استان باید طبق تقویم سالانه برای برگزاری اردو، استعدادیابی، برگزاری مسابقات انتخابی و اعزام ورزشکاران تلاش کند تا گام‌های بلندی برای توسعه این رشته در استان برداشته شود.

مدیر کل ورزش و جوانان استان قزوین با تاکید بر حمایت از هیات‌های شهرستانی، ادامه داد: در این راستا خرید قایق برای یکی از شهرستان‌ها تعهد اداره کل بود که انجام شد ولی روسای هیات‌های قایقرانی شهرستان‌ها نیز باید با فرمانداران و سایر مسوولان شهرستانی، چانه زنی کرده و اعتبار لازم را دریافت کنند.

استان قزوین اگرچه از پهنه آبی چندان وسیع و مطلوبی برای رشته قایقرانی برخوردار نیست اما طی سال‌های اخیر قایقرانان استان به ویژه بانوان توانسته‌اند درخشش چشمگیری در سطح کشور داشته باشند و نگاه مسوولان استانی و ملی را به خود معطوف سازند.

اداره کل ورزش و جوانان استان نیز با آگاهی از این موضوع، رشته قایقرانی را در ردیف ورزش‌های آمایشی و اولویت‌دار استان قرار داده و حمایت‌های مالی و اعتباری را از آن بیشتر کرده است.

این موضوع، قطعا به نفع رشته قایقرانی در استان قزوین خواهد بود و زمینه رشد و شکوفایی بیشتر آن را فراهم خواهد کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.