علی فرخزاد، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین روز سه‌شنبه در جلسه کمیته سازگاری با کم آبی استان تاکید کرد: مساله فرهنگی در مصرف بهینه آب موضوع جدی به شمار رفته و متولیان امر در این حوزه ورود جدی پیدا کنند چرا که برای رفع مشکل آب در استان مشارکت مردم باید جدی گرفته شود.

وی با بیان اینکه برای مصرف بهینه آب، حضور فرمانداران و بخشداران باید پررنگ دیده شود، افزود: موضوع الگوی کشت با محوریت جهاد کشاورزی نیز باید مورد توجه جدی قرار گیرد و به مساله پساب‌ها نیز اهمیت داده شود.

این مسوول عمرانی، پرداختن به استفاده کشاورزان از تکنولوژی‌های روز جهت آبیاری مزارع و باغات، پیگیری سریع خط انتقال آب از سد طالقان، ادامه عملیات نصب کنتورهای هوشمند برروی چاه‌های کشاورزی جهت کنترل میزان مصرف، نظارت دقیق برروی چاه‌های آب در دامداری‌ها، پیگیری مشکلات آبخیزداری از سوی منابع طبیعی و بازنگری طرح‌های قدیمی در حوزه کشاورزی را از جمله مباحثی دانست که دستگاه‌های متولی در امور آب استان قزوین باید به آن اهمیت دهند.

فرخزاد با اشاره به اینکه موضوع آب‌های جاری و رودخانه‌های استان و نحوه استفاده بهینه از آنها جدی گرفته شود، تصریح کرد: در این زمینه لازم است تا دستگاه‌ها همچنین نسبت به تهیه آمارها و عدم تناقض بین آن نیز ورود جدی پیدا کنند.

نوع بارش ها نسبت به گذشته تغییر یافته است

یوسف شیخ‌الملوکی، مدیرکل هواشناسی استان قزوین نیز در این نشست اظهار داشت: آمار روند بارش‌ها در ۵۰ سال گذشته این استان تهیه شده تا جایی که طی این مدت شاهد افزایش دما و کاهش میزان بارش‌ها در قزوین بوده‌ایم.

وی اضافه کرد: تغییرات اقلیمی صورت گرفته، نوع بارش‌ها را نیز تغییر داده تا جایی که بررسی‌ها نشان داده که ریزش‌های صورت گرفته بیشتر از جامد به مایع (برف به باران) بوده است.

این مسوول یادآور شد: با توجه به ایستگاه‌های سینوپتیک خودکار، اقلیم شناسی، باران سنجی مکانیکی و خودکار، این اداره کل آماده همه گونه همکاری جهت پیش‌بینی‌های لازم جوی و هواشناسی با دستگاه‌های ذیربط در امور آب است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.