این نشست عصر یکشنبه به همت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بنیاد ایران شناسی، صدا و سیما و دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) استان قزوین، در سالن اجتماعات شهید بهشتی قزوین برگزار شد، با سخنرانی جمعی از مسئوولان استانی همراه بود.

مکانی برای بحث و تبادل اندیشه در حوزه ایران شناسی تعبیه شود

نصرالله پور محمدی املشی رییس مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در این نشست گفت: امروز همه با بحران هویت روبرو هستیم و ورود آهن آلات و ساختمان‌های بلند مرتبه هرگز نمی‌تواند به ما هویت ببخشد.

وی اظهار داشت: سلبریتی های این دنیای ما یا بازیگر هستند یا هنرمند، اما زندگی فقط سینما و اینترنت و بازیگری نیست و باید مدلی برای اندیشیدن و فکر کردن پیدا کنیم که نمونه واقعی آن همین مرحوم احسان اشراقی است.

پورمحمدی املشی با بیان اینکه راه دکتر اشراقی باید ادامه یابد، گفت: چندین سال است که دانشجویان ایران شناسی در استان قزوین فارغ التحصیل می‌شوند، اما هنوز هیچ مکان و محفلی برای اندیشیدن دانشجویان و اساتید تعبیه نشده است.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: در کنار همه مغازه‌ها، بازار و مکان‌های لوکس و شیک در نقاط مختلف شهر بهتر است که مکانی برای صحبت و هم اندیشی اندیشمندان در شهر فراهم شود و با این کار می توان شبهات دینی و تاریخی و ... را برطرف کرد.

ضرورت فعالیت پررنگ دانشجویان تاریخ و ایران شناسی

رسانا حشمتی پور رییس بنیاد ایران شناسی قزوین نیز گفت: هرساله دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین تعداد زیادی دانشجو در رشته تاریخ و ایران شناسی فارغ التحصیل می‌کند که این فارغ التحصیلان منتظر بستری برای تاریخ پژوهی و ایران پژوهی هستند.

وی تاکید کرد: هدف ما از این نشست گردهمایی جوانان علاقمند به حوزه ایران شناسی است تا شرایطی فراهم شود که به توسعه و بسط تاریخ ایران و استان قزوین اقدام کنیم.

جمع آوری اسناد تاریخی به شکل مردمی دنبال شود

سعید انبارلویی مدیرکل صدا و سیمای مرکز قزوین نیز در این نشست گفت: خیلی از دانش آموزان مقطع متوسطه و دانشجویان ما هنوز اشراقی را نمی‌شناسند و لازم است که رسانه‌ها در مسیر معرفی مفاخر علمی پررنگ‌تر وارد عمل شوند.

وی به ظرفیت افرادی اشاره کرد که به ایران شناسی علاقمند هستند و گفت: لازم است که از حافظه تاریخی این افراد استفاده شود و فارغ از هرگونه رشته تحصیلی و شغلی باید به تکمیل خط سیری تاریخ ایران شناسی اقدام کرد.

انبارلویی خاطرنشان کرد: ممکن است یک تکه کاغذ، دست نوشته، یک فریم عکس و فیلمی از گذشته وجود داشته باشد که برای خود فرد بی ارزش باشد، اما برای فعالان ایران شناسی بسیار مهم است و باید این موارد را جمع بندی و آرشیو کرد.



شخصیت مرحوم اشراقی میراث گران بهایی برای دیار مینودری است

علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین نیز در این نشست گفت: شخصیت و آثار معنوی این عالم فرهنگی و علمی، به عنوان یکی از گرانبهاترین میراث فرهنگی استان قزوین محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای استفاده و بهره‌مندی از ظرفیت‌های معنوی این عالم باید از ظرفیت تمام مجموعه‌ها از جمله صداوسیما استفاده کرد.

میثاق گودرزی مدیر اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین نیز در این نشست گفت: لازم است که هرگونه اسناد و مدارکی از مرحوم احسان اشراقی وجود دارد جمع آوری شده و برای مقالات علمی مورد تحقیق و پژوهش قرار گیرد.

دکتر احسان اشراقی استاد دانشگاه، پژوهشگر و مورخ 24 دی ماه امسال پس از یک عمر مجاهدت علمی درگذشت و در زادگاه خود قزوین به خاک سپرده شد.

وی متولد ۱۳۰۷ در قزوین بود.

دکتر اشراقی در سال ۱۳۲۸ مدرک کارشناسی خود در رشته تاریخ و جغرافیا را از دانشگاه تهران دریافت کرد، چهار سال بعد مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته تاریخ و علوم اجتماعی از همین دانشگاه گرفت و دکترای خود را نیز در این رشته در سال 1348 دریافت کرد.

وی سابقه مدیریت گروه تاریخ دانشگاه تهران و  معاونت آموزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی  دانشگاه تهران را در کارنامه داشت.

ارائه بیش از ۵۰ مقاله در زمینه تاریخی، تالیف ۶ کتاب تاریخی و سه ترجمه از جمله آثار این استاد برجسته قزوینی به شمار می رود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.